بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در مناطق جنگلی و یا در مجاورت آن زندگی می‌کنند و برای تأمین معاش و تامین اساسی ترین نیازهای خود از جمله غذا ، سرپناه ، انرژی و دارو به خدمات مختلفی که اکوسیستم جنگل و گونه‌های جنگلی فراهم می‌کنند، متکی هستند.

جنگل‌ها در تلاقی بحران‌های کره زمین؛ از تغییرات آب‌ و هوایی تا کووید-۱۹

سلامت نیوز:بین ۲۰۰ تا ۳۵۰ میلیون نفر در سراسر دنیا در مناطق جنگلی و یا در مجاورت آن زندگی می‌کنند و برای تأمین معاش و تامین اساسی ترین نیازهای خود از جمله غذا ، سرپناه ، انرژی و دارو به خدمات مختلفی که اکوسیستم جنگل و گونه‌های جنگلی فراهم می‌کنند، متکی هستند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان حفاظت محیط زیست، فردا (۱۳ اسفندماه) سالروز مهمترین روز جهانی درمورد حیات وحش است و در سال جاری همگان این روز را با شعار «جنگلها و معیشت: پایداری مردم و سیاره زمین» جشن می‌گیرند.


مردم بومی و جوامع محلی در صف جلوی رابطه همزیستی بین انسان، جنگل، گونه‌های حیات وحش ساکن جنگل و خدمات اکوسیستم آن هستند. تقریباً ۲۸ درصد از سطح زمین در حال حاضر توسط مردم بومی مدیریت می‌شود که برخی از سالم‌ترین جنگل‌های کره زمین از لحاظ بوم شناختی در آن قرار دارد. این مناطق نه تنها در رفاه اقتصادی و شخصی بلکه در هویت فرهنگی آنان نیز مهم است.


جنگل‌ها، گونه‌های جنگلی و معیشتی که به آن بستگی دارد در حال حاضر در تلاقی بحران‌های متعدد کره زمین قرار گرفته است؛ از تغییرات آب و هوا گرفته تا  از دست دادن تنوع زیستی و اثرات بهداشتی، اجتماعی و اقتصادی بیماری همه گیر کووید -۱۹.


در تاریخ ۳ مارس ۲۰۲۱ ، روز جهانی حیات وحش موضوع معیشت مبتنی بر  خدمات جنگل گرامی داشته می‌شود و این مناسبت به دنبال ارتقای مدل‌ها و شیوه‌های مدیریت جنگل و حیات وحش آن است که هم منافع انسان و هم حفاظت طولانی‌مدت از جنگل‌ها، گونه‌های جنگلی اعم ازجانوران وگیاهان و اکوسیستم‌های آن‌ها را تامین کند همچنین  ارزش دانش و راه و روش‌های سنتی را ترویج می‌کند که به ایجاد یک رابطه پایدارتر با این سیستم‌های حیاتی طبیعی کمک کند.


 سازمان ملل طی نشست عمومی خود در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۳، روز سوم ماه مارس (۱۳ اسفند) مصادف با تاریخ پذیرش کنوانسیون سایتیس (کنوانسیون منع تجارت گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض خطر انقراض) در سال ۱۹۷۳ را به عنوان روز جهانی حیات وحش معرفی کرده است. این روز هم اکنون به عنوان یکی از مهمترین وقایع سالیانه جهانی درخصوص حیات وحش تبدیل شده است.


در اعلامیه صادره  در پایگاه  اطلاعاتی https://www.wildlifeday.org گرامیداشت  روز جهانی حیات وحش در سال ۲۰۲۱ تحت شعار "جنگل ها و معیشت : پایداری مردم و سیاره زمین" (Forests and Livelihoods: Sustaining People and Planet) برگزار می‌شود .

این گرامیداشت راهی است برای تاکید بر  نقش اصلی جنگل‌ها ، گونه‌های جنگلی و خدمات اکوسیستم‌ها در تأمین معاش صدها میلیون نفر در سراسر جهان به‌ویژه جوامع بومی و محلی که ارتباط تاریخی با مناطق جنگلی و مجاور جنگل دارند. این موضوع  همسو با اهداف ۱ ، ۱۲، ۱۳ و ۱۵  توسعه  پایدار و تعهدات این اهداف  در مورد کاهش فقر، تضمین استفاده پایدار از منابع و در خصوص حفاظت از سرزمین های حیاتی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha