سلامت نیوز : كارشناسان كانادایی در یك مطالعه جدید هشدار دادند كه سوءمصرف متامفتامین خطر ابتلا به بیماری پاركینسون را تشدید می‌كند.

به گزارش ایسنا، این كارشناسان تاكید كردند: افرادی كه خودسرانه از متامفتامین و سایر محرك‌های شبیه آمفتامین‌ها استفاده می‌كنند بیشتر در معرض ابتلا به پاركینسون هستند.

دكتر راشل كالاقان از متخصصان مركز اعتیاد و سلامت روان درتورنتو كه سرپرستی این مطالعه را برعهده دارند به همراه گروهی از دستیارانش حدود 300 هزار مورد ثبت شده بیمارستانی از كالیفرنیا را كه طی 16 سال جمع‌آوری شده بودند مورد آزمایش و بررسی قرار دارند.

به گزارش خبرگزاری یونایتدپرس، شرح این بررسی‌ها تایید كرد بیمارانی كه به دلیل اختلال در مصرف سوءاستفاده در آمفتامین‌ها در بیمارستان بستری شده بودند، 76 درصد بیشتر با خطر ابتلا به پاركینسون مواجه شدند.

دكتر كالاقان همچنین تصریح كرد: علاوه بر موارد فوق این امكان نیز وجود دارد كه یافته‌های ما آمار دقیق را نشان ندهد چون حداقل در كالیفرنیا مصرف كنندگان متامفتامین كمتر به بیمه مراقبت‌های بهداشتی دسترسی دارند و خدمات پزشكی به طور دائم در اختیار آنها قرار ندارد.

كالاقان همچنین تایید كرد كه این بررسی برای اولین بار رابطه بین سوءمصرف این ماده محرك و بروز پاركینسون را نشان داده است.

از سوی دیگر، دكتر استفان كیش از دستیاران كالاقان در این مطالعه خاطرنشان كرد: مردم حتما باید از این مطلب مهم مطلع شوند كه این یافته‌ها مربوط به بیمارانی نمی‌شود كه به دلایل پزشكی و تحت نظر متخصص از این تركیبات استفاده می‌كنند چون در موارد پزشكی دوز مصرفی داروهای آمفتامین دار بسیار اندك است و چنانچه طبق تجویز پزشك مصرف شود آسیبی به فرد وارد نمی‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha