چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۵
کد خبر: 308617

رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، ضمن اشاره به مصائب متخصصین بیهوشی در پاندمی کرونا، نسبت به خالی ماندن ظرفیت رشته بیهوشی در کشور هشدار داد.

چالش های متخصصین بیهوشی در پاندمی کرونا

سلامت نیوز:رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت های ویژه ایران، ضمن اشاره به مصائب متخصصین بیهوشی در پاندمی کرونا، نسبت به خالی ماندن ظرفیت رشته بیهوشی در کشور هشدار داد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر،علیرضا سلیمی، به کنگره «بیهوشی، مراقبت‌های ویژه و درد ایران» که امسال برای اولین بار به صورت مجازی و در مدت یک ماه برگزار شد، اشاره کرد و افزود: به دنبال شیوع بیماری کرونا در کشور، مجبور شدیم کنگره را امسال به صورت مجازی و مدت یک ماه از ۱۷ بهمن تا ۱۷ اسفند ۹۹ برگزار کنیم که خوشبختانه استقبال خوبی از سوی متخصصین بیهوشی کشور صورت گرفت.


وی با اشاره به ۲۰ امتیاز بازآموزی کنگره امسال برای شرکت کنندگان، گفت: در کنگره امسال، ۲۳۰۰ نفر حضور داشتند.
سلیمی با اشاره به مشکلات و چالش‌های دوران کرونا برای کادر درمان، افزود: خوشبختانه متخصصین بیهوشی به رغم سختی‌های ایام کرونا، اما هیچ وقت از کسب علم و تجارب روز دنیا عقب نماندند.


وی با اشاره به ۱۶ شهید مدافع سلامت از رشته بیهوشی، ادامه داد: تعداد زیادی از همکاران ما در این یک سال درگیر بیماری کرونا شدند.
رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به خالی ماندن ظرفیت‌های رشته بیهوشی در کشور، گفت: رشته مادر بیهوشی در دنیا جزو رشته‌های پرطرفدار و پردرآمد پزشکی است، اما در ایران به علت مشکلات زیاد این رشته پزشکی، باعث شده رشته بیهوشی کمتر مورد توجه قرار گیرد و در نتیجه شاهد خالی ماندن ظرفیت‌های این رشته مادر باشیم.


سلیمی ضمن هشدار نسبت به تبعات خالی ماندن ظرفیت رشته بیهوشی در کشور، افزود: خالی ماندن صندلی‌های رشته بیهوشی در دانشگاه‌ها، زنگ خطر جدی برای نظام سلامت کشور است.


وی با اشاره به نقش متخصصین بیهوشی و دستیاران در دوران کرونا و ارائه خدمات ویژه به بیماران کووید ۱۹، گفت: نباید از رشته‌های مادر در عرصه پزشکی غافل شد.


سلیمی به آغاز واکسیناسیون کادر درمان علیه کرونا در کشور اشاره کرد و افزود: بر اساس مستندات موجود، متخصصین بیهوشی در اولویت بالای تزریق واکسن کرونا قرار دارند. اما، متأسفانه در برخی دانشگاه‌ها و بیمارستان‌ها، انجام واکسیناسیون کادر درمان سلیقه‌ای شده و اولویت‌ها رعایت نمی‌شود.


وی با عنوان این مطلب که متخصصین بیهوشی در معرض ابتلاء و درگیری با این بیماری قرار دارند، گفت: ۱۶ شهید متخصص بیهوشی اغلب در اتاق‌های عمل بوده‌اند که مبتلا شده و جان خود را از دست داده‌اند.


رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به حدود ۶۰۰۰ متخصص بیهوشی در کشور، ادامه داد: بیش از ۵۰۰۰ نفر از این متخصصین بیهوشی فعال هستند و کارهای حیاتی انجام می‌دهند.


وی گفت: متخصصین و دستیاران بیهوشی درخواست دارند که در تهیه واکسن تسریع شود تا بتوان روند واکسیناسیون کادر درمان را با سرعت و اولویت دنبال کرد.


رئیس انجمن علمی متخصصان بیهوشی و مراقبت‌های ویژه ایران، با اشاره به نقش کارشناسان بیهوشی در دوران پاندمی کرونا، تاکید کرد: نباید نقش کارشناسان بیهوشی در خدمت به بیماران کرونایی را نادیده گرفت و می‌بایست این همکاران نیز در اولویت دریافت واکسن قرار بگیرند.


سلیمی با اشاره به حساسیت و اهمیت رشته بیهوشی در دوران کرونا، گفت: این انتظار و توقع به حقی است که وزارت بهداشت باید مورد توجه قرار دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha