چهارشنبه ۱۳ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۳:۳۱
کد خبر: 308668

برخی افراد برای تسکین اعصاب یا کاهش اضطراب و استرس خود به بیشتر غذا خوردن روی می آورند. این می تواند به راحتی موجب پرخوری شده و روده ها ممکن است قادر به رسیدگی درست به غذای مصرفی اضافه نباشند.

روده و عاداتی که به سلامت آن آسیب می‌زنند

سلامت نیوز: برخی افراد برای تسکین اعصاب یا کاهش اضطراب و استرس خود به بیشتر غذا خوردن روی می آورند. این می تواند به راحتی موجب پرخوری شده و روده ها ممکن است قادر به رسیدگی درست به غذای مصرفی اضافه نباشند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصرایران، روده ها وظایف مهمی در بدن انسان بر عهده دارند. عوامل بسیاری وجود دارند که می توانند بر سلامت و عملکرد آنها تاثیر بگذارند.

به گزارش "استپ تو هلث"، اگر از روده های خود به درستی مراقبت نکنید، مشکلات ایجاد شده می توانند گاهی اوقات حتی موجب شرایطی شوند که به نام سندرم روده تحریک پذیر شناخته می شود. برخی عادات می توانند به سلامت روده های شما آسیب برسانند که در ادامه با برخی از شایع‌ترین آنها بیشتر آشنا می شویم.


یک سبک زندگی پر استرس

استرس مساله ای است که برای حفظ سلامت خود باید آن را بسیار جدی بگیرید. سرعت زندگی شما، شتاب برای انجام کارهای مختلف، نگرانی ها، اضطراب، و استرس می توانند به طور مستقیم بر سلامت دستگاه گوارش تاثیر بگذارند.

از سیستم عصبی گوارشی به عنوان مغز دوم انسان یاد می شود. برخی انتقال دهنده های عصبی در دستگاه گوارش انسان تولید می شوند. سطوح بالای اضطراب و استرس می تواند موجب تحریک روده ها شود. از دیگر آثار یک سبک زندگی پر استرس می توان به موارد زیر اشاره کرد:

در سیستم عصبی خودمختار تغییراتی ایجاد می شود. این سیستم بر حرکات روده ها تاثیر می گذارد و ریتم حرکت آنها را تسریع یا کند می کند.

در سیستم غدد درون‌ریز تغییراتی ایجاد می شود. این با افزایش تولید هورمون های مرتبط با استرس مانند آدرنالین و کروتیزول مرتبط است. این می تواند موجب بروز مشکلاتی در گوارش غذا می شود.

احتمال پرخوری افزایش می یابد. برخی افراد برای تسکین اعصاب یا کاهش اضطراب و استرس خود به بیشتر غذا خوردن روی می آورند. این می تواند به راحتی موجب پرخوری شده و روده ها ممکن است قادر به رسیدگی درست به غذای مصرفی اضافه نباشند. این شرایط می تواند به بروز مشکلاتی در گوارش و جذب مواد مغذی از غذا منجر شود.

به خاطر داشته باشید که عادات سبک زندگی و احساسات شما تاثیر مستقیمی بر عملکرد بدنتان دارند. این به ویژه در مورد روده های شما صادق است. پس کاهش استرس و اضطراب و افزایش سطوح آرامش خود را مد نظر قرار دهید.


یک رژیم غذایی نامناسب

پرهیز از غذاهای سرخ شده، غذاهای فرآوری شده، فست فودها، و غذاهای سرشار از چربی

همبرگرها، سیب زمینی سرخ شده، مرغ سوخاری، پیتزا، و حلقه های پیاز سرخ شده از جمله خوراکی های محبوب هستند که از مضرات آنها برای سلامت بدن خود آگاه هستیم، اما اغلب به دلایل مختلف مانند کمبود وقت یا صرفا لذتی که از خوردن آنها می بریم، توجه چندانی به جنبه های منفی نمی کنیم.

این قبیل غذاها از محتوای فیبر چندانی برخوردار نیستند و همچنین مصرف آنها به میزان زیاد موجب تحریک بیش از حد روده ها شده و می تواند به شرایطی مانند اسهال و یبوست منجر شود.

نکته: بهتر است غذای خود را در خانه تهیه کنید زیرا از این طریق می توانید بر نوع و مقدار مواد مورد استفاده و روش پخت کنترل بیشتری داشته باشید. به عنوان مثال، به جای سرخ کردن سبزیجات می توانید آنها را بپزید یا بخارپز کنید. در صورت نیاز به استفاده از روغن، روغن زیتون یکی از سالم‌ترین گزینه هایی است که می توانید مد نظر قرار دهید.

پرهیز از گوشت قرمز

گوارش گوشت قرمز برای بدن دشوار است، یک ماده غذایی سرشار از چربی است و اغلب از منشا آن اطلاع دقیقی نداریم. امروزه، اصلاح ژنتیکی برای رشد سریع‌تر حیوانات جریانی معمول است. گوشت این حیوانات می تواند حاوی سموم مختلفی باشد که مصرف آنها توصیه نمی شود.

نکته: گوشت های بدون چربی از بهترین گزینه هایی هستند که می توانید مد نظر قرار دهید که از آن جمله می توان به مرغ و بوقلمون اشاره کرد. گریل کردن یا پختن آنها به جای سرخ کردن در روغن نیز گزینه بهتری محسوب می شود.

پرهیز از لبنیات

محصولات لبنی یکی دیگر از غذاهایی هستند که در برخی افراد می تواند موجب سندرم روده تحریک پذیر شود. به طور کلی، بسیاری از محصولات لبنی موجب احساس ناراحتی در افراد می شوند زیرا به درستی گوارش نمی شوند.

همچنین، محصولات لبنی حاوی چربی و لاکتوز هستند که می توانند موجب بروز مشکلات گوارشی مانند اسهال یا یبوست شود. اگر به این مواد حساس هستید، استفاده از محصولات لبنی می تواند یکی از عاداتی باشد که به روده های شما آسیب وارد می کند.

شما می توانید به جای شیر گاو از مواد طبیعی و سالم دیگر مانند شیر جو دوسر، شیر برنج، شیر بادام، شیر گردو، یا حتی شیر پسته استفاده کنید.


مصرف دارو

مطالعات نشان داده اند که برخی مشکلات سلامت در روده ها ممکن است با استفاده از آنتی بیوتیک ها مرتبط باشند. افزایش استفاده از این نوع داروها ممکن است یکی از عاداتی باشد که به روده های شما آسیب وارد می کند.

آنتی بیوتیک ها فرقی بین باکتری های خوب  و بد قائل نمی شوند و همه آنها را از بین می برند. عمکلرد آنها اساسا این گونه است که در برخورد با هر میکروارگانیسم، آن را از بین می برند و بر همین اساس ممکن است موجب بی تعادلی در فلور روده شما شوند.

اما با احتیاط پیش بروید، زیرا همین شرایط می تواند برای داروهایی دیگر که به عنوان مثال برای یبوست یا اسهال استفاده می کنید نیز صادق باشد. پیش از آغاز مصرف هر دارو یا مکملی ابتدا با پزشک خود مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha