سلامت نیوز : نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور گفت: به دنبال تصویب قانون ممنوعیت فعالیت همزمان پزشكان در بخش دولتی و خصوصی، احتمال دارد كه عده‌ای از پزشكان بخش دولتی را رها كنند.

مسعود جوانبخت امروز در گفت‌وگو با فارس در اصفهان اظهار داشت: در حال حاضر حجم زیادی از بار سلامت بر دوش پزشكان در مطب‌هاست و اگر بخواهیم این پزشكان كه اغلب جزو پزشكان خبره و باتجربه هستند را از رفتن به مطب منع كنیم در عمل بیماران را از طبابت آنها محروم و این مسئله با اصل عدالت در سلامت در تضاد است.
وی با اشاره به اینكه بر اساس استانداردهای بین‌المللی، جدایی سیستم دولتی و خصوصی از یكدیگر در حالی به سود مردم است كه زیربنای كار آماده باشد، بیان كرد: در وضعیت كنونی كه زیربنای اجرایی كردن این قانون در كشور فراهم نشده و پیش‌شرط‌های اصلی اجرای این قانون مهیا نیست، قانون‌گذاری به این سبك، تهدیدی برای سلامت جامعه محسوب می‌شود.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور تصریح كرد: از آنجا كه ?? درصد بیماران به بیمارستان‌های دولتی مراجعه می‌كنند به همین علت اجرای این قانون به نفع نظام سلامت و بیماران نیست.
وی ادامه داد: بر اساس برآورد سازمان نظام پزشكی كشور در سال گذشته، 71 هزار و 500 نفر از كادر پزشكی كشور در بخش دولتی و خصوصی به صورت همزمان فعالیت می‌كنند.
جوانبخت در حالی از قانونی شدن طرح ممنوعیت فعالیت همزمان پزشكان در بخش دولتی و خصوصی خبر داد و آن را مصوبه مجلس دانست كه هنوز اجرا نشده است، افزود: در صورت اجرایی كردن قانون مذكور، شاهد این خواهیم بود كه تعدادی از پزشكان بخش دولتی را رها خواهند كرد و تمام‌وقت در بخش خصوصی به طبابت می‌پردازند.
وی اضافه كرد: به طور حتم بخشی از اعضای هیئت علمی مجرب و توانمند با اجرای این برنامه از سیستم دولتی خارج می‌شوند.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشور با اشاره به اینكه وضعیت اعضای هیئت علمی دانشگاه‌های علوم پزشكی مرتب در حال تغییر است، اظهار داشت: دولت تصمیم دارد اعضای جدید هیئت علمی را با افزایش حقوق و بالا بردن ضریب تعرفه ویزیت به صورت تمام جغرافیا در بیمارستان‌های دولتی مستقر سازد.
وی گفت: پزشكان مانند سایر اقشار جامعه و به ویژه متخصصان مشاغل دیگر تنها نسبت به ساعات كاری در بخش دولتی تعهد دارند و ساعات بعد از آن در اختیار خود فرد است.
جوانبخت با اشاره به اینكه آثار و تبعات این قانون شامل تمام اعضای جامعه پزشكی اعم از پزشك عمومی، متخصص، دندانپزشك و داروساز می‌شود، بیان داشت: با این طرح، نزدیك به ?? تا ?? درصد پزشكان با یك نوع انتخاب اجباری روبه‌رو خواهند شد كه اگر چنین شرایطی به وجود آید نظام سلامت كشور دچار آسیب خواهد شد.
وی افزود: قانون ممنوعیت كار در بخش خصوصی فقط شامل اعضای هیئت علمی دانشكده‌های علوم پزشكی نیست و تمام پزشكان شاغل در بخش‌های دولتی و شبه دولتی، مانند ارتش، ارگان‌های نظامی و سازمان تامین اجتماعی را هم مشمول می‌شود.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشوراضافه كرد: شاید اجرایی كردن این طرح در مورد پزشكان علوم پایه كه دارای حقوق مناسبی هستند، امكان‌پذیر باشد اما در مورد جراحان، این طرح بیشترین مسئله را ایجاد می‌كند.
وی تصریح كرد: در كشورهای پیشرفته درآمد پزشكان در بخش دولتی و خصوصی تفاوت زیادی ندارد به عنوان مثال درآمد یك پزشك در بخش خصوصی 250 هزار دلار و در بخش دولتی 190 هزار دلار است اما در عوض پزشكان بخش دولتی از پروژه‌های تحقیقاتی و امتیازات خاص استفاده می‌كنند.
جوانبخت از تاخیر چند ماه كارانه بسیاری از بیمارستان‌های آموزشی و درمانی خبر داد و گفت: این در حالی كه مصوبه پرداخت 3.6 k ضریب تعرفه به 18 بیمارستان هیئت امنایی طی سه سال گذشته هنوز اجرایی نشده است.
وی اظهار داشت: مجلس در حالی به دنبال تصویب این طرح است كه بیم آن وجود دارد كه یك عضو هیئت علمی با درگیر شدن در بخش خصوصی و كسب درآمد، به تدریج از پژوهش و تحقیق كناره‌گیری كند و فقط به فعالیت و كسب درآمد بیاندیشد كه در این صورت معنای عضو هیئت علمی بودن وی زیر سؤال می‌رود.
نماینده اصفهان در مجمع عمومی نظام پزشكی كشوراضافه كرد: مطب‌ بسیاری از پزشكان به هیچ وجه كاركرد اقتصادی ندارد و تنها به دلیل اینكه مطب برای پزشك یك نقش هویتی دارد اقدام به این كار می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha