سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آخرین تغییرها و جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا، از آغاز توزیع دور نخست واکسن از سوی اتحادیه کوواکس خبر داد.

واکسن کوواکس کی به ایران می‌رسد؟

سلامت نیوز: سخنگوی سازمان غذا و دارو ضمن اعلام آخرین تغییرها و جهش‌های ژنتیکی در ویروس کرونا، از آغاز توزیع دور نخست واکسن از سوی اتحادیه کوواکس خبر داد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، کیانوش جهانپور سخنگوی سازمان غذا و دارو درباره آخرین تغییرات و جهش‌های ژنتیکی در کروناویروس، گفت: این روزها سخن از واریانت‌های جدید یا جهش های اساسی در کرونا ویروس بسیار است و البته در مورد واریانت B.1.1.7 (اولین بار در انگلستان شناسایی شده)، B.1.351 (اولین بار در آفریقای جنوبی شناسایی شده) و P.1 (در برزیل شناسایی شده) شنیده ایم، اما تیپ یا واریانت های دیگری نیز ظاهر و گزارش شده اند و متاسفانه هیچکدام از این یافته ها از خموشی کرونا حکایت ندارند از جمله واریانت های آمریکایی در نیویورک که B.1.526 نام دارد، حاوی همان جهش E484K است و باعث ایجاد نگرانی بسیار شده است.  
نگرانی از جهش آمریکایی کرونا و احتمال چالشی جدید برای واکسن

وی افزود: تصور می شود این جهش حداقل به کروناویروس اجازه می دهد تا از برخی واکنشهای ایمنی بدن فرار کند. واکسنهای ایجاد شده علیه ویروس اصلی و نخستین نیز در برابر واریانت B.1.351 کمتر اثرگذارند و در هفته اخیر بسیاری از محققین اذعان داشتند که این نوع در چند هفته گذشته به طرز نگران کننده ای در جمعیت بیماران ایالات متحده نیز افزایش یافته است و البته ظاهرا بیماران با این نوع جدید به طور متوسط ​​پیرتر بوده و بیشتر در بیمارستان بستری می شوند، فعلا تجزیه و تحلیل ها نشان می دهد که نوع B.1.526 نیز لااقل در شمال شرقی ایالات متحده پراکنده شده و مجموعه منحصر به فرد جهش‌ها در آنتی ژن اسپایک(S) آن نیز ممکن است یک چالش آنتی ژنی برای مداخلات فعلی و واکسن باشد.

جهانپور گفت: اخیرا البته نوع Fin-796H هم در فنلاند شناسایی و گزارش شده است که جهش هایی مشابه آنچه در B.1.1.7 و B.1.351 دیده می شود، دارد. علاوه بر این دارای جهش در یکی از مناطق آنتی ژن (N) نیز هست.
فعلا واکسن‌ها موثرند، اما...

رئیس مرکز اطلاع رسانی وزارت بهداشت افزود: فعلا به نظر می‌رسد که اغلب واکسن‌های موجود در برابر نوع B.1.1.7 موثرند، اما در مورد واریانت 1.351.B اطلاعات موثقی در مورد اثربخشی واکسن در برابر آن وجود ندارد و کماکان باید منتظر بررسی های بیشتر ماند.
آغاز توزیع واکسن اتحادیه کوواکس/ ۳ میلیون و ۶۰۰ هزار دز؛ سهم ایران در دور نخست

سخنگوی سازمان غذا و دارو اظهار داشت: در این میانه البته خبر خوش آغاز دور نخست توزیع واکسن از سوی اتحادیه کوواکس در بیش از ۱۴۲ کشور عضو آن از جمله ایران است، اگرچه به نظر می‌رسد تمامی سازنده های واکسن فعلا با تاخیر در تحویل واکسن مواجهند اما کوواکس با تاخیر چند هفته ای توزیع واکسن را آغاز کرده است.

وی ادامه داد: عمده واکسن توزیعی از مسیر کوواکس، واکسن آکسفورد/آسترزنکا خواهد بود که در سایت های مختلف تولید این واکسن در دنیا از جمله هند و کره جنوبی تولید شده است و بنا بر آخرین اعلام، سهم ایران در دور نخست و در چند محموله، بیش از ۳ میلیون و 600 هزار دز از این واکسن خواهد بود که با توجه به برنامه کشوری، در فصل بهار احتمالا برای تکمیل فاز یک و عمدتا برای واکسیناسیون افراد مشمول فاز ۲ مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha