با‌ وجودی که باید مراقب اتفاقات بود؛ اما حادثه هر لحظه ممکن است اتفاق افتد. معمولاً هم در این شرایط آنچه مهم است، نحوه امدادرسانی به فرد آسیب‌دیده است. پس نباید زمان طلایی را از دست داد و بدون دستپاچگی به فرد آسیب‌دیده کمک کرد.

مصدوم را ثابت نگه دارید!

سلامت نیوز: با‌ وجودی که باید مراقب اتفاقات بود؛ اما حادثه هر لحظه ممکن است اتفاق افتد. معمولاً هم در این شرایط آنچه مهم است، نحوه امدادرسانی به فرد آسیب‌دیده است. پس نباید زمان طلایی را از دست داد و بدون دستپاچگی به فرد آسیب‌دیده کمک کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هفته نامه آتیه نو، اگرچه هر حادثه‌ای امداد خودش را می‌طلبد، اما به طور کلی در زمان بروز حادثه، باید به نکاتی کلی‌ دقت کرد تا زمان طلایی امدادرسانی از دست نرود.
 
خلوت کنید
از نحوه امدادرسانی به فرد آسیب‌دیده هیچ اطلاعی نداریم، اما صحنه را ترک نمی‌کنیم. اولین کار این است که دور فرد آسیب‌دیده را خلوت کرده و از افرادی را که می‌توانند کاری انجام دهند، کمک بخواهیم. در این مرحله نیاز به انجام کمک‌های اولیه، متناسب با نوع آسیب است.


با اورژانس تماس بگیرید
کمک‌های اولیه فقط می‌توانند نیازهای اولیه فرد را برطرف کنند. برای مثال جلوی خونریزی را گرفته و یا با تنفس مصنوعی به بیمار کمک کنند تا زنده بماند، اما این امدادها جای درمان را نمی‌گیرند. بنابراین در اولین فرصت باید به اورژانس اطلاع دهید.
 
دارو ندهید
به جز داروهایی که در کمک‌های اولیه مجاز هستند، هیچ داروی دیگری به فرد آسیب‌دیده ندهید. به این دلیل که می‌تواند وضعیت فرد آسیب‌دیده را وخیم کند. دارو یا هر کمک ویژه دیگری باید توسط امدادگران اورژانس به شخص آسیب‌دیده داده شود.
 
وضعیت را تغییر ندهید
شاید به نظر جابه‌جا کردن فرد آسیب‌دیده بتواند به او کمک کند، اما این کار اصلاً درست نیست؛ به‌ویژه در آسیب‌های ستون فقرات، گردن، کمر، سر و پا. در این شرایط باید وضعیت بیماری تا رسیدن اورژانس به ‌هیچ‌وجه تغییر نکند؛ به این دلیل که می‌تواند باعث تشدید آسیب یا اضافه شدن آسیب دیگری شود. بنابراین مصدوم را جابه‌جا نکرده و با حداقل تغییر وضعیت به او کمک‌ کنید. در بسیاری موارد تغییر وضعیت فرد می‌تواند باعث آسیب به نخاغ شود؛ اتفاقی که بدون جابه‌جایی نادرست، به ‌هیچ‌وجه اتفاق نمی‌افتاد.
 
خوراکی ندهید
به تصور اغلب ما، بیهوش شدن، افتادن ناگهانی، سرگیجه، تپش قلب و... با یک لیوان آب قند یا آب درمان می‌شود! اما در بسیاری موارد، همان نوشیدنی همیشگی باعث آسیب بیشتر می‌شود. بنابراین از خوراندن هر نوع خوراکی به فرد آسیب‌دیده خودداری کنید. حتی اگر مصدوم به شدت احساس تشنگی می‌کند، با کمک دستمال تمیز یا پنبه، دهان او را مرطوب کنید؛ مگر در مسمومیت‌ها که بهتر است آب یا شربت آبلیمو به فرد خورانده شود تا محتویات معده را برگرداند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha