مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: افسردگی سرماخوردگی روان است و بیماری های روانی نباید به عنوان انگ اجتماعی تلقی شوند.

بیش فعالی کودکان با دارو و مراقبت درمان نشود، ممکن است به جای دیگر ختم شود

سلامت نیوز:مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم گفت: افسردگی سرماخوردگی روان است و بیماری های روانی نباید به عنوان انگ اجتماعی تلقی شوند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،منصوره آخوندی، مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم، درجلسه شورای پیام گزاران سلامت استان قم، عنوان کرد: مشکلات روانی هزینه های اقتصادی مستقیم و غیر مستقیم زیادی را بر جامعه تحمیل می‌کند؛ زیرا فردی که دچار افسردگی شده علاوه بر اینکه باید دارو مصرف کند دیگر نیروی توانمندی برای جامعه نیست.وی ادامه داد: دانش آموزی که با افسردگی دست وپنجه نرم می کند ‌توان تمرکز روی درس را ندارد و به دلیل انگ های اجتماعی نیز نمی‌تواند از مشاورین مناسب استفاده کند که درنتیجه درگیر راه هایی نادرست می‌شود و در ۲۰ سالگی بجای تبدیل شدن به یک نیروی مولد، باری بر دوش خانواده و جامعه می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه پرداختن به سلامت روان بسیار مهم است، بیان کرد: اپیدمی کرونا در یک سال اخیر باعث افزایش بیماری های روانی مانند افسردگی، اضطراب و...شد و اگر از مشکلات کرونا نیز رها شویم بیماری های روانی آن را نمی توان به راحتی مدیریت کرد.وی با بیان اینکه فقر، کاهش نیروی مولد، نقض حقوق انسانی، قرار گرفتن در معرض خطراتی مانند سو استفاده های جسمی وجنسی و...از اثرات مشکلات روانی است، اظهار کرد: مشکلات روانی بار کاری ارائه دهندگان خدمات سلامت را نیز افزایش می دهد؛ زیرا فردی که دچار افسردگی است حتی در بیماری های جسمی نیز از درمانگر خود تبعیت ندارد.

وی با اشاره به اینکه اگر به موقع به این مشکلات رسیدگی شود می‌توان دست‌یابی به اهداف سلامت را افزایش داد، بیان کرد: کاهش عفونت های اچ ای وی برای گروه های سنی۱۷تا ۲۴سال نیز از اثرات اقدامات به موقع در مشکلات روانی است؛ زیرا زمانی که نوجوانان از لحاظ جسمی و روانی سالم باشند کم تر به سمت رفتارهای پر خطر می روند و یا مراحل آموزش در مدارس را راحت تر دریافت می‌کنند.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم ادامه داد: نوجوانی که دچار افسردگی، استرس، بیش فعالی و... است و خانواده برای درمان آن به متخصص مراجعه نمی کند به دلیل طرد شدن از طرف جامعه، به سمت گروه های پر خطر، مواد مخدر و الکل می‌رود.وی با بیان اینکه فردی که از سلامت روان برخوردار است هرگونه بیماری را قبول کرده و به سمت درمان آن می رود که این امر نیز سبب آسان شدن کار کادر سلامت برای بهبود بیماری ها می شود، افزود: کسی که خود ویا خانواده اش دچار مشکلات روانی هستند به دلیل انگ های جامعه به سمت مشارکت های اجتماعی نمی‌رود که خود این امر سبب انزوا و محدودیت می‌شود.

وی بااشاره به اینکه بیماری های روانی با بیماری های جسمی مانند ایدز، تصادفات رانندگی و... اثرات هم افزایی دارند، اظهار کرد: ازدواج و باروری نامناسب، خشونت شهروندی، ضعف مهارت های زندگی، مدارس غیر مناسب، تنزل اخلاقیات و... مشکلات سلامت روان را افزایش می‌دهد.

مدیر گروه سلامت روان معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی قم با بیان اینکه بر اساس تحقیقات انجام شده، اختلالات روانپزشکی از لحاظ بار بیماری رتبه دوم را در کشور دارد، عنوان کرد: وقتی مشکلات روانی یک جامعه افزایش پیدا می‌کند بیماری های جسمی و اجتماعی آن نیز افزایش میابد.وی با تاکید بر اینکه صرف زمان در بحث سلامت روان بار مثبت فراوانی برای آینده جامعه دارد، افزود: این کار سبب می‌شود که نیروی مولد از بین نرود، زیرا افسردگی سرماخوردگی روان است و بیماری های روانی نباید به عنوان انگ اجتماعی تلقی شوند.وی خاطر نشان کرد: ۳۲مرکز جامع سلامت روان در سطح شهر و روستا وجود دارد که روانشناسان بالینی آن در زمینه های اعتیاد، تربیت کودکان، آموزش های فرزند پروری، نوجوان سالم و...ارائه خدمت می کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha