سلامت نیوز : مدیر گروه روانپزشكی دانشگاه علوم بهزیستی گفت: مصرف مواد روانگردان صنعتی موجب تخریب غیر قابل برگشت سلول‌های مغز می‌شود. نخستین نشانه آن، جنون است و پس از آن فرد دچار هذیان و توهمات می‌شود و در نهایت به زندگی نباتی می‌رسد.

فربد فدایی در گفت‌وگو با فارس؛ اظهار داشت: مواد محرك به خصوص برای جوانان جذابیت بیشتری نسبت به مواد سنتی دارد چرا كه به نام‌های مختلف و جذاب مانند قرص شادی‌بخش، تبلیغ می‌شود و متأسفانه تبلیغاتی هم راجع‌به اینكه فرد با مصرف آنها اعتماد به نفس پیدا می‌كند و نگرانی‌هایش از بین می‌رود انجام شده است.

وی افزود: این دو كاركرد برای یك بار و دو بار مصرف مواد روانگردان و محرك برای فرد ایجاد می‌شود اما بعد از آن مشكلات عدیده آغاز می‌شود و دیده شده حتی پس از یكبار مصرف این مواد احتمال مرگ ناگهانی وجود دارد.

فدایی تصریح كرد: مرگ ناگهانی به این دلیل كه مواد محرك و روانگردان روی مراكز تنظیم حرارت مغز اثر می‌گذارد و باعث افزایش دمای بدن همراه با فعالیت‌های جسمی خواهند شد اتفاق می‌افتد. به عنوان مثال دیده می‌شود این مواد معمولاً در مراسمی تحت عنوان مهمانی‌های مختلط مصرف می‌شوند كه افراد در آن جنب‌وجوش زیادی دارند لذا حرارت زیاد تولیدشده یر اثر این جنب‌وجوش‌ها منجر به مرگ ناگهانی خواهد شد.

وی با بیان اینكه مصرف چند باره این مواد موجب تخریب سلول‌های مغزی به نحو غیرقابل برگشت می‌شوند یادآور شد: نخستین نشانه این مرحله از تخریب سلول‌های مغزی جنون است و پس از آن فرد دچار هذیان و توهمات می‌شود كه از زندگی عادی جدا ‌شده و به صورت فردی بدون انگیزه و منزوی در می‌آید و در نهایت كاملاً زندگی نباتی خواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha