پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۱

دانشمندان کشف کردند که ماده شیمیایی موجود در دانه کنجد (سزامینول) می‌تواند نقش محافظتی در برابر این بیماری ایفاء کند.

درمان پارکینسون با یک ماده طبیعی

سلامت نیوز:دانشمندان کشف کردند که ماده شیمیایی موجود در دانه کنجد (سزامینول) می‌تواند نقش محافظتی در برابر این بیماری ایفاء کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، نتایج تحقیق جدید نشان می‌دهد که سزامینول، یک ماده شیمیایی طبیعی در دانه کنجد، می‌تواند از سلول‌های عصبی بدن و دوپامین محافظت کند. محققان ژاپنی اظهار کردند، نتایج اولیه تحقیقات آنان بسیار امیدوارکننده است و قصد دارند به‌سرعت آزمایش‌های بالینی را بررسی کنند تا نقش این ماده رایج و طبیعی در توقف بیماری پارکینسون در انسان را بیابند.


به گزارش نیوز،پارکینسون یک اختلال عصبی پیشرونده است که حرکت را مختل می‌کند و باعث سفتی و از دست‌دادن تعادل می‌شود. علائم رایج این بیماری شامل لرزش دست‌ها و اختلال گفتار است که با افزایش سن بدتر می‌شود. در حال حاضر، هیچ درمانی برای این بیماری وجود ندارد.


گروهی از محققان دانشگاه اوساکا سیتی ژاپن دریافتند که سزامینول، استرس اکسیداتیو (عدم‌تعادل بین رادیکال‌های آزاد و آنتی‌اکسیدان‌ها در بدن) را که به سلول‌ها آسیب می‌رساند، کنترل می‌کند. این ماده شیمیایی تولید گونه‌های فعال اکسیژن (ROS) و آنتی‌اکسیدان‌ها را نیز تنظیم می‌کند. استرس اکسیداتیو فشار شدیدی به سلول‌ها وارد می‌کند و موجب عدم تعادل این دو مولفه می‌شود و در بیماری پارکینسون، سلول‌های عصبی مغز که کنترل حرکت را برعهده دارند، شکسته و به دلیل استرس اکسیداتیو از بین می‌روند.


آکیکو کوجیما-یواسا، دانشیار دانشگاه اوساکا سیتی اظهار کرد: «در حال حاضر، هیچ داروی پیشگیری کننده‌ای برای بیماری پارکینسون وجود ندارد و فقط از درمان‌های مقابله‌ای استفاده می‌کنیم.»


روغن دانه کنجد به دلیل رایحه معطر و مقاومت در برابر دمای بالا بسیار محبوب است. تولیدکنندگان این روغن را با استخراج چربی دانه کنجد تهیه می‌کنند. بااین‌حال، این گروه ژاپنی دریافت که در پوسته‌هایی که در هنگام تولید روغن اتلاف می‌شود  میزان زیادی سزامینول وجود دارد.
در آزمایش بر روی سلول‌های آزمایشگاهی، محققان دریافتند که سزامینول با تقویت حرکت  Nrf۲، پروتئینی که به استرس اکسیداتیو پاسخ می‌دهد از آسیب عصبی محافظت می‌کند. همچنین تولید ROS داخل سلولی را کاهش داد.


این گروه با تحقیق روی موش‌های مبتلابه پارکینسون دریافت که این بیماری بر تولید دوپامین نیز تاثیر می‌گذارد. این انتقال‌دهنده عصبی که ماده شیمیایی «احساس خوب» نامیده می‌شود، در احساس لذت، خلق‌وخوی، عملکرد حرکتی و تصمیم‌گیری نقش اساسی دارد.
تغذیه موش‌ها با رژیم‌غذایی حاوی سزامینول به مدت ۳۶ روز موجب افزایش سطح دوپامین شد. موش‌ها همچنین در طول آزمایش بهبود قابل‌توجهی در عملکرد حرکتی و عملکرد حرکتی روده داشتند.
کوجیما-یواسا و گروه وی آماده هستند تا کار خود را به مرحله آزمایش بالینی برسانند. آنان امیدوارند که ثابت کنند، اولین داروی بیماری پارکینسون از یک منبع غذایی طبیعی و به‌راحتی قابل دستیابی است.
نتایج این تحقیق در نشریه Heliyon منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha