معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: زمانی که درباره تالاب‌های هامون‌ توافق شکل گرفت، به مسائل زیست‌محیطی و نیاز سیستم محیطی تالاب‌ها در آن منطقه توجه نشد.

خشکی هامون با سدسازی در افغانستان

سلامت نیوز: معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط‌ زیست گفت: زمانی که درباره تالاب‌های هامون‌ توافق شکل گرفت، به مسائل زیست‌محیطی و نیاز سیستم محیطی تالاب‌ها در آن منطقه توجه نشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، مسعود تجریشی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به آبگیری سد کمال‌خان افغانستان و تاثیر آن بر خشکی تالاب‌های هامون بیان کرد: دبیرخانه رودخانه‌های مرزی در وزارت نیرو است. رودخانه‌های مرزی از لحاظ سیاسی و امنیتی مشکلات خاص خودش را دارد، بنابراین دبیرخانه‌ها پیگیر این نوع مسائل هستند.

وی با اشاره به تاثیر ساخت این سد بر وضعیت هامون ادامه داد: به عنوان سازمان محیط زیست پیگیری‌های زیادی انجام دادیم، اما در زمانی که توافق در رابطه با تالاب‌های هامون‌ شکل گرفت، بحث‌های زیست‌محیطی و نیاز سیستم محیطی تالاب‌ها در آن منطقه مورد توجه قرار نگرفت.

تجریشی افزود: الان این تالاب‌هایی که خشک شده‌اند به کانون‌های گرد و غبار تبدیل شده‌اند و سازمان محیط زیست از دولت، وزارت امور خارجه و وزارت نیرو خواسته موضوع زیست‌محیطی تالاب‌ها را در مذاکرات طرفین مورد توجه جدی قرار دهند، چون آثار آن جوامع در افغانستان، پاکستان، ایران و کشورهای آن طرف خلیج را درگیر می‌کند. معضل گرد و غبار به یک یا دو کشور مربوط نیست و کاملا موضوع منطقه‌ای است.

وی ادامه داد: در شرایط موجود، با توجه به تغییرات اقلیمی که اتفاق افتاده و غبارخیزی، حتما باید به این مساله توجه جدی شود. پدیده غبار یکبحث کاملا جدیدی است و ما از مسئولان افغانستان خواستیم در مورد این موضوع کارگروهی تشکیل شود و مذاکره صورت بگیرد.

تجریشی با بیان اینکه تالاب‌های هامون‌ با سیل‌ها پر می‌شوند، گفت: تالاب‌های هامون طی ۲۰۰ سال گذشته همیشه شیرین بوده و محققان به آن اشاره می‌کردند و در حقیقت اینها اکوسیستم آب شیرین را شکل داده است. بنابراین اگر رسوبات همراه با سیلاب نیاید و داخل هامون‌ پر نشود، به طور حتم اکوسیستم آن منطقه تحت تاثیر قرار می‌گیرد و حتی انتظار داریم که در آن اکوسیستم نمک بر جای بماند.

وی با اشاره به خشکی هامون در پی احداث سد کمال خان در افغانستان افزود: با وجود این، مردمی که در حاشیه آن منطقه زندگی می‌کنند، تحت تاثیر نمک و شوری آب قرار می‌گیرند چون آب شور خواهد شد و جانوران تلف می‌شوند و اگر به روندی که در گذشته طی شده توجه نشود، اکوسیستم منطقه از بین خواهد رفت‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha