معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نرخ جمعیت را نمی توان یک شبه بالا برد، گفت: اسیر فرهنگ های نادرست شدیم.

نرخ جمعیت یک شبه بالا نمی رود/آمارها نگران کننده است

سلامت نیوز:معاون بهداشت وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که نرخ جمعیت را نمی توان یک شبه بالا برد، گفت: اسیر فرهنگ های نادرست شدیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، علیرضا رئیسی، صبح چهارشنبه در نشست کشوری «اجرایی سازی برنامه صیانت از جمعیت» که به صورت مجازی برگزار شد، افزود: مباحث جمعیت فقط مختص حوزه بهداشت نیست و یک موضوع چند بعدی است.


وی با عنوان این مطلب که نمی‌توان یک شبه نرخ جمعیت را بالا برد و نیازمند مشارکت جمعی است، گفت: بالندگی، پویایی و جوانی امتیاز بسیار بزرگی است.


رئیسی با گریز به پاندمی کرونا در جهان، ادامه داد: بررسی‌ها نشان می‌دهد کشورهایی که سن جمعیتی بالایی دارند، بیشتر آسیب دیده اند. به طوری که بالای ۸۰ درصد مرگ‌های کرونایی مربوط به سالمندان بوده است.


وی افزود: میانگین سنی جوامعی که سه تا چهار سال از دیگر جوامع پایین‌تر است، نشان می‌دهد که شرایط بهتری در مقابله با کرونا دارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت به رشد سالانه جمعیت اشاره کرد و گفت: نرخ رشد جمعیت در سال ۶۳، ۳.۵ درصد بود که در سال ۹۸ به زیر یک درصد می‌رسد و زنگ خطر بزرگی است.


وی تاکید کرد: این میزان سرعت کاهش جمعیت نگران کننده است.
رئیسی با عنوان این مطلب که پیرامون نرخ رشد جمعیت نباید قضاوت زودهنگام داشته باشیم، گفت: اثرات نرخ جمعیت حاصل دهه‌ها قبل است و برنامه ریزی بلند مدت نیاز دارد و باید مرتب پایش کنیم تا به اهداف خودمان برسیم.


وی با اعلام اینکه نرخ باروری در سال‌های ۶۲ و ۶۳، ۶.۸ بوده است، افزود: بچه‌های ما در آینده یا دایی و عمو ندارد، یا خاله و عمه ندارند.
معاون بهداشت وزارت بهداشت گفت: اسیر یک سری فرهنگ‌های نادرست شدیم که ذهنیت‌ها به سمت فرزند کمتر و زندگی بهتر رفت.


وی با عنوان این مطلب که بچه افسرده و تک بعدی وارد دانشگاه می‌شود و معلوم نیست آخر و عاقبت او چه خواهد شد، ادامه داد: کمبود فرزند در خانواده باعث می‌شود اصول تربیتی را نتوانیم اجرا کنیم و این آسیب زا است. ضمن اینکه سن ازدواج هم بالا رفته و خیلی معضلات دیگر وجود دارد که باعث کند شدن نرخ رشد جعیت شده است.


معاون وزیر بهداشت با عنوان این مطلب که در ۲۰ سال آینده ایران در منطقه پیرترین کشور خواهد بود، گفت: این وضعیت باعث خواهد شد نیروی کار از کشورهای دیگر بیاوریم و این خیلی خطرناک است.


وی افزود: در سال‌های ۹۶ و ۹۷ میزان باروری در ۱۷ استان بالاتر از نرخ کشوری بوده است و در سال ۹۸، ۱۶ استان بالاتر بوده اند.
رئیسی تاکید کرد: هر چه به آمارها نگاه می‌کنیم، نگرانی‌ها بیشتر می‌شود. در سال ۹۸ میزان باروری کلی در کشور ۱.۷۴ بوده و این خیلی نگران کننده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha