دکتر زالی: کنترل کرونا تنها از دالان بهداشت میسر است

سلامت نیوز:دکتر زالی با بیان این که کنترل کرونا فقط از دالان بهداشت میسر است تاکید کرد: پیشگیری از ابتلا به کرونا تنها از مسیر بهداشت ممکن است و هر تفکری خارج از این چارچوب می تواند روند اپیدمی را گسترش دهد.

 

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی، دکتر علیرضا زالی در جلسه ای که با امروز دوشنبه با حضور اعضای هیئت رییسه دانشگاه، مدیران شبکه ها، روسای مراکز بهداشت و کارشناسان بهداشت به صورت مجازی برگزار شد از خدمات و تلاش های حوزه بهداشت دانشگاه در سالی که گذشت قدردانی کرد.

 

 

 

وی با اشاره به اینکه طرح های بهداشت برای کنترل کرونا و ارتقای شاخص های بهداشتی طرح های مترقی و روشنی است اظهار کرد: همت بلند و کارنامه درخشانی که حوزه بهداشت در بحران ها خصوصا در دوران کرونا از خود به جای گذاشت قابل تقدیراست.

 

 

 

رییس دانشگاه با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در عرصه ارایه خدمات بهداشتی رتبه اول کشوری را به خود اختصاص داده است گفت: این دستاورد ارزشمند نشان از ایثارگری و آماربالای ارایه خدمت به مردم دارد.

 

 

 

وی با بیان این که دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی در بین سایر دانشگاههای علوم پزشکی رتبه اول ارایه خدمت را داراست ادامه داد: حوزه بهداشت دانشگاه به بخش زیادی از جمعیت استان تهران نیز خدمات ارزنده ای ارایه می دهد، افتخار این پیشتازی در مقایسه با سایر دانشگاهها و مراکز متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

 

 

 

به گفته دکتر زالی اوج تلاش و ایثارگری مجموعه بهداشت دانشگاه به بحران کرونا مرتبط است. بحرانی که جنگ تمام عیاری برای دنیا رقم زد و در این میان مدافعان سلامت در حوزه بهداشت و درمان بالاترین و باکیفیت ترین خدمات را به مردم ارایه دادند.

 

 

 

رییس دانشگاه در ادامه با بیان این که حوزه بهداشت به لحاظ اولویت ها و اختصاص بودجه مورد غفلت تاریخی قرار گرفته این اتفاق را غفلتی تلخ توصیف کرد و گفت: اجرای طرح شهید سلیمانی گامی موثر در راستای استفاده بهینه از پتانسیل های بهداشتی و ارتقا زیرساخت ها و خدمات است.

 

 

 

وی تامین منابع، اختصاص بودجه کافی به حوزه بهداشت و و اصلاح فرآیندها را راه حل مناسبی برای تقویت زیرساخت های بهداشت و ارتقا سطح سلامت بهداشت جامعه دانست.

 

 

 

اصلاح بازتوزیع مراکز بهداشتی در انطباق با گستره جغرافیایی تهران، ایجاد پایگاههای ثابت بهداشتی در هر منطقه و با سایزهای کوچکتر و افزایش نیروی انسانی از جمله راهکارهایی بود که دکتر زالی برای پیشبرد اهداف متعالی حوزه بهداشت به آن اشاره کرد.

 

 

 

وی با بیان این که مجموعه بهداشت و کارشناسان این حوزه به صورت شبانه روز در حال خدمت رسانی هستند ادامه داد: این درحالی است که هر روز بار کاری این حوزه رو به افزایش است و جنگ و نبرد با کرونا ادامه دارد.

 

 

 

رییس دانشگاه تکمیل پروژه های عمرانی، تعمیر و بازسازی مراکز و خانه های بهداشتی، تامین تجهیزات و نیروی انسانی را از مهمترین راهکارهای ارتقای زیرساخت های بهداشتی کشور ذکر کرد.

 

 

 

بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتیخدمت بهداشتی دریافت می کنند

 

دکتر ایاد بهادری منفرد معاون امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی نیز در ادامه گزارش مبسوطی درباره اقدامات حوزه بهداشت ارایه داد و با اشاره به جمعیت تحت پوشش دانشگاه اظهار کرد: بیش از پنج میلیون و ۸۰۰ هزار نفر خدمت بهداشتی از دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی دریافت می کنند که از این تعداد ۲۸۰ هزار در روستاها این خدمات را دریافت می کنند.

 

 

 

وی با اشاره به وجود ۱۶ بخش بهداشتی تحت پوشش حوزه بهداشت دانشگاه یادآور شد: ۳۴ دهستان، ۲۲ شهرو ۴۴۸ روستا توسط فعالان، پزشکان و کارشناسان بهداشتی خدمات دریافت می کنند.

 

 

 

دکتر ایاد بهادری منفرد با اشاره به مجهز بودن دانشگاه به ۱۰۴ مرکز جامع خدمات سلامت، ۱۲۳ خانه بهداشت، ۲۷۶ پایگاه شهری و روستایی گفت: در سالی که گذشت و با شیوع پاندمی کرونا بالغ بر ۴۰ مرکز به عنوان مراکز منتخب نشانه دار شدند که از این تعداد هشت مرکز به صورت ۲۴ ساعته و ۳۳ مرکز نیز به صورت ۱۶ ساعته پاسخگوی مراجعان بودند.

 

 

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه از متوقف نشدن خدمات عادی حتی در پیک های پاندمی به بیماران غیرکرونایی خبر داد و گفت: خدمات عادی هرگز به بیماران غیر کرونایی متوقف و یا کمرنگ نشد و با مشخص شدن این مراکز ۲۴ و ۱۶ ساعته به شکلی منسجم تر به مبتلایان و یا افراد مشکوک به کووید خدمت ارایه شد.

 

 

 

وی در ادامه به توسعه عمرانی حوزه بهداشت درسالهای اخیر اشاره کرد و افزود: حدودا ۱۳ پروژه به بهره برداری رسیده واز بیش از ۱۰ پروژه نیز تاپایان نیمه سال آینده بهره برداری خواهد شد.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد اجرای طرح تعمیر و بازسازی چهار مرکز و خانه بهداشت و جذب منابع مالی که بخشی از آن با کمک خیرین سلامت صورت پذیرفته را از دیگر اقدامات معاونت بهداشتی ذکر کرد.

 

 

 

وی همچنین درباره غربالگری های انجام شده درسال ۱۳۹۹ نیز توضیح داد: غربالگری های صورت گرفته، غربالگری های اولیه وهمگانی بود به شکلی که حدودا سه میلیون و ۵۰۰ هزار خدمت به افراد تحت پوشش دانشگاه ارایه شد و در مرحله دوم افراد بالای ۱۵ سال و گروههای درمعرض خطر که جمعیتی بالغ بر دو میلیون و ۸۰۰ هزار نفر را به خود اختصاص می دادند در دستور کار قرار گرفت.

 

 

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه از ارایه بیش ازسه میلیون و۳۰۰ هزار خدمت به افرادی که به دلیل شروع کرونا از برخی از خدمات مثل واکسیناسیون و غربالگری غافل شده بودند خبر داد و افزود: حدود ۷۱ درصد از جمعیت تحت پوشش دانشگاه تحت غربالگری مرحله سوم قرار گرفتند.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد درباره خدمت رسانی به جمعیت عشایر کشور نیزگفت: در منطقه شمیرانات ودماوند برای خدمت رسانی به عشایر پایگاههای ثابت راه اندازی شد.

 

 

 

انجام تقریبا نیمی از تست های pcrاستان تهران در دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

وی در ادامه با اشاره به انجام تست های pcrبرای شناسایی موارد ابتلا به کرونا نیز عنوان کرد: درکل استان تهران عددی نزدیک به ۴۵۰ هزار تست انجام شده و این درحالی است که بالغ بر ۲۰۰ هزار مورد از تست ها در دانشگاه انجام شده است.

 

 

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه درباره تعداد موارد مراجعه به پزشکان این معاونت نیز گفت: حدود ۳۶ درصد از مراجعان کل استان تهران به پزشکان مراکز بهداشت متعلق به دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی است.

 

 

 

وی در بخش دیگری گزارشی درخصوص واکسیناسیون ارایه داد و افزود:۸۵ هزار واکسن آنفولانزا برای گروههای درمعرض خطرو گروههای هدف توسط مجموعه معاونت بهداشتی دانشگاه تزریق شد.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد ازتزریق بیش از سه هزارو ۸۰۰ دوز واکسن کووید ۱۹ نیز در منطقه تحت پوشش دانشگاه به گروههای هدف واکسیناسیون خبر داد و افزود: این روند همچنان استمرار خواهد داشت و در روزهای آتی به تعداد آن اضافه خواهد شد.

 

 

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه با بیان این که پوشش های متداول واکسیناسیون به صورت صد در صدی در منطقه تحت پوشش دانشگاه انجام شده است خاطرنشان کرد: رسیدن به حد مطلوب ۸۵ درصدی شاخص نمونه غربالگری نوزادان از دیگر دستاوردهای معاونت بهداشتی است.

 

 

 

وی با بیان این که پوشش غربالگری ۹۵ درصدی نوزادان یکی دیگر از افتخارات مجموعه معاونت درمان دانشگاه است افزود: علی رغم این که مردم ترس از ابتلا به کرونا با حضور در مراکز بهداشتی را داشتند با اطلاع رسانی های به موقع این خدمات در بالاترین سطح به مردم ارایه شد.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد دستیابی به هدف حذف سرخک، ۱۰۰ درصد مراقبت فعال در زمینه درمان و پیشگیری از هاری، ۱۱۸ بازرسی برای ۴۲ هزار کارگاه و غربالگری ۳۳۲ هزار شاغلان صنایع کارگری و شهرک های صنعتی، را از دیگر افتخارآفرینی های حوزه بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهیدبهشتی ذکر کرد که علی رغم شیوع کرونا با قوت دنبال شده است.

 

 

 

وی با تاکید بر این که ۳۵ هزار تذکر، اخطار و دادگاهی در مورد کارگاههای مختلف انجام شده است ادامه داد: تقریبا ۲۵۴ هزار بازرسی از اماکن عمومی، ۳۶صدور هزار اخطاربهداشتی و پلمب بیش از ۲۵۰۰ واحد متخلف، رسیدگی به ۳۶ هزار شکایت ثبت شده درسامانه ۱۹۰، نظارت بر ۱۸۲ حوزه ضدعفونی آزمون های مختلف در ۱۸۰ حوزه امتحانی اقدامات ملی و درخشان معاونت بهداشتی دانشگاه بوده که درسال گذشته انجام شده است.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد با اشاره به این که ۱۰ هزار بازدید مشترک با هدف کنترل اپیدمی کرونا تا به امروز توسط کارشناسان بهداشتی انجام شده افزود: نظارت روزانه بر نحوه رعایت فاصله گذاری اجتماعی به ویژه در ناوگان حمل و نقل عمومی، نحوه رعایت پروتکل ها، نحوه تشییع و تدفین بیش از ۲ هزار نفر از فوت شدگان کرونایی، گندزدایی بیش از ۲۷۶ هزار محل از مبلملن شهری و محل سکونت مبتلایان به کووید نیز ار دیگر اقدامات معاونت بهداشتی است.

 

 

 

کسب رتبه اول نظارت بر عملکرد بهداشتی مدارس توسط دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی

 

معاون امور بهداشتی دانشگاه با بیان این که بیشترین نظارت بر عملکرد مدارس مربوط به استان تهران است افزود: دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به لحاظ رعایت شیوه نامه ها و نظارت بر عملکرد مدارس رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

 

 

 

دکتر بهادری منفرد همچنین درباره نظارت کارشناسان بر نحوه رعایت شیوه نامه ها و رعایت بهداشت دهان و دندان نیزگفت: ۲۳ هزار خدمت اورژانسی دندانپزشکی و اصلاح ساختارهای مراکز درمان دندانپزشکی درکارنامه درخشان معاونت بهداشتی به چشم می خورد.

 

 

 

استمرار طرح هر خانه یک پایگاه سلامت از دیگر مواردی بود که معاون امور بهداشتی دانشگاه به آن اشاره کرد و افزود: به دلیل کرونا و محدودیت های موجود فعالیت های ارزشمندی درحوزه جذب سفیران سلامت نیز صورت گرفته است. ۶۸۲ خانوار سفیر سلامت داشتند و ۲۱ سفیر سلامت غیر ایرانی نیزدر حال همکاری با معاونت بهداشتی دانشگاه هستند.

 

 

 

وی در پایان به آموزش بیش از پنج میلیون نفر درخصوص کرونا، آموزش به یک میلیون و ۶۰۰ نفر به صورت چهره به چهره، شناسایی بیش از دو هزار بیمار در سطح مراکز خدمت، ارایه خدمات و مداخلات روانشناسی، اجرای برنامه متین و شناسایی مناطق پرخطر، ثبت کمترین میزان مرگ کودکان یک تا ۵۹ ماهه در بین دانشگاههای علوم پزشکی سراسر کشور اشاره کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha