سلامت نیوز : دبیر علمی نخستین سمپوزیوم اخلاق پزشكی در برخورد با بیمارن سرطانی گفت: در زمینه اخلاق پزشكی و نحوه برخورد با بیماران سرطانی اختلاف نظر بین پزشكان بسیار زیاد است و درباره نحوه برخورد با بیمار سرطانی راهكار و دستورالعمل مدونی در كشور نداریم.

احسان شمسی در گفت‌وگو با فارس اظهار داشت: با توسعه جوامع، بروز و شیوع بیماری سرطان به دلایل مختلف افزایش یافته و در عین حال تشخیص و برخورد با آن هم پیشرفت كرده است.

وی گفت: بكارگیری روش‌های نوین الزاماتی دارد كه در چهار چوب اخلاقی خاص می‌گنجد. در روش‌های درمان و برخورد با سرطان،‌پزشكان اتفاق نظر دارند و روشی را كه بهتر جواب می‌دهد را انتخاب می‌كنند اما در اخلاق پزشكی اختلافات بسیار زیاد است.

شمسی اذعان داشت: از آنجایی كه برای برخورد با بیمارن سرطانی راهكار مصوبی نداریم باید طی نشست‌هایی به تبیین این مسئله بپردازیم.

وی در مورد تشریح مفهوم اخلاق پزشكی در برخورد با بیمار گفت: نحوه ارتباط پزشك با بیمار، اینكه بیمار حق دارد در مورد نحوه معالجه خود اظهار نظر كند یا خیر، اینكه چقدر و تا كجا پزشك حق دارد بدون نظر بیمار صلاح پزشكی و سلامتی او را در نظر گرفته و تصمیم نهایی برای درمان بیمار را اتخاذ كند موارد مورد بحث است.

وی همچنین اضافه كرد: از نظر شرعی و فقهی هم باید یكسری مسائل مد نظر باشد به عنوان مثال آیا حق داریم بیماری را كه بر اثر سرطان ایست قلبی می‌كند را احیا كنیم یا اجازه بدهیم روال عادی مرگ را طی كند. آیا برای برداشت بخشی از عضو سرطانی زنی كه مبتلا به سرطان سینه شده اجازه همسر لازم است یا نظر پزشك اولویت دارد. آیا می‌توان از بیماران سرطانی كه دوران پایان حیات خود را طی می‌كنند به عنوان نمونه‌ای برای كارهای پژوهشی و آزمایشی استفاده كرد یا خیر.

دبیر علمی سمپوزیوم اخلاق پزشكی در مورد نحوه اطلاع رسانی به بیمار سرطانی در مورد وضعیتش اشاره كرد و گفت: یكی از مسائل دیگری كه پزشكان با آن مواجهند نحوه اطلاع رسانی به بیماری است كه مبتلا به سرطان است برخی معتقدند آخرین وضعیت باید به بیمار اطلاع داده شود تا خود بتواند همكاری كند و برخی معتقدند دادن اطلاعات جز تضعیف روحیه نتیجه‌ای برای بیمار ندارد. البته خیلی از كشورها برای این موارد دستوالعمل نوشته‌اند اما این مهم در كشور ما رخ نداده است.

نخستین سمپوزیوم اخلاق پزشكی در برخورد با بیماران سرطانی صبح پنجشنبه ششم مرداد در دانشگاه علوم پزشكی تهران برگزار می‌شود.

حدود 100 پزشك متخصص جراحی، هماتولوژی،پاتولوژی، پرتودرمانی یا آسیب شناسی در این سمپوزیوم گرد هم آمده و به تبادل اطلاعات می‌پردازند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha