یک فوق تخصص بیماریهای گوارش گفت: مصرف بی‌رویه قرصهای مسکن از علل بروز خونریزی معده است و خونریزی دستگاه گوارش از عوارض شایع و بالقوه خطرناک است.

سلامت نیوز : یک فوق تخصص بیماریهای گوارش گفت: مصرف بی‌رویه قرصهای مسکن از علل بروز خونریزی معده است و خونریزی دستگاه گوارش از عوارض شایع و بالقوه خطرناک است.
به گزارش مهر، دکتر محسن آخوندی افزود: البته زخم معده یا زخم اثنی‌عشر، ‌خراشهای ایجاد شده در دستگاه گوارش و بعضی از سرطانها می‌توانند منشاء ‌خونریزی دستگاه گوارش باشند.

این فوق تخصص بیماریهای گوارش، استفراغ خون قرمز یا قهوه‌ای رنگ،‌ دفع مدفوع سیاه، قیری و بدبو را از علائم خونریزی دستگاه گوارش ذکر کرد و گفت: گاهاً کم خونی، خونریزیهای مخفی از دستگاه گوارش که با انجام تستهای ویژه قابل تشخیص است و همچنین دفع خون قرمز روشن یا تیره از مدفوع می‌تواند از نشانه‌های بروز خونریزیهای معده باشد.

وی خاطرنشان کرد: از آنجا میزان مرگ و میر ناشی از خونریزیهای دستگاه گوارش در بیماران زیر 60 سال، کمتر از یک درصد است، با عواملی نظیر سن و بیماریهای همراه با آن نظیر افت فشار خون و افزایش نبض بیمار می‌توان عوارض را در بیماران بستری پیش‌بینی کرد.

آخوندی اذعان داشت: در حال حاضر میزان مرگ و میر ناشی از خونریزیهای گوارشی 5 تا 10 درصد است که البته به دنبال شناسایی میکروب هلیکوباکترپیلوری و درمان مؤثر آن موارد پرعارضه زخم معده کاهش یافته است و به ندرت با درمان به موقع و مؤثر بیماران عوارض عمده از جمله خونریزی و عواقب عمل جراحی بروز می‌کند.

این فوق تخصص گوارش متذکر شد: با آگاهی دادن بیماران از عوارض شدید قرصهای مسکن می‌توان به میزان زیادی از بروز زخم معده و عوارض آن همچون خونریزی‌های گوارشی جلوگیری کرد.

وی تاکید کرد: گاهاً والدین به منظور تسکین درد یا کاهش تب در کودکان از شربت بروفن استفاده می‌کنند، که این عمل نیز باعث ایجاد خونریزی معده در کودک می‌شود.

آخوندی با بیان اینکه مصرف قرص آهن نیز می‌تواند منجر به تیرگی مدفوع ‌شود که نباید آن را با خونریزی گوارشی اشتباه گرفت، توصیه کرد: با این حال می‌بایست سیاه و قیری شدن مدفوع را جدی گرفت و سریعاً به پزشک متخصص مراجعه کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha