دوشنبه ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۲۸
کد خبر: 308544

لخته شدن خون در بدن می‌تواند موضوع جدی باشد که به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ منجر می‌شود.

۸ نشانه هشدار دهنده لخته شدن خون در بدن

سلامت نیوز: لخته شدن خون در بدن می‌تواند موضوع جدی باشد که به حمله قلبی، سکته مغزی یا حتی مرگ منجر می‌شود.
 
به گزارش سلامت  باشگاه خبرنگاران جوان، لخته به این دلیل ایجاد می‌شود که رگ‌های خونی انسداد دارند و خون در انبوهی از سلول‌ها منعقد می‌شود. در غالب موارد، لخته خشک می‌شود. در بعضی مواقع، لخته در داخل رگ ایجاد می‌شود و باید درمان مناسب روی آن صورت بگیرد. در ادامه این مطلب هشت نشانه لخته شدن خون بیان شده است:


۱- تورم و درد در ساق پا
لخته‌های خون از ناحیه پا نشات می‌گیرند و در صورت تشکیل، تورم در رگ‌ها وجود دارد. این امر منجر به درد در عضلات ساق پا می‌شود.


۲- احساس گرما
یکی از نشانه‌های لخته شدن خون در بدن افزایش دما در منطقه آسیب‌دیده و اطراف آن است. علاوه بر این، منطقه دارای خارش و زخم خواهد بود.


۳- خستگی غیر قابل توضیح
اگر برنامه زندگی‌تان شلوغ است، خستگی طبیعی به نظر می‌رسد، اما در غیر این صورت، خستگی ممکن است نشانه لخته خونی باشد که بدن در تلاش است آن را از بین ببرد. برای انجام این کار، قلب باید بیش از حد کار کند و همین باعث خستگی غیرقابل توضیح می‌شود.


۴- تنگی نفس
اگر قلب و ریه‌ها به دلیل لخته خون تحت فشار باشند، ممکن است تنگی نفس ایجاد شود. این وضعیت (به علاوه علائم اضافی مرتبط با تشکیل لخته خون) نشانه جدی بودن مشکل است و باید سریعاً رفع شود.


۵- درد قفسه سینه
وقتی لخته خون به ریه‌ها برسد، فرد دچار درد شدیدی در قفسه سینه و پهلو‌ها خواهد شد. این درد شدید و سوزاننده خواهد بود.


۶- درد در زمان حرکت
یکی از نشانه‌های لخته شدن خون این است که یک حرکت ساده باعث درد می‌شود. اینکه فرد با انجام کار‌های عادی مانند خم شدن، خندیدن یا سرفه احساس درد می‌کند، نشانه آن است که لخته به ریه‌ها رسیده و باید سریعاً درمان شود.


۷- سرفه‌های غیر منتظره
سرفه‌هایی ناگهان از راه می‌رسند و شدید می‌شوند، می‌توانند نشانه تشکیل لخته، هرچند کوچک، در ریه‌ها باشند. علائم جدی‌تر بودن شامل سرفه خون یا تولید موکوس حاوی خون است.


۸- گرفتگی عضله
اگر گرفتگی‌های عضلات شدید و مکررا رخ دهد، نشانه جدی وجود لخته خون است. همه افراد گاه به گاه گرفتگی عضلانی را تجربه می‌کنند، اما دهیدراته شدن بدن همراه با لخته شدن خون می‌تواند منجر به گرفتگی عضلات شود. این گرفتگی بیشتر در ماهیچه پشت ساق پا رخ می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha