محققان دریافتند مصرف طولانی مدت قهوه غلیظ می تواند موجب افزایش میزان لیپیدها (چربی ها) در خون شده و ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.

ارتباط مصرف طولانی مدت قهوه با افزایش ریسک بیمار قلبی عروقی

سلامت نیوز:محققان دریافتند مصرف طولانی مدت قهوه غلیظ می تواند موجب افزایش میزان لیپیدها (چربی ها) در خون شده و ریسک بیماری قلبی عروقی را افزایش دهد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر ، محققان دانشگاه استرالیای جنوبی عنوان می‌کنند نوشیدن ۶ فنجان قهوه یا بیشتر در روز با افزایش خطر بیماری قلبی عروقی مرتبط است.


به گفته محققان، این رابطه با میزان دوز مصرفی ارتباط بیشتری دارد یعنی هرچقدر قهوه بیشتری نوشیده شود ریسک بیماری قلبی عروقی بیشتر می‌شود.
«الینا هیپونن»، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می‌گوید: «مطمئناً بحث‌های علمی زیادی در مورد جوانب مثبت و منفی قهوه وجود دارد، اما درک کامل این که چگونه یکی از نوشیدنی‌های پرمصرف در جهان می‌تواند بر سلامتی ما تأثیر بگذارد، ضروری است.»


در این مطالعه محققان به بررسی ارتباط ژنتیکی و فنوتیپی بین مصرف قهوه و الگوهای لیپیدی پلاسما (کلسترول‌ها و چربی‌های خون) پرداختند و دریافتند مصرف دائمی و همیشگی قهوه در ایجاد یک الگوی نامطلوب چربی نقش دارد که می‌تواند خطر ابتلاء به بیماری قلبی را افزایش دهد.
میزان بالای چربی خون یک عامل خطر شناخته شده برای بیماری‌های قلبی است و از آنجا که دانه‌های قهوه حاوی یک ترکیب بسیار قوی برای بالا بردن کلسترول (کافستول) هستند، بررسی آنها باارزش داشت.


کافستول به طور عمده در دم کرده‌های بدون فیلتر، مانند قهوه فرانسه، قهوه‌های ترکی و یونانی وجود دارد، اما در اسپرسوها نیز وجود دارد که پایه بسیاری از قهوه‌های ساخته شده باریستا، از جمله لاته و کاپوچینو است.


محققان تاکید دارند افرادی که کلسترول بالایی دارند یا نگران ابتلاء به بیماری قلبی هستند بسیار مهم است که نوع قهوه خود را با دقت انتخاب نمایند.
در سطح جهان، هر روز ۳ میلیارد فنجان قهوه مصرف می‌شود. بیماری‌های قلبی عروقی دلیل اصلی مرگ و میر در سطح جهانی است که هر ساله ۱۷.۹ میلیون نفر جان خود را از دست می‌دهند.

منبع:ساینس دیلی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha