شاید یکی از سئوالات متداول مردم در دوران پاندمی کرونا، رفتن به رستوران و غذا خوردن در این قبیل اماکن باشد. اینکه چقدر احتمال دارد، با حضور در محیط رستوران گرفتار کووید ۱۹ شویم.

آیا رفتن به رستوران در پاندمی کرونا خطرناک است

سلامت نیوز:شاید یکی از سئوالات متداول مردم در دوران پاندمی کرونا، رفتن به رستوران و غذا خوردن در این قبیل اماکن باشد. اینکه چقدر احتمال دارد، با حضور در محیط رستوران گرفتار کووید ۱۹ شویم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، جهان با تهدید جدیدی به نام بیماری همه گیر کووید ۱۹ مواجه شده است. بسیاری از کشورها طبق توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، برای رعایت فاصله فیزیکی بسیاری از مشاغل، مؤسسات آموزش و پرورش، مسافرت‌ها و برگزاری اجتماعات را محدود و یا لغو کرده‌اند.


برای برخی از افراد که بیرون از خانه فعالیت می‌کردند دورکاری، گفتگوها و جلسات آنلاین اکنون به یک موضوع عادی برای انجام فعالیت‌هایشان تبدیل شده است. حال سوال این است که آیا غذا خوردن در رستوران در زمان همه گیری بیماری کرونا خطرناک است.


بیماری کووید ۱۹ اصولاً توسط قطرات تنفسی آلوده به ویروس هنگام صحبت، سرفه یا عطسه منتشر می‌شود و احتمال دارد که ویروس از طریق لمس سطوح آلوده با دست و سپس تماس دست‌ها با بینی یا دهان منتقل شود و باعث عفونت شود. بنابراین، اقدامات پیشگیری شخصی (مانند شستن دست‌ها، ماندن در خانه هنگام بیماری) و تمیز کردن و ضد عفونی محیط از اصول مهم پیشگیری است. با این حال تاکنون شواهدی در مورد انتقال بیماری از طریق غذا یا بسته بندی مواد غذایی وجود ندارد اما لازم است ملاحظاتی در این زمینه در نظر گرفته شود. هر چه فرد با دیگران تعامل بیشتری داشته باشد، خطر گسترش کووید ۱۹ بیشتر است. به گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های آمریکا خطر گسترش کووید ۱۹ در محیط رستوران به صورت زیر است:


کمترین خطر
رستوران فعالیت‌های خود را به صورت بیرون بر انجام دهد.


خطر متوسط
صرف غذا در رستوران در یک فضای باز صورت گیرد. تعداد صندلی‌ها کاهش یابد تا میزها حداقل دو متر از یکدیگر فاصله داشته باشند.


بیشترین خطر
صرف غذا در داخل فضای سالن رستوران صورت گیرد. تعداد صندلی‌ها کاهش نیابد و فاصله میزها از هم کمتر از ۲ متر باشد.
هم چنین توصیه می‌شود اگر کسی در خانواده شما دچار نقص ایمنی یا علائم کووید ۱۹ است، حتی اگر تشخیص داده نشده باشد، از رفتن به اماکن عمومی پرهیز کند. اما اگر چنین نگرانی ندارید و می‌خواهید یک وعده غذایی سالم در رستوران داشته باشید، باید چند نکته را در نظر بگیرید.


اول، محیط خارج از خانه قطعاً خطرناک است. هنگامی که در منزل هستید، خطر ابتلاء به ویروس کمتر است.


دوم، بهتر است قبل از رفتن به رستوران تماس بگیرید و بررسی کنید که چه مواردی برای جلوگیری از انتقال بیماری فراهم کرده‌اند (توصیه می‌شود این موارد هم ارزیابی شود. ماسک زدن کارکنان، چکاپ دوره‌ای کارکنان، سابقه بیماری در کارکنان و خانواده آنها، شستشوی مکرر دست‌ها، استفاده از دستکش برای کارکنان، ضد عفونی کردن محیط و سطوح داخل رستوران).


سوم، بهتر است از خوردن وعده‌های غذایی خام مانند سالاد خودداری شود و حتی الامکان مواد غذایی پخته شده را سفارش دهید.
با توجه به توصیه‌های سازمان جهانی بهداشت، رعایت فاصله فیزیکی و شستشوی مکرر دست‌ها بهترین شیوه‌ی پیشگیری از بیماری کووید ۱۹ است.


بسیاری از افراد به دلایل مختلف چاره‌ای جز سفارش وعده‌های غذایی از رستوران ندارند. رستوران‌ها برحسب رعایت نکات بهداشتی و داشتن امکاناتی مانند فضای فیزیکی بیشتر، از نظر خطر انتقال بیماری متفاوت هستند.


برای داشتن وعده غذایی سالم در رستوران، حتماً به نکات اشاره شده (دو متر فاصله بین میزها، ماسک زدن کارکنان، ضدعفونی شدن محیط و سطوح و…) توجه داشته باشید و بدانید که هرچه فرد با دیگران تعامل بیشتری داشته باشد و هرچه مدت زمان این تعامل بیشتر باشد، خطر گسترش کووید ۱۹ بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha