پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۲۸
کد خبر: 308690

با ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تا تابستان گذشته و پس از آن، متخصصان سلامت هشدار داده بودند که با فرا رسیدن فصل آنفلوآنزا ممکن است اوضاع همه‌گیری حتی بدتر هم بشود و عده بیشتری به هر دوی این ویروس‌های مسری تنفسی مبتلا و در بیمارستان‌ها بستری شوند که این شرایط باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر سامانه بیمارستان‌ها خواهد شد.

بررسی تاثیر پاندمی کرونا بر شیوع آنفلوآنزای فصلی

سلامت نیوز:با ادامه شیوع ویروس کرونا در سراسر جهان تا تابستان گذشته و پس از آن، متخصصان سلامت هشدار داده بودند که با فرا رسیدن فصل آنفلوآنزا ممکن است اوضاع همه‌گیری حتی بدتر هم بشود و عده بیشتری به هر دوی این ویروس‌های مسری تنفسی مبتلا و در بیمارستان‌ها بستری شوند که این شرایط باعث وارد آمدن فشار مضاعف بر سامانه بیمارستان‌ها خواهد شد. 


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، اما به رغم این پیش‌بینی به نظر می رسد که فصل آنفلوآنزا عملا در سراسر جهان از بین رفت. 
از ماه سپتامبر تا ۲۰ فوریه مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها در آمریکا فقط ۱۴۹۹ مورد ابتلا به آنفلوآنزا ثبت کرده است. سال گذشته در حدود همین بازه زمانی این مرکز ۱۷۸ هزار و ۳۷ مورد ابتلا به آنفلوآنزا ثبت کرده بود.  
"لینت برمر" از متخصصان این مرکز گفت: امسال کم‌آمارترین فصل آنفلوآنزا را پشت سر گذاشتیم. این آمار براساس پایش ۲۵ ساله‌ای بوده که این سازمان هر سال در فصل آنفلوآنزا انجام داده است. 


در سال‌های معمولی ممکن است در فصل آنفلوآنزا ۵۰۰ تا ۶۰۰ هزار نفر در بیمارستان بستری شوند و بسته به قدرت این ویروس در هر سال ۵۰ تا ۶۰ هزار نفر جان خود را از دست بدهند. اما تعداد مبتلایان، بستری شدگان و جان‌باختگان آنفلوآنزا امسال اصلا قابل مقایسه با این رقم‌ها نبود. 
احتمالا عوامل زیادی در از بین رفتن آنفلوآنزای فصلی در گیرودار همه‌گیری ویروس کرونا دخیل است از جمله تلاش‌هایی که برای مهار کرونا شده است مانند ماسک زدن، رعایت فاصله اجتماعی و پرهیز از شرکت در دورهمی‌های بزرگ. 


همچنین دکتر "رابرت فینبرگ" محقق بیماری‌های عفونی و استاد برجسته دانشکده پزشکی "یومَس" (دانشگاه ماساچوست) گفت: ممکن است ویروس کووید-۱۹ مستقیما هم بر کاهش تعداد مبتلایان امسال به آنفلوآنزا مؤثر بوده باشد. 


او گفت: همه‌گیری معمولا وضعیت بوم‌شناختی ویروس‌ها را تغییر می‌دهد. مثلا در همه‌گیری سال ۲۰۰۹ که آخرین همه‌گیری آنفلوآنزا بود، سایر ویروس‌ها همچون ویروس‌های همسان تنفسی کم شد چون مردم در معرض ویروس همه‌گیری قرار گرفته بودند.


او افزود در معرض ویروس قرار گرفتن «در ایجاد واکنش ایمنی» در مردم اثرگذار بود، «واکنشی که گاهی باعث می‌شود سایر ویروس‌ها ناپدید شوند یا بسیار کمتر شیوع پیدا کنند.» 


در عین حال مطالعه ای که در سال ۲۰۲۰ در نشریه ویروس‌شناسی پزشکی منتشر شد، حاوی این فرضیه متخصصان برجسته سلامت است که ویروس کرونای کووید-۱۹ می‌تواند ایمنی مردم را علیه سایر انواع ویروس مانند آنفلوآنزای فصلی افزایش دهد. در این بررسی احتمال ابتلای ۸۹۹۰ نفر نیویورکی مبتلا به کووید-۱۹ به آنفلوآنزا کمتر از احتمال ابتلای غیرمبتلایان به این ویروس جدید بود. 


متخصصان نتیجه گرفتند ویروس جدید می‌تواند از بروز آنفلوآنزای فصلی جلوگیری کند اما پیش از رسیدن به نتیجه نهایی قطعی باید تحقیق بیشتری انجام شود. 
در سراسر جهان سایر کشورها نیز فصل آنفلوآنزای ملایم‌تری را پشت سر گذاشتند. در ژاپن در ژانویه ۲۰۲۰ حدود ۸۰۰ هزار مورد ابتلا به آنفلوآنزا گزارش شده بود، حال آن که به گزارش وال استریت ژورنال از هفته دوم سال ۲۰۲۱ تعداد مبتلایان به این بیماری در این کشور فقط ۱۰۰۰ مورد بوده است. به گزارش سازمان بهداشت عمومی انگلیس نیز در هفت هفته اول ۲۰۲۱، این کشور حتی یک موردامبتلا به آنفلوآنزا نداشته است. 


عامل دیگری که می‌تواند در فروکش کردن آنفلوآنزای فصلی در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ در ایالات متحده سهیم باشد این است که در فصل قبل تعداد بیشتری از مردم- طبق برآورد مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌ها حدود ۳۸ میلیون نفر- به عفونت مبتلا شدند. 


دکتر فینبرگ گفت: فصل پرآماری بود و به نوعی انتظار می‌رفت که در این فصل تعداد مبتلایان کمتر باشد.
وقتی افراد بیشتری در یک فصل دچار آنفلوآنزا می‌شوند تا مدتی بدنشان در برابر آن ویروس ایمن می‌شود. ممکن بود حتی بدون شیوع کووید-۱۹ و اقدامات ایمنی برای مهار آن، همین عامل باعث ملایم‌تر شدن آنفلوآنزای فصلی در سال ۲۰۲۰-۲۰۲۱ شود. 
با این حال فصل آنفلوآنزا هنوز تمام نشده است و دکتر فینبرگ از مردم خواست به آمار مبتلایان اطمینان نکنند. 
او گفت: در سال ۲۰۱۵-۲۰۱۶ اوج فصل آنفلوآنزا در واقع در ماه مارس بود، یعنی اوج این فصل متغیر است. مطمئن نیستم هنوز به سلامت از آن رد شده باشیم، پس از همه می‌خواهم مراقب باشند.


متخصصان هشدار داده‌اند مردم نباید انتظار داشته باشند این کم‌شدت بودن فصل آنفلوآنزای امسال- در صورتی که ادامه یابد - در سال‌های بعد نیز تکرار شود. طبق فرضیه دکتر فینبرگ، احتمالا پس از نابودی کووید-۱۹ و پایان همه‌گیری میزان شیوع آنفلوآنزا به حد معمول باز خواهد گشت. 
ممکن بود ایالات متحده نیز فصل آنفلوآنزای سختی داشته باشد چون هنوز تعداد افرادی که در فصل جاری بدنشان علیه این ویروس پادتن ساخته، کم است و اقدامات ایمنی مانند ماسک زدن نیز پایان خواهد یافت. 
بنابراین به افراد آسیب‌پذیر توصیه می‌شود که در فصل‌های آینده آنفلوآنزا، نکات ایمنی این همه‌گیری را مانند شستن دست‌ها و ماسک زدن رعایت کنند تا به آنفلوآنزای شدید مبتلا نشوند. 


بنابر گزارش ایندیپندنت، دکتر فینبرگ گفت: تأکید می‌کنم که مردم نباید خیالشان راحت شود و از میزان حفاظت فردی بکاهند. باید مراقب باشند و در آینده واکسن آنفلوآنزا را بزنند چون ممکن است سال آینده با شدت بیش از قبل بازگردد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha