پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۱۵
کد خبر: 308687

متخصص و عضو هیات علمی انجمن گوش و حلق و بینی با تاکید بر اینکه گوش هم مانند سایر اندامهای بدن با افزایش سن، تحلیل می‌رود و افراد دچار پیرگوشی می شوند، گفت: همه افراد بخصوص کسانی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند حتما چکاب سالیانه شنوایی سنجی انجام دهند.

«پیرگوشی» را جدی بگیریم

سلامت نیوز: متخصص و عضو هیات علمی انجمن گوش و حلق و بینی با تاکید بر اینکه گوش هم مانند سایر اندامهای بدن با افزایش سن، تحلیل می‌رود و افراد دچار پیرگوشی می شوند، گفت: همه افراد بخصوص کسانی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند حتما چکاب سالیانه شنوایی سنجی انجام دهند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، دکتر ابراهیم رزم پا روز پنجشنبه و به بهانه نامگذاری سوم مارس برابر ۱۳ اسفند به نام روز جهانی شنوایی که با شعار «شنوایی برای همه» از سوی سازمان جهانی بهداشت اعلام شد، در گفت وگو با خبرنگار اجتماعی ایرنا، به این موضوع که با پا به سن گذاشتن افراد، همانند همه قسمت های بدن، شنوایی هم تحلیل می رود، اظهار داشت: معمولا از ۵۰ سالگی به بعد معمولا کاهش شنوایی رخ می دهد که اصطلاحا پیرگوشی نامیده می شود که این پیرگوشی به تدریج از فرکانس های بالا شروع و در ادامه به ناشنوایی در قبال فرکانس های کم می رسد.


 وی با تاکید بر اینکه با افزایش سن، شنوایی کاهش می یابد که افراد باید سعی کنند با مراقبت از گوش، آسیب کمتری به آن وارد شود، درباره بهداشت سلامت گوش توصیه کرد: افراد از هدفون و گوشی تلفن همراه کمتر استفاده کنند و در کنار بلندگو یا صدای بلند ننشینند. ضمن اینکه حتما به صورت دوره ای چکاپ سالیانه داشته باشند بخصوص کسانی که در محیط های پرسروصدا کار می کنند.


استفاده از گوش پاکن ممنوع
متخصص گوش، حلق و بینی ضمن رد استفاده گوش پاک کن برای نظافت گوش تاکید کرد: گوش سیستم و مکانیزمی دارد که با صحبت کردن، بلع غذا و حرکات مفصل فکی و گیجگاهی ترشحات را به بیرون هدایت می کند.
وی افزود: حال اگر از گوش پاک کن یا هر وسیله دیگری استفاده شود علاوه بر اینکه با این فیزیولوژی گوش تداخل پیدا می کند، مفصل داخلی گوش که نازک و حساس است را دچار آسیب و ترومای ناخواسته می کند یا عفونت را به سطح داخلی گوش می راند.
رزم پا توصیه تاکید کرد که از گوش پاک کن استفاده نشود و اگر قرار است گوش خشک شود با سشوار این کار انجام شود.


ضرورت توجه والدین به حرکات کودکان برای پیشگیری از ناشنوایی
رزم پا با تاکید بر اینکه داشتن علایم شنوایی خوب یا کم شنوایی در میان کودکان با بزرگسالان متفاوت است، تصریح کرد: کودکی که نزدیک به تلویزیون می نشیند یا صدای آن را بلند می کند یا نمره دیکته یا درس او ضعیف است یا وقتی او را صدا می زنند متوجه نمی شود حکایت از داشتن مشکل گوشی در او دارد.
عضو هیات علمی انجمن گوش، حلق و بینی به والدین تاکید کرد: در صورت مشاهده این علایم در کودک، باید جهت آزمایش غربالگری شنوایی به متخصص مراجعه کنند.


توصیه چکاپ سالانه شنوایی سنجی به افرادی که در محیط های با فرکانس بالا کار می کنند
وی ادامه داد: در بزرگسالان علائم کاهش شنوایی زمانی بروز می کند که فرد یا تقاضای تکرار حرف گفته شده از سوی گوینده را دارد یا ناخودآگاه بلند بلند صحبت می کند زیرا دچار کم شنوایی شده و تصور می کند دیگران هم صدای او را نمی شنوند.
متخصص گوش با یادآوری اینکه کم شنوایی اختصاصی هم داریم، توضیح داد: این کاهش شنوایی شامل کسانی می شود که در محیط شلوغ یا کارخانجات یا میدان آزمایش سلاح های نظامی که فرکانس های بالای صوتی در آنجا وجود دارد مشغول به کار هستند که اصطلاحا به آن کاهش شنوایی به علت ترومای اگوستیک گفته می شود.


رزم پا خاطرنشان کرد: کسانی که در محیط های با فرکانس بالا کار می کنند در جهت پیشگیری از کاهش شنوایی باید به طور دوره ای و سالانه آزمایش شنوایی سنجی انجام دهند در غیر اینصورت آسیبی که از فرکانس های بالا به گوش می رسد غیرقابل درمان و شنوایی غیرقابل بازگشت است.


بیماری های ویروسی عامل موثر در ایجاد اختلالات شنوایی است
وی در پاسخ به اینکه چه بیماری هایی باعث کاهش شنوایی در افراد می شود، گفت: از جمله بیماری های ویروسی شناخته شده که شنوایی فرد را به مخاطره می اندازد و باعث کری یکطرفه می شود، «اوریون» است. همچنین بیماری سرخجه که علاوه بر مشکلات قلبی و عروقی که ایجاد می کند ناهنجاری های شنوایی هم به دنبال دارد.


رزم پا با یادآوری اینکه بیماری های ویروسی که مادر در زمان بارداری مبتلا می شود، در نوزاد به شکل اختلالات شنوایی نمود می کند، به این مادران توصیه کرد: حتی المقدور سعی کنید با کسانی که بیماری های ویروسی دارند، تماس نداشته باشید تا عوارضی بر روی جنین شما پیدا نشود.
عضو هیات علمی انجمن گوش و حلق و بینی درباره تاثیر کرونا بر شنوایی خاطرنشان کرد: کرونا به عنوان عامل اختلالات بویایی و چشایی شناخته شده اما یکسری اختلالات شنوایی مانند کری و سرگیجه هم به دنبال دارد. ضمن اینکه ویروس کرونا، مشکلات دیگری هم برجای خواهد گذاشت که به مرور زمان مشخص خواهد شد.


بر اساس اعلام سازمان جهانی بهداشت، ۱۳ اسفند ماه به عنوان روز جهانی شنوایی نامگذاری شده است که امسال این روز مزین به شعار«مراقبت شنوایی برای همه (غربالگری ،توانبخشی و ارتباط موثر)» است.


بر همین اساس معاونت بهداشت وزارت بهداشت، در مجموعه ای از پیام های بهداشتی در زمینه شعار اعلام شده به مناسب روز جهانی شنوایی، بر ایمن سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روانگردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی که از جمله روش های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می شوند، تاکید کرد.


همچنین، در این مجموعه پیام های بهداشتی که با همت گروه مدیریت برنامه سلامت گوش وشنوایی معاونت بهداشت وزارت بهداشت تهیه شده است، تصریح شد: از طریق ارزیابی و غربالگری به موقع شنوایی در دوره نوزادی و سنین ۳ تا ۵ سالگی از شنوایی کودکان خود مراقبت کنید.
کارشناسان گروه مدیریت برنامه سلامت گوش وشنوایی معاونت بهداشت در این مجموعه تهیه شده بر زمان طلایی برای انجام تست غربالگری بهنگام تا یک ماه پس از تولد، تست تشخیصی بهنگام تا ۳ ماهگی و انجام مداخله درمانی تا ۶ ماهگی، تاکید کردند.


همچنین توصیه شده است که اگر نوزاد در زمان ترخیص از بیمارستان از نظر کم شنوایی غربالگری نشده است، برای ارزیابی وضعیت شنوایی وی در شرایط همه گیری، حداکثر تا ۳۰ روز پس از تولد به نزدیک ترین پایگاه بهداشتی یا مرکز خدمات جامع سلامت مراجعه شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha