رئیس انجمن ویروس‌ شناسی ایران با تأکید بر اینکه باید توسعه واکسیناسیون همگانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌طورجدی دنبال کنیم، گفت: با توجه به تزریق ۲ دوز واکسن برای هر فرد و نیاز به حدود ۱۴۰ میلیون دوز واکسن در کشور، تولید این تعداد واکسن در داخل و استفاده از آن بیش از یک سال زمان خواهد برد لذا به‌منظور سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون جامعه، در کنار پیگیری جدی تولید واکسن در داخل باید به دنبال واردات حداکثری واکسن مناسب باشیم.

رئیس انجمن ویروس‌ شناسی ایران: واردات حداکثری واکسن پیگیری شود

سلامت نیوز:رئیس انجمن ویروس‌ شناسی ایران با تأکید بر اینکه باید توسعه واکسیناسیون همگانی و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را به‌طورجدی دنبال کنیم، گفت: با توجه به تزریق ۲ دوز واکسن برای هر فرد و نیاز به حدود ۱۴۰ میلیون دوز واکسن در کشور، تولید این تعداد واکسن در داخل و استفاده از آن بیش از یک سال زمان خواهد برد لذا به‌منظور سرعت بخشیدن به روند واکسیناسیون جامعه، در کنار پیگیری جدی تولید واکسن در داخل باید به دنبال واردات حداکثری واکسن مناسب باشیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علیجان تبرایی با اشاره به اینکه اگر یک روز هم زودتر بتوانیم جامعه‌مان را ایمن کنیم، صدها قدم از ویروس جلو خواهیم بود، اظهار کرد: واکسن‌های تولید شده در کشور در مراحل اولیه موفقیت‌های خوبی داشته‌اند و امیدواریم در مراحل بعدی کارآزمایی بالینی هم پاسخ‌های خوبی دریافت کنند و بتوانیم در حجم وسیعی از واکسن را با بهترین کیفیت تولید و حتی صادر کنیم.


رفتارها بعد از تزریق واکسن هم باید کنترل شده باشد
وی بیان کرد: هنوز هیچ واکسنی در دنیا در هیچ بیماری تولید نشده که برای یک بیماری ایمنی ۱۰۰ درصدی ایجاد کند، به همین خاطر کسانی که واکسن کرونا دریافت می‌کنند به معنای ایمنی صد درصد در آنها نیست و باید همچنان رفتارهایشان کنترل شده باشد.


یکی از پیشروترین کشورها در حوزه واکسیناسیون هستیم
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به اینکه از کشورهای بالای جهان از نظر برنامه واکسیناسیون هستیم، گفت: در حوزه واکسن‌ها خصوصاً انسانی هنوز نیاز به کار زیادتری در کشور داریم. در حوزه واکسن سرمایه‌گذاری خوبی در کشور شده که باید این موضوع ادامه داشته باشد.


چه زمانی به زندگی طبیعی بازمی‌گردیم؟
تبرایی خاطرنشان کرد: بر اساس مطالعات انجام شده اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم جامعه با برنامه واکسیناسیون و یا بر اثر آلودن شدن به ویروس، ایمن شوند می‌توان انتظار داشت که مردم دوباره زندگی طبیعی‌شان را داشته باشند. البته این موضوع نیز به رفتار ویروس بستگی دارد و هنوز به‌طور قطعی نمی‌توان این را اعلام کرد.


متوسط سطح ایمنی کروناویروس ۶ ماه است
وی تصریح کرد: برخی مطالعات نشان داده کسانی که به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند و آنتی‌بادی علیه ویروس در بدن آنها ایجاد شده، به‌طور متوسط ۶ ماه ایمنی در آنها ایجاد می‌شود.


تغییرات در ویروس کرونا طبیعی است؟
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران بیان کرد: عمده ویروس‌ها در طول زندگی خود دچار تغییرات متنوع و متعددی می‌شوند و این تغییرات با توجه به نوع ویروس، متفاوت است به‌طوری‌که در ویروس آنفلوانزا میزان تغییرات خیلی زیاد و جدی بوده اما در کروناویروس‌ها تغییرات به نسبت آنفلوانزا جدی نبوده است.
تبرایی با اشاره به اینکه طبیعت ویروس به‌ گونه‌ای است که خود را اصلاح می‌کند، افزود: در خانواده ویروس‌های RNA، تنها ویروس‌هایی که توانایی اصلاح ردیف‌های ژنی خود را دارد، کرونا ویروس‌ها هستند.


در هر انتقال کرونا بین افراد، حداقل ۱۰ جهش رخ می‌دهد
وی بیان کرد: انتظار می‌رود با هر انتقال ویروس از یک فردبه‌فرد دیگر، حداقل ۱۰ جهش در ویروس ایجاد شود؛ به همین خاطر باید هر چقدر می‌توانیم زنجیره انتقال ویروس را کمتر کنیم تا مانع ایجاد جهش‌های بیشتر شویم.
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران ادامه داد: همه تغییرات در ویروس مخاطرات جدی ایجاد نمی‌کند اما در مواردی تغییرات جدی رخ می‌دهد و این موضوع امری طبیعی است، چرا که ویروس می‌خواهد خود را با بدن میزبانش وفق دهد. جدی‌ترین مخاطره تغییرات در ویروس، افزایش قدرت انتقال، بیماری‌زایی و مقاومت آن در مقابل سیستم ایمنی بدن و واکسن است. تا زمانی که واکسیناسیون به‌صورت گسترده انجام نشده، هر تغییری در کروناویروس می‌تواند مخاطره‌ای برای سلامت جامعه داشته باشد.


هنوز افزایش قدرت انتقال در کرونای انگلیسی از نظر علمی به اثبات نرسیده است
تبرایی گفت: در ماه‌های اخیر سویه‌های انگلیسی، آفریقای جنوبی، برزیلی، کالیفرنیایی و... از کروناویروس در مناطق مختلف جهان گزارش شده است. اثبات ایجاد تغییرات در هر یک از این سویه‌ها نیاز به مطالعات آزمایشگاهی، محیطی و بالینی دارد. هر چند در این سویه‌ها شواهدی مبنی بر افزایش قدرت بیماری‌زایی و سرایت‌پذیری و مقاومت به واکسن وجود دارد اما هنوز در هیچ‌یک از سویه‌ها، مطالعات علمی به‌منظور اثبات این موضوعات انجام نشده است.


ویروس کرونای ایرانی داریم؟
وی تصریح کرد: ویروس کرونا با انتقال از بدن فردی به فرد دیگر دچار تغییر می‌شود اما در موارد کمی این تغییر باعث ایجاد مخاطرات جدید جدی می‌شود. نمونه‌های ثبت شده ویروس در ایران، جهش‌های خاصی که تنها در ایران ثبت شده را نشان می‌دهد اما این جهش‌ها جدی نبودند. باید نگران هر رفتاری از ویروس باشیم و هوشیاری‌مان را حفظ کنیم.


منشأ ویروس کووید ۱۹ هنوز مشخص نشده است
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به اینکه هم بدن انسان و هم حیوان می‌تواند میزبان کروناویروس باشد، یادآور شد: بر اساس برخی گزارشاتی که هنوز به تایید قطعی نرسیده، کروناویروس علاوه بر انسان می‌تواند در بدن خفاش و یا برخی حیوانات دیگر رفتارهای متفاوتی داشته باشد.
وی بیان کرد: بخشی از علت شکل‌گیری این ویروس می‌تواند مرتبط با رفتار انسان‌ها از جمله ارتباط با حیوانات، نوع تغذیه و سبک زندگی باشد اما اینکه چه میزان رفتار ما باعث ایجاد ویروس شده و یا چه میزان ویروس به‌خودی‌خود شکل‌گرفته، نیاز به زمان و انجام مطالعات دقیق ویروس‌شناسی دارد.


قدرت انتقال ویروس از سطوح بسیار ضعیف است
تبرایی بیان کرد: هر چند قدرت انتقال ویروس از سطوح به شدت ضعیف است اما توصیه می‌شود در صورت حضور در مکان‌های پر تردد مانند مترو و اتوبوس، نسبت به شستن دست‌ها اقدام شود.


علت اوج‌گیری کرونا در خوزستان
وی در خصوص علت شیوع بالای ویروس کرونا در خوزستان، گفت: شکل‌گیری حس ایمن بودن در مردم و رعایت نکردن پروتکل‌ها، تأمین نشدن نیاز اقتصادی و اجتماعی مردم خصوصاً قشر آسیب‌پذیر و موفق نبودن در قرنطینه کردن و کنترل مبادی ورودی کشور باعث این وضعیت در استان خوزستان شده است. هر چند برنامه‌ها و مصوباتی در سطح کشور برای کنترل مرزها داشتیم اما در عمل این کار به‌درستی اجرا نشد.


مردم خریدشان را مدیریت کنند
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران با اشاره به در پیش بودن نوروز و ازدحام مردم برای خرید، گفت: پیک شلوغی بازارها غروب است لذا مردم می‌توانند خریدهای خود را به صبح و یا زمان خلوت دیگری موکول کنند. البته امروز شرایط برای خرید اینترنتی فراهم‌شده و می‌توان به این شکل خریدها را انجام داد.


بیشترین موارد آلودگی به ویروس کرونا کجا رخ می‌دهد؟
وی خاطرنشان کرد: در حال حاضر بیشترین موارد آلودگی به این ویروس برای کادر درمان و بهداشت با توجه به رجوع بیماران به آنها و حضور مردم در دوره‌همی‌های خانوادگی و بازار و تجمعات رخ می‌دهد.


گلستان در وضعیت پایدار از نظر کرونا
تبرایی با اشاره به آخرین وضعیت کرونا در گلستان، گفت: در حال حاضر وضعیت شیوع کرونا در گلستان پایدار و بعضاً دارای شیب نزولی است. در زمان‌هایی در این استان خصوصاً شهرستان‌های بندرگز و کردکوی مخاطراتی نسبت به بالا بودن شیوع کرونا وجود داشت که با اقدامات صورت گرفته از جمله اجرای طرح شهید سلیمانی، خوشبختانه الان به شرایط پایداری در این منطقه رسیده ایم.


طرح شهید سلیمانی مستمر باشد
رئیس انجمن ویروس‌شناسی ایران خاطرنشان کرد: در طرح شهید سلیمانی شاهد اتفاقات خوبی در گلستان بودیم که امیدواریم این طرح پایدار و مستمر باشد و به‌صورت مقطعی به آن نگاه نشود. امیدواریم با تداوم رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم و توسعه برنامه واکسیناسیون، شرایط بهتری داشته باشیم.


لزوم تدوین برنامه‌های جدید برای پایش بیماری‌های ویروسی
وی اظهار کرد: در ۳۰ سال اخیر شاهد گسترش و معرفی بیماری‌های ویروسی و نقش آنها در بیماری‌های مختلف غیرتنفسی از جمله ایدز، پاپیلوما، سرطان و بیماری‌های گوارشی هستیم. بر اساس اطلاعات اولیه حدود ۲۰ درصد سرطان‌ها توسط ویروس‌ها ایجاد می‌شود و ممکن است در آینده با انجام مطالعات بیشتر این میزان افزایش یابد.


تبرایی خاطرنشان کرد: شواهد و یافته‌های علمی نشان می‌دهد که باید برنامه‌های جدیدی برای پایش بر روی بیماری‌ها خصوصاً بیماری‌های ویروسی داشته باشیم تا در صورت مواجهه با موارد جدید، آمادگی لازم را داشته باشیم. بعد از شیوع کرونا، با سرعت آزمایشگاه‌های زیادی در سطح کشور ایجاد شد که باید این کار ادامه داشته باشد و آزمایشگاه‌ها نیز تکمیل و تجهیز شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha