چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۸
کد خبر: 308633

فریز کردن یکی از روش‌های نگهداری از مواد غذایی است اما باید به شیوه و مدت زمان آن توجه کرد تا خواص مواد غذایی حفظ شودمنجمد کردن مواد غذایی در فریزر، یکی از شیوه های متداول برای نگهداری طولانی مدت از مواد است که برای حفظ خواص خوراکی ها باید به شیوه فریز کردن و زمان آن هم توجه کرد .

نکاتی برای فریز کردن مواد غذایی

سلامت نیوز:فریز کردن یکی از روش‌های نگهداری از مواد غذایی است اما باید به شیوه و مدت زمان آن توجه کرد تا خواص مواد غذایی حفظ شودمنجمد کردن مواد غذایی در فریزر، یکی از شیوه های متداول برای نگهداری طولانی مدت از مواد است که برای حفظ خواص خوراکی ها باید به شیوه فریز کردن و زمان آن هم توجه کرد .

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان ،خوردن مواد غذایی فریز شده بی‌خطر است زیرا فرایند فریز کردن فعالیت باکتری‌ها، کپک‌ها و مخمرها را متوقف می‌کند اما باگذشت زمان کیفیت مواد غذایی کاهش می یابد و هنگام یخ‌زدایی طعم و مزه خود را از دست می‌دهد. اگر برای شما امکان دارد ،مواد غذایی را تازه یا  با مدت زمان نگهداری کمتری تهیه کنید ، اما اگر لازم است مواد غذایی را فریز کنید، باید به نکاتی توجه داشته باشید . فریز کردن سالم مواد غذایی به عوامل متعددی از جمله نوع ماده غذایی و کیفیت دستگاه فریزر شما بستگی دارد که در ادامه به نکاتی در این باره اشاره می کنیم :  

 دمای فریزر

 فریزرهای متفاوت ،درجه‌بندی دمایی دارند که مشخص می‌کنند غذاها  چه مدت می‌توانند در فریزر نگهداری شوند. دستورالعمل‌های مربوط به بسته‌بندی مواد غذایی، مدت‌زمانی را که شما می توانید مواد غذایی را فریز کنید ،مشخص می کند.

 مدت نگهداری مواد غذایی

 1- در دمای 6- درجه سانتی‌گراد می‌توان مواد غذایی را به مدت یک هفته نگهداری کرد.

2-  در دمای  12- درجه سانتی‌گراد می‌توان مواد غذایی را به مدت یک ماه نگهداری کرد.

3- بهترین درجه دما برای فریزر 18- درجه  است که در این دما می‌توان مواد غذایی را به مدت سه ماه یا بیشتر نگهداری کرد. 

مدت نگهداری از سبزیجات

 سبزیجات را به‌طورمعمول می‌توان به مدت  8 تا12 ماه منجمد کرد. برای نگهداری مناسب سبزیجات در فریزر، هنگام بسته‌بندی هوای داخل کیسه فریزر را خارج و آن‌ها را در ظرف های در بسته یا کیسه‌های زیپ‌دار نگهداری کنید. اگر با برداشتن برفک‌، سبزی همچنان از رنگ و بافت مناسبی برخوردار بود، می‌توان از آن استفاده کرد.

 سوسیس و کالباس

 شما می توانید سوسیس و کالباس را به مدت دو ماه منجمد کنید، البته نگهداری بیش از دو ماه به معنای خراب شدن آن‌ها نیست بلکه بعد از گذشت دو ماه ممکن است سوسیس و کالباس طعم و بافت خود را از دست‌داده باشند.

نان و شیرینی خشک

 1-نان و حتی شیرینی‌های خشک را می‌توانید به مدت سه ماه در فریزر منجمد کنید.نان را در کیسه فریزر بگذارید و در آن را محکم ببندید.

2- از گذاشتن نان داغ داخل فریزر اجتناب کنید چون باعث کپک زدن نان می‌شود.

3-  هنگام یخ‌زدایی، اگر برفکی روی نان وجود دارد آن‌ها را بردارید زیرا آب شدن برفک‌ها باعث مرطوب شدن نان می‌شود.

4- بیشتر از یک‌بار نان را گرم نکنید زیرا بیات می‌شود. 

محصولات گوشتی

 انواع گوشت حتما باید  در دمای 18- درجه سانتی‌گراد نگهداری شود. برای نگهداری مناسب محصولات گوشتی آن‌ها را به‌درستی بسته‌بندی کنید.

1- گوشت طیور

طبق گفته سازمان غذا و دارو (FDA) گوشت طیور شامل مرغ، بوقلمون، جوجه و...می‌تواند تا یک سال در فریزر دوام بیاورد.

2- گوشت گاو، گوساله و بره

گوشت خام گاو، گوساله و بره را می‌توان به مدت 6 تا 12 ماه در فریزر نگه داشت.

3- ماهی و غذاهای دریایی

ماهی‌های کم‌چرب مثل تیلاپیا می‌توانند 6 تا 7 ماه در فریزر دوام بیاورند ،درحالی‌که ماهی‌های پرچرب مثل سالمون، قزل‌آلای دریاچه، ساردین‌ و آزاد 2 تا 3 ماه بیشتر دوام نمی‌آورند. سایر غذاهای دریایی تازه مانند میگو را می‌توان 3 تا 6 ماه در فریزر نگهداری کرد.

4- گوشت چرخ‌کرده

گوشت چرخ‌کرده گاو، گوساله، بوقلمون، بره یا مخلوط دیگری از آن‌ها و همچنین گوشت همبرگر نباید بیش از 3 تا 4 ماه در فریزر نگهداری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha