استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه میانگین سنی بستری‌ها 20 سال پائین‌تر آمده، عنوان کرد: بعضی از صحبت‌های دو پهلویی که می‌شود درست نیست.

میانگین سنی بستری‌های کرونا 20 سال پائین‌تر آمده/ تصمیمات یک بام و دو هوا وضعیت را خطرناک‌ می‌کند

سلامت نیوز:استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی با تأکید بر اینکه میانگین سنی بستری‌ها 20 سال پائین‌تر آمده، عنوان کرد: بعضی از صحبت‌های دو پهلویی که می‌شود درست نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، «پیام طبرسی» در برنامه «طبیب» با اشاره به اینکه مشکل جدی که در خصوص ویروس کرونا وجود دارد جهش‌هایی است که در حال انجام است، گفت: متأسفانه جهش جدید آن در نیویورک 26 برابر میزان جهش را در یک ماه افزایش داده که این نشان می‌دهد ویروس کماکان با ما در حال نبرد است. وضعیت در کشور ما نیز هشداردهنده است و این رنگ‌ها خیلی قابل اتکا نیست و در همین تهران هم سیر صعودی است.


این پزشک متخصص همچنین تصریح کرد: ضمن اینکه باید هشدار دهیم که امسال مردم به هیچ جایی نباید مسافرت کنند من اصلا معتقد به رنگ‌ها نیستم، چون در عرض یک هفته این رنگ‌ها عوض می‌شود، موضوع دیگر این است که در این دو، سه هفته اخیر میانگین سنی بستری‌ها 20 سال پائین‌تر آمده، الان بیماران 25، 30 ساله در بخش مراقبت‌های ویژه بستری می‌کنیم و اگر این روند از کنترل خارج شود اتفاق وحشتناکی خواهد افتاد.


وی با اشاره به اینکه مسؤلان در این برهه نقش مهمی دارند، تصریح کرد: بعضی از صحبت‌های دو پهلویی که می‌شود درست نیست، مثل اینکه گفته می‌شود ممکن است مسافرت‌ها باز شود، مردم را امید ندهیم تا تکلیف خودشان را بدانند و همکاری بیشتری داشته باشند، مراکز و ارگان‌ها امتحانات را به تعویق بیندازند، همه چیز را از مردم طلب نکنیم، باید نهادها به کمک وزارت بهداشت بیایند چون هنوز روند واکسیناسیون کند است.


طبرسی با اشاره به اینکه با واکسیناسیون کند نمی‌توان زنجیره را کنترل کرد، یادآور شد: چون باید در بازه زمانی مشخص همه افراد را واکسن بزنیم، یعنی همین که کند پیش می‌رویم به ضرر برنامه واکسیناسیون است و باید این بخش را سرعت دهیم، از دولت هم درخواست می‌کنیم به کمک وزارت بهداشت آمده تا کارها سرعت بیشتری بگیرد، چون وزارت بهداشت که نمی‌تواند واکسن بخرد، واکسن را جای دیگر باید تهیه کند و به وزارت بهداشت بدهد، این چند مسئله در آستانه سال نو خیلی نگران‌کننده است و کاری که از دست مردم برمی‌آید فقط رعایت است.


استاد دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی همچنین اظهار کرد: خوشبختانه دو، سه نوع واکسن ایرانی دیگر در حال تست هستند، برای واکسن برکت منتظر تأییدیه وزارت بهداشت برای آزمایش بالینی فاز دوم و سوم هستیم، تا اینها بیاید باید مقداری واکسن وارد کنیم که قرار است چهار و نیم میلیون دوز از کوواکس ، 250 هزار چین و همچنین روسیه و بهارات وارد شود تا یک میلیون و 300 هزار نفر از افراد پرخطری که در کشور داریم تا پایان فروردین‌ماه واکسینه کنیم، نتایج تست بالینی واکسن برکت هم انشاءالله 15 اسفندماه آماده می‌شود و مشخص می‌شود واکسن چند درصد آنتی‌بادی ایجاد کرده است.
رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری با تأکید بر اینکه متأسفانه این ویروس انگلیسی کار را سخت کرده چون جوان‌ها را بیشتر درگیر می‌کند و جوانان نیز در اولویت آخر واکسن هستند، گفت: البته هدف این است که تا 15 میلیون دوز در ماه تولید کنیم و من امیدوارم که اردیبهشت و خرداد 1400 واکسیناسیون عمومی را شروع کنیم چون دیگر بیشتر از آن دیر است.


طبرسی در ادامه یادآور شد: موقع آن است عزیران در ستاد ملی کرونا تصمیم جدی بگیرند تا وارد پیک جدید نشویم چون هم مردم خسته شدند و هم اینکه شرایط هشداردهنده است مثلا الان چه ارگانی مجوز کنسرت می‌دهد، تصمیمات باید قاطعانه و با اطلاع‌رسانی درست باشد چون یک بام و دو هوا وضعیت را خطرناک‌تر می‌کند.  


فوق تخصص بیماری‌های عفونی با اشاره به اینکه موارد ابتلای کودکان به ویژه در 6 تا 15 سال نیز در ویروس انگلیسی بیشتر است، بیان کرد: یک فرق دیگری که ویروس جهش‌یافته با ویروس قبلی دارد این است که در ویرس قبلی در هفته اول ریه درگیر نمی‌شد، اما در این جهش‌یافته فرقی که کرده درگیری ریه زودتر شده و در روزهای اول درگیری ریه مشخص می‌شود، در اولی زمانی ریه درگیر می‌شد که افت اکسیژن داشتیم، اما در این ویروس جدید با وجود اکسیژن خون بالا هم ممکن است 40 تا 50 درصد ریه درگیر شده باشد. 


وی در پایان نیز یادآور شد: یک علت دیگر هم این است که اینها جوان هستند و چون رزرو تنفسی بالا دارند دیرتر اکسیژن خون می‌افتد، لذا اگر افرادی ضعف، خستگی و تب طول کشیده داشتند حتما به پزشک مراجعه کنند تا درمان به تأخیر نیفتد، کسانی که زودتر مراجعه می‌کنند و تحت نظرند امکان واکنش نشان دادن بیشتر است اما اگر در خانه باشند شاید زمانی برسد که دیگر نتوان کاری برای ریه انجام داد لذا افراد باید به محض وقوع هر علامت غیرعادی مراجعه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha