بر اساس نتایج پژوهش محققان چینی، برای ارزیابی میزان ریسک ابتلای افراد به انواع بیماری قلبی عروقی، علاوه بر فاکتورهای معمول خونی، بایستی وضعیت سلامت کلیه را نیز لحاظ کرد.

وضعیت کلیه ها نشان از بیماری های قلبی می دهد

سلامت نیوز: بر اساس نتایج پژوهش محققان چینی، برای ارزیابی میزان ریسک ابتلای افراد به انواع بیماری قلبی عروقی، علاوه بر فاکتورهای معمول خونی، بایستی وضعیت سلامت کلیه را نیز لحاظ کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، تحقیق جدیدی که نتایج آن در نشریه JASN منتشر شده است، نشان می دهد که آزمایش های مربوط به سلامت کلیه بیماران می تواند بینش مناسبی را در مورد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی ارائه دهد.

پزشکان در حال حاضر برای محاسبه و پیش بینی میزان خطر ابتلا به یک مشکل قلبی عروقی مانند حمله قلبی یا حتی سکته مغزی در 10 سال آتی زندگی افراد، اغلب از شاخصی به نام نمره ریسک بیماری قلبی عروقی آترواسکلروتیک (ASCVD) استفاده می کنند که براساس سن، جنس، نژاد، کلسترول و فشار سیستولیک خون است.

اما کارشناسان اخیراً متذکر شده اند که هنگام تصمیم گیری در مورد این که آیا بیماران لازم است داروهای پیشگیرانه ای مانند استاتین مصرف کنند یا خیر، باید عوامل خطر اضافی وغیر سنتی را نیز در نظر گرفت.

برای ارزیابی این که آیا بررسی عملکرد کلیه از طریق ارزیابی نسبت آلبومین به کراتینین ادرار و همچنین میزان فیلتراسیون گلومرولی برای تشخیص میزان ریسک بیماری های قلبی عروقی مفید است یا خیر، تیمی از پژوهشگران چینی تحت هدایت دانشگاه شانگهای، داده های حاصل از یک مطالعه گسترده در مورد بیماری قلبی متابولیک و سرطان را بررسی کردند. این تحقیق، یک مطالعه آینده نگر بزرگ، گسترده و چندمرکزه در مورد شهروندان چینی 40 سال به بالا بود.

این تیم پژوهشی دریافت که استفاده از نسبت آلبومین به کراتینین ادرار و میزان فیلتراسیون گلومرولی تخمین زده شده، می تواند برآورد خطر ابتلا به بیماری های قلبی عروقی در آینده را به شکل مناسبی بهبود بخشد.

این محققان اظهار داشته اند: «برای پیشگیری اولیه از بیماری های قلبی عروقی، انجام ارزیابی های جامع با استفاده از عوامل خطر سنتی و غیر سنتی مهم است».

به گفته آنها، «این ارزیابی با استفاده از فاکتورهای خطر سنتی مانند میزان گلوکز و فشار خون و همچنین چربی ها می تواند اولین طبقه بندی را برای بررسی خطر ایجاد کند. اما استفاده از عوامل خطر غیر سنتی مربوط به سلامت کلیه می تواند طبقه بندی فوق را به طور قابل توجهی اصلاح کند و خطر را با دقت بیشتری پیش بینی نماید».

این یافته های علمی پژوهشی می توانند موجبات طراحی سیستم های جدیدی را برای پیش بینی بیماری های قلبی عروقی در افراد فراهم آورده و از این طریق ریسک مرگ و میر ناشی از آن ها را کاهش دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha