یک اپیدمیولوژیست ضمن هشدار نسبت به انتقال آلودگی به شهرهای زرد و آبی به دنبال مجاز شمردن سفر به این شهرها، در عین حال نسبت به آزاد بودن سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نیز هشدار داد و گفت: در وسایل حمل و نقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتفال بیماری افزایش می‌یابد و به همین دلیل شاید بهتر باشد مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند.

چرا سفر با وسایل حمل‌ونقل عمومی آزاد است؟

سلامت نیوز:یک اپیدمیولوژیست ضمن هشدار نسبت به انتقال آلودگی به شهرهای زرد و آبی به دنبال مجاز شمردن سفر به این شهرها، در عین حال نسبت به آزاد بودن سفر با وسایل حمل و نقل عمومی نیز هشدار داد و گفت: در وسایل حمل و نقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتفال بیماری افزایش می‌یابد و به همین دلیل شاید بهتر باشد مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر مسعود یونسیان _ اپیدمیولوژیست ، با اشاره به تصمیمات گرفته شده پیرامون سفرهای نوروزی و ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی، گفت: من فکر می‌کنم اتفافا شهرهایی که آلودگی کمتری دارند مانند شهرهای زرد و آبی بیشتر در معرض خطر هستند. اگر فردی بیمار باشد و به یک شهر قرمز سفر کند چیزی از نگرانی به آنجا اضافه نمی‌کند؛ زیرا آن شهر خودش قرمز است اما سفر به شهرهایی با بار کمتر بیماری نگران کننده است.


وی افزود: هنوز سیستمی وجود ندارد که همه افراد از نظر بیماری تست شوند و از طرفی عده‌ای هم ناقل بی‌علامت هستند. اگر اعلام می‌شد مجوز سفر به شهرهایی با بیماری کمتر تست منفی pcr است آن وقت خیالمان راحت‌تر است؛ هرچند که برخی موارد آلودگی هم بی علامت‌اند. تنها شاید مسافرت از شهر با بار بیماری کمتر ( آبی) به شهر پاک دیگر ( آبی) نگرانی کمتری داشته باشد.


خطر انتقال آلودگی به شهرهای پاک
این اپیدمیولوژیست ادامه داد: باید در سیاست‌ها به انتقال آلودگی به شهرهای پاک‌تر هم فکر کنیم؛ زیرا حتی یک مورد انتقال هم در شرایطی که تا پیش از سفرهای نوروزی مردم آن منطقه احساس امنیت می‌کردند، می‌تواند منجر به فاجعه شود.


مسوول صف خرید نوروزی کیست؟
کادر درمان را دلسرد نکنید
وی ضمن درخواست از مردم برای نرفتن به سفرهای نوروزی، تاکید کرد: ولی واقعا چه باید بگوییم؟ تصاویری به دستمان می‌رسد که مردم شب عید شانه به شانه هم بدون هیچ فاصله‌ای در بازار در حال خرید هستند. کادر بهداشت و درمان هم با دیدن این تصاویر دلسرد می‌شود. زمانی ممکن است مردم مجبور باشند برای تامین مایحتاج روزانه در صف قرار گیرند که آن زمان می‌توان دولت را مسئول دانست، اما اینکه کسی در صف خرید نوروزی باشد دیگر مسئول خود اوست. این حس امنیت کاذب است، مردم بدانند هنوز شرایط بیماری و انتقال آن تغییر نکرده است و تنها باید برای کارهای ضروری از منزل خارج شویم.


قدرت سرایت بالا در ویروس جهش یافته انگلیسی
یونسیان درباره بروز ویروس‌های جهش‌یافته از جمله ویروس انگلیسی در کشور، اظهار کرد: آنچه که از شیوع ویروس جهش‌یافته در برخی استان‌ها اعلام شده است به معنای آن نیست که در مابقی شهرها ویروس کرونای جهش‌یافته انگلیسی وجود ندارد، بلکه معنای آن این است که در بقیه نقاط یا آزمایش انجام نشده است و یا در تعداد محدودی که آزمایش شدند موردی از ابتلا به ویروس جهش یافته شناسایی نشده است. وقتی ویروسی با قدرت سرایت بالا وارد یک کشور می‌شود، احتمال انتقال ویروس به تمام نقاط کشور هم وجود دارد و ما باید مبنا را این بگذاریم که در هر جایی ممکن است با همان ویروس قدرتمند و جهش یافته سر و کار داشته باشیم، زیرا آمارها، آمارهای کاملی نیستند و هنوز در تمام نقاط کشور به اندازه کافی نمونه نگرفتیم که بتوانیم ادعا کنیم کدام نقطه کاملا عاری از ویروس جهش یافته انگلیسی است.


وی درباره پیش‌بینی از روزهای آتی روند بیماری، تصریح کرد: اطلاعات فعلی نمی‌تواند برای پیش‌بینی به ما کمک کند زیرا نمی‌دانیم چه نسبتی از جامعه به دنبال ابتلا به بیماری مصون شدند، تعدادی هم که از طریق تزریق واکسن مصون شدند فعلا بسیار محدود هستند و فعلا تاثیر بزرگی از واکسیناسیون در نوروز نخواهیم دید.


خطر سفر؛ حتی برای جوانان
یونسیان ادامه داد: جوانان هم خودشان ممکن است مبتلا نشوند یا نوع  خفیف بیماری را تجربه کنند، اما افراد در معرض تماس با آنها ممکن است بیماری را به شکل کشنده‌ای تجربه کنند؛ بنابراین حتی جوانان هم نمی‌توانند ادعا کنند که به سفر می‌روند و هیچ مشکلی برای خود و خانواده‌شان ایجاد نمی‌کنند، آنها در ارتباط با اعضای خانواده بیماری را به سایرین انتقال می‌دهند.


سفر با وسایل نقلیه عمومی آزاد است!
سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند
یونسیان تاکید کرد: یکی از نکات مهم انجام سفر با وسایل نقلیه عمومی است که آزاد است و هر فردی می‌تواند با اتوبوس به هرجایی برود اما سفر با وسیله نقلیه شخصی که احتمال انتقال بیماری در آن کمتر است به برخی شهرها غیرمجاز است. در وسایل حمل و نقل عمومی افراد مختلف با میزان رعایت‌ متفاوت پروتکل‌های بهداشتی کنار هم می‌نشینند و احتمال انتفال بیماری افزایش می‌یابد، من تصور می‌کنم بهتر است مسئولین انجام سفرهای محدود با وسیله نقلیه شخصی را مجاز کنند. 


وی در بخش پایانی صحبت‌هایش ضمن انتقاد از کاهش رعایت پروتکل‌های بهداشتی، تصریح کرد: در ترددهای درون شهری غیر از یک ماسک زدن ساده که به تنهایی کفایت نمی‌کند، نمود دیگری از رعایت نکات بهداشتی می‌بینید؟ دقت در فاصله گذاری فیزیکی، محدودیت در تعداد ظرفیت خودروهای عمومی داخل شهری و بیرون شهری و... چندان مناسب اجرا نمی‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha