سلامت نیوز :مدیرکل درمان ستادمبارزه با مواد مخدر گفت: نگهداری معتادان در فضای محدود باعث افزایش عفونت در بین آنها می شود.
به گزارش مهر، محمدباقر صابری‌زفرقندی در مورد ضرورت اجرای درست ماده 16 قانون مبارزه با موادمخدر گفت: برای اجرای این ماده قانون در صورتی‌که به درس‌های آموخته شده از اجرای برنامه‌های مشابه تحت عنوان جمع‌آوری یا ساماندهی معتادان خیابانی توجه نشود، می‌توان شاهد خسارت هایی که بعضاً غیرقابل جبران خواهد بود، باشیم.

وی افزود: بر همین اساس به محض ابلاغ قانون جدید مبارزه با موادمخدر، دستورالعمل راه‌اندازی مراکز موضوع ماده 16 همان قانون تحت عنوان مرکز درمان اجباری تدوین و در خرداد ماه امسال جهت اجرا توسط دبیرکل ستاد ابلاغ شد.

مدیرکل درمان و حمایت‌های اجتماعی اظهار داشت: دستورالعمل مذکور با کار کارشناسی و بهره‌گیری از تجربه طرح جمع‌آوری معتادان موصوف به طرح نجات در سال 86 تدوین و به همراه آن پروتکل یا راهنمای درمانی نیز ابلاغ شده است.
صابری با تاکید بر اینکه باید هشدار کارشناسان را جدی بگیریم، گفت: اگر موضوع جمع‌آوری معتادان بدون رعایت دقیق دستورالعمل باشد، همچنانکه در سال‌های گذشته نیز شاهد بوده‌ایم نه تنها کمکی به کاهش اعتیاد و حتی کاهش تعداد معتادان پرخطر نخواهد کرد بلکه می‌تواند اثرات معکوسی را هم به دنبال داشته باشد.

وی تصریح کرد: از جمله عوارض و خطرات غیرقابل جبران در جمع‌آوری معتادان پرخطر در یک فضای محدود و نگهداری آنها برای مدت طولانی، اشاعه عفونت‌هایی همچون ایدز و انواع هپاتیت خواهد بودکه در این صورت نظام سلامت کشور برای کنترل سرعت گسترش این عفونت‌ها یا درمان بیماران مبتلا‌ باید هزینه‌های بالایی را بپردازد.

صابری افزود: به همین منظور طی مکاتبات و تذکرات حضوری به همه استان‌ها تاکید شده و می‌شود که بر محور دستورالعمل و پروتکل نسبت به اجرای ماده 16 اقدام شود و این مهم مقدور نخواهد بود مگر اینکه قوه قضاییه همچون گذشته همکاری‌های لازم را داشته باشد.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha