در دوسال گذشته بارها بازار گوشت قرمز دچار نوسان و نیز افزایش قیمت شده است. به گفته فعالان این صنف، علت آن فاصله زیاد تولید تا مصرف آن است و ظاهرا واسطه‌ها باعث تنش در بازار می‌شوند.

حذف تدریجی گوشت از سفره مردم

سلامت نیوز:در دوسال گذشته بارها بازار گوشت قرمز دچار نوسان و نیز افزایش قیمت شده است. به گفته فعالان این صنف، علت آن فاصله زیاد تولید تا مصرف آن است و ظاهرا واسطه‌ها باعث تنش در بازار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو ،اما افزایش قیمت گوشت قرمز هر دلیلی که داشته باشد، نتیجه آن کاهش 50درصدی مصرف آن طی یک ساله گذشته است که این نرخ قطعا برای دهک‌های پایین جامعه بیشتر است.افزایش بی رویه قیمت کالاهای اساسی سبب شده تا مصرف بسیاری از اقلام در خانواده‌ها کاهش پیدا کند. گوشت قرمز از جمله کالاهایی است که اخیرا  اعلام شده مصرف آن در بین خانوارها کاهش یافته است.

آقای منصور پوریان، رییس شورای تأمین‌کنندگان دام کشور روز گذشته به رسانه‌ها گفته است: «بنابر آمار امسال باکاهش تقاضا از سوی پر مصرف‌ها، میزان مصرف گوشت قرمز نسبت به مدت مشابه سال قبل ۵۰‌درصد کاهش یافته است و علی‌رغم کاهش مصرف و مازاد تولید در بخش دام و گوشت با نرخ‌های غیرمنطقی گوشت گوسفند و گوساله در سطح خرده‌فروشی‌ها روبه‌رو هستیم که با واقعیت همخوانی ندارد.»

معمولا قیمت گوشت در بازار را عرضه و تقاضا تعیین می‌کند در مواردی که عرضه بیشتر باشد یقینا  در قیمت‌ها تأثیر می‌گذارد و قیمت کاهشی می‌شود و اگر عرضه کم باشد معمولا  کمی بازار را به چالش می‌کشد. استاندارد سرانه مصرف گوشت در سطح جهان 12 تا 12 و نیم‌کیلو در سال است که قبلا  سرانه مصرف گوشت در ایران به همین میزان بود اما کم‌کم به خاطر افزایش قیمت، کمبود بودجه و کاهش توان خرید مردم اکنون سرانه مصرف گوشت مردم در ایران به نصف این میزان در سال رسیده است.


صعود یکنواخت قیمت گوشت

به‌طور متوسط هر کیلو ۱۱۱‌هزار تومان قیمت خورده که حداقل ۹۰‌هزار تومان و حداکثر ۱۲۶هزار و ۷۰۰‌تومان برای آن ثبت شده است. قیمت گوشت گاو و گوساله در بهمن‌ماه پارسال به‌طور متوسط ۷۸‌هزار و ۸۰۰ و در دی‌ماه امسال ۱۰۷‌هزار تومان گزارش شده بود. بر این اساس، قیمت گوشت گاو و گوساله نسبت به دی‌ماه‌5/3 و در مقایسه با بهمن پارسال ۴۱.۵‌درصد گران شده است.

مقایسه عملکرد کشتارگاه‌های رسمی کشورهم در دی‌ماه‌۱۳۹۹ با ماه مشابه سال‌۱۳۹۸ نشان‌دهنده افزایش ۳۸‌درصدی مقدار عرضه گوشت قرمز در کشتارگاه‌های رسمی کشور است؛ به نحوی که مقدار عرضه گوشت در دی‌۱۳۹۹ نسبت به ماه مشابه سال‌۱۳۹۸ برای گوسفند و بره ۲۴درصد، برای بز و بزغاله ۱۹‌درصد، برای گاو و گوساله ۵۲‌درصد و برای گاومیش و بچه‌گاومیش ۸۶‌درصد افزایش، و برای شتر و بچه‌شتر ۳۱‌درصد کاهش داشته است.

اما بررسی وضعیت گوشت گوسفند نشان می‌دهد که این محصول در بهمن‌ماه به‌طور متوسط ۱۲۳هزار تومان فروش رفته که حداقل قیمت ۹۶‌هزار و ۶۰۰ و حداکثر آن ۱۳۷‌هزار تومان بوده است. گوشت گوسفندی در بهمن‌ماه پارسال هر کیلو ۸۸‌هزار و ۳۰۰‌تومان و دی‌ماه ۱۱۹‌هزار تومان به‌طور متوسط قیمت داشته است.

همچنین گوشت گوسفندی نسبت به دی‌ماه 4‌/3درصد و در مقایسه با بهمن پارسال 1‌/39درصد افزایش قیمت دارد. البته فعالان این صنف می‌گویند قیمت دام افزایش نیافته است و به نظر می‌رسد علت گرانی گوشت فاصله زیاد تولید تا مصرف آن باشد و آنطور که به نظر می‌رسد واسطه‌ها باعث تنش در بازار می‌شوند. به عبارت دیگر چون زنجیره تولید گوشت وجود ندارد این مشکلات ایجاد می‌شود. این درحالی است که جریان واردات گوشت قرمز نشان‌دهنده واردات 3‌/4هزار تن گوشت قرمز گرم به ارزش 9‌/28میلیون دلار و همچنین 9‌/27هزار تن گوشت قرمز سرد به ارزش ۱۱۸.۱‌میلیون دلار بوده است.

روز گذشته آقای علی‌اصغر ملکی، رییس اتحادیه گوشت گوسفندی در یک برنامه تلویزیونی گفت که از دو روز پیش تاکنون قیمت دام زنده و گوشت قرمز کاهش ۴ تا ۵‌هزار تومان داشته و انتظار می‌رود هفته آینده قیمت گوشت قرمز کاهش زیادی را تجربه کند. رییس اتحادیه گوشت گوسفندی ضمن تکذیب خبرهایی که به نقل از او مبنی بر کمبود گوشت قرمز برای تأمین نیاز شب عید منتشر شده بود، افزود: «با برنامه ریزی صورت گرفته، کمبودی در تأمین گوشت وجود ندارد و طی روزهای پیش رو، شرکت پشتیبانی امور دام گوشت منجمد را نیز به بازار عرضه می‌کند.»

اما آنچه مسلم است این است که کاهش چند هزار تومانی قیمت گوشت نمی‌تواند آن را به سفره خانواده‌ها بازگرداند. این کاهش برای دهک‌های پایین‌تر درآمدی به مراتب بیشتر بوده‌است. به‌عنوان مثال در دهک سوم که می‌توان آن را کم درآمدترین دهک قشر متوسط به حساب آورد، کاهش مصرف برنج 18‌درصد، گوشت قرمز 36‌درصد بوده است. مجموع این موارد نشان می‌دهد که اتخاذ سیاستی در راستای تأمین بخشی از نیازهای معیشتی خانوارهای کشور به‌ویژه خانوارهای کم برخوردار بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha