پنجشنبه ۱۴ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۰:۲۳
کد خبر: 308697

کم شنوایی یا ناشنوایی علاوه بر تمام مشکلات ارتباطی که می‌تواند برای فردی که به آن دچار است ایجاد کند، هزینه‌های زیادی هم دارد اما خبر خوب این است که بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری هستند، تنها باید با شیوه‌های مناسب پیشگیری آشنا شد.

چگونه از آسیب به شنوایی جلوگیری کنیم؟

سلامت نیوز:کم شنوایی یا ناشنوایی علاوه بر تمام مشکلات ارتباطی که می‌تواند برای فردی که به آن دچار است ایجاد کند، هزینه‌های زیادی هم دارد اما خبر خوب این است که بیش از ۵۰ درصد موارد کم شنوایی و ناشنوایی قابل پیشگیری هستند، تنها باید با شیوه‌های مناسب پیشگیری آشنا شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، سلامت شنوایی و ارتباط، نقش بسزایی را در تمام مراحل زندگی افراد ایفا می‌کند. کم شنوایی و بیماری های مربوط به گوش می‌تواند از طریق اقدامات پیشگیرانه مانند محافظت از شنوایی در برابر اصوات بلند، اجرای اقدامات مناسب و موثر مراقبت از گوش و ایمن سازی افراد به خوبی کنترل شود.


کم‌شنوایی و بیماری های مربوط به گوش وقتی قابل کنترل است که به موقع شناسایی شده و مراقبت‌های مناسب در مورد آنها پیگیری و اجرا شود. فراموش نکنید افرادی که در معرض کم شنوایی هستند باید شنوایی خود را به طور منظم و دوره‌ای بررسی کنند و افرادی که دچار کم شنوایی هستند باید از ارائه دهندگان خدمات بهداشتی در نظام سلامت کشور، مراقبت‌های لازم را دریافت کنند.


کم شنوایی، یک ناتوانی ارتباطی محسوب می‌شود که شیوع آن در جامعه بطور کلی و در سالمندان بطور خاص در حال افزایش نگران کننده است. قریب به ۴۶۶ میلیون نفر در سراسر جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده هستند و ۳۴ میلیون نفر از این تعداد را کودکان تشکیل می‌دهند. تا سال ۲۰۵۰ بیش از ۹۰۰ میلیون نفر از مردم جهان دچار کم شنوایی ناتوان کننده خواهند بود. همچنین 60 درصد از کم شنوایی کودکان از طریق مداخله به موقع قابل پیشگیری است.


بنابر اعلام معاونت بهداشت وزارت بهداشت، ۱/۱ میلیارد نفر جوان ۱۲ تا ۳۵ سال در معرض خطر کم شنوایی ناشی از قرار گرفتن در معرض صداهای بلند قرار دارند و شیوع کم شنوایی ناتوان کننده دوره نوزادی ۱ تا ۳ مورد در هر ۱۰۰۰ تولد زنده گزارش شده است.


ایمن‌سازی نوزادان و کودکان در برابر بیماری‌های عفونی، غربالگری شنوایی نوزادان و کودکان و تشخیص و درمان به موقع کم شنوایی، درمان افراد مبتلا به عفونت مزمن گوش، ترویج زایمان طبیعی، پیشگیری از مصرف مواد مخدر سنتتیک و روان گردان که دارای خطر ایجاد کم شنوایی در افراد هستند، کنترل مواجهه با صداهای بلند در محیط‌های شغلی و تفریحی و افزایش آگاهی در مورد شیوه مراقبت از سلامت گوش و شنوایی از جمله روش‌های کاهش اختلالات شنوایی محسوب می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha