چهارشنبه ۵ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۲:۴۶
کد خبر: 30867
سلامت نیوز : کنترل وزن و جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن، کشش و تحمل عضلانی از فواید انجام ورزش در دوران بارداری است.
دکتر حمیدرضا فلاح نژاد رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد، ضمن بیان این مطلب گفت: بیشتر زنان داوطلبانه در سه ماهه سوم بارداری فعالیت های ورزشی خود را به علت خستگی،تهوع ،تغییر در ظاهر بدن و فشار لگنی متوقف می کنند.
وی در خصوص فواید ورزش در دوران بارداری گفت: کنترل وزن و جلوگیری از افزایش بیش از حد وزن، کشش و تحمل عضلانی، افزایش حس کنترل، افزایش انرژی، کاهش تهوع، خستگی، پشت درد، بهبود خواب، بهبود ظاهر و وضعیت و حفظ تناسب اندام، افزایش تمایل به ادامه ورزش بعد از زایمان از مهمترین فواید ورزش در این دوران است.
وی ضمن اشاره به انجام ورزش بارداری در حاملگی های کم خطر توصیه کرد: افراد سعی کنند ورزش منظم (حداقل سه بار در هفته) و ترجیحاً در جلسات پی در پی انجام دهند و از طرفی ورزشهایی که متحمل وزن نیستند کمترین خطر را دارند و به راحتی در حاملگی می توان ادامه یابد انجام شود.
وی توقف تمرینات ورزشی به هنگام خستگی،  اجتناب از انجام تمرینات ورزشی در وضعیت خوابیده به پشت بعد از سه ماهه اول بارداری،  اجتناب از فعالیت هایی که خطر بالقوه تروما به شکم دارند را از دیگر توصیه هایی عنوان کرد که هنگام ورزش دراین دوران بایست رعایت شود.
وی با تاکید بر اطمینان از دریافت رژیم عذایی کافی توسط زنان بارداردر این دوران افزود: این افراد باید از  از دریافت مایعات فراوان (یک پیمانه قبل از ورزش و یک فنجان مایع هر 20 دقیقه در طول ورزش) اطمینان حاصل کند.
دکتر فلاح نژاد ادامه داد: خانم هایی که قبل از بارداری ورزش می کردند با ورزش دوران حاملگی، خطر سقط افزایش نمی یابد، بنابراین توصیه می شود اگر برای اولین بار در حاملگی ورزش شروع می شود به آرامی و بدون خسته کردن ورزش ادامه یابد.
وی توصیه کرد: توجه به احساس خود، توجه به کوتاه شدن تنفس و خستگی در این دوران اهمیت بسزایی دارد  زیرا این علائم نشان دهنده این است که بدن نمی تواند اکسیژن مورد نیازش را دریافت نماید.
رئیس هیات پزشکی ورزشی استان یزد در ادامه در خصوص موارد منع مطلق انجام تمرینات ورزشی در حاملگی تصریح کرد: PIH-1 (مسمویت حاملگی)،  PROM(پارگی زودرس كیسه آب)، زایمان زودرس در حاملگی فعلی یا سابقه آن،  سرویکس نارسا یا سرکلاژ سرویکس،  خونریزی سه ماهه دوم و سوم بارداری جفت سر راهی بعد از هفته 26 بارداری، تاخیر رشد داخل رحمی، مبتلابودن به بیماری قلبی و ریوی، حاملگی دوقلویی (چون در معرض خطر زایمان زودرس می باشد) از موارد منع ورزش در دوران باردری است.
دکتر فلاح نژاد در ادامه ضمن اشاره به علائم هشدار دهنده جهت توقف فعالیتهای ورزشی در بارداری یادآور شد: خونریزی واژینال، نشت مایع آمنیوتیک، زایمان زودرس،  تشنج،  سردرد، درد قفسه سینه، ضعف عضلانی، تنگی نفس قبل از انجام ورزش، درد و یا ورم ساق پا و کاهش حرکات جنین از جمله علائم و نشانه های هشدار دهنده در حین ورزش در دوران بارداری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha