رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران، گفت: از فصل سردی، خمودگی و انباشته شدن به سمت اعتدال حرکت می‌کنیم و در این شرایط باید ورودی‌ها به بدن کم شود تا فرصت رویش ایجاد شود و با افزایش بار، بدن به سمت هضم و جذب غذاها حرکت می‌کند.

فصل‌ها هم همانند انسان‌ها مزاج دارند

سلامت نیوز: رئیس دانشکده طب ایرانی علوم پزشكی تهران، گفت: از فصل سردی، خمودگی و انباشته شدن به سمت اعتدال حرکت می‌کنیم و در این شرایط باید ورودی‌ها به بدن کم شود تا فرصت رویش ایجاد شود و با افزایش بار، بدن به سمت هضم و جذب غذاها حرکت می‌کند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از روابط عمومی شبکه پنج سیما، دکتر حسین رضایی‌زاده در برنامه یه روز تازه گفت: در حال حاضر هوا سرد اما مطلوب است و این هوا بهار طبی محسوب می‌شود. فصل‌ها، شرایط و اقلیم نیز همانند انسان‌ها مزاج خاص خود را دارند. تابستان را فصل گرم و خشک می‌دانیم و فارغ از روزهای تقویم هر زمان که باران نباشد و هوا گرم و خشک شود، تابستان برای ما به حساب می‌آید. مناطق گرمسیری که با وجود گرما باران نیز دارند، شامل این مفهوم نمی‌شوند. خصوصیت پاییز نیز سرد و خشک هست و در این فصل گرما به سمت سردی می‌رود اما همچنان باران و برف نداریم. فصل زمستان به صورت پیش‌فرض باید سرد و تر باشد؛ به این معنا که باران، سرما و برف در کنار هم باشند و زمستان‌هایی مثل امسال شهر تهران که برف و باران ندارند، زمستان محسوب نمی‌شوند. طب قدیم همه مسائل را در دل طبیعت تطبیق می‌دهد و در نتیجه رفتار، شهر، آب‌وهوا و محل سکونت ما با فصل‌ها تطبیق داده می‌شوند.


رضایی‌زاده اظهار داشت: حکما بهار را فصل گرم و تر می‌دانند اما بیشتر فصل اعتدال معروف هست. در نتیجه آدم‌های گرم و تر نیز اعتدال دارند و از همه خصوصیات، یک بخش حداقلی را دارد و این افراد خیلی از مسائل حسی، رفتاری، کنش و واکنش و رشد بدن را تجربه می‌کنند. آدم‌های گرم و تر مشخصات بارز دارند و با این تفاسیر رفتار ما در فصل بهار باید مبتنی بر اعتدال باشد. از فصل سردی، خمودگی و انباشته شدن به سمت اعتدال حرکت می‌کنیم و در این شرایط باید ورودی‌ها به بدن کم شود تا فرصت رویش ایجاد شود و با افزایش بار، بدن به سمت هضم و جذب غذاها حرکت می‌کند.


وی افزود: باید به خودمان و بدنمان فرصت پاک‌سازی بدهیم و چربی‌سوزی اصطلاحی عامیانه است که به بدن فرصت استفاده از انرژی‌های ذخیره شده را می‌دهد. چربی ذخیره شده به همراه قند اضافه گلیکوژن مواد اضافی در بدن هستند. مواد غذایی را خورده‌ایم اما ورزش برای هضم و دفع این خوراک نداشته‌ایم که به چربی اضافه تبدیل شده است.


این متخصص طب ایرانی تأکید کرد: روزه طبی به این صورت است که فرد کم‌خوراکی می‌کند. در این کم‌خوراکی صبحانه کامل است و تا غروب که وعده بعدی مصرف شود، با خوراکی‌هایی مثل بادام نیاز بدن تأمین می‌شود. غذاهای گوشتی، سرخ‌کردنی‌ها و غذاهای غلیظ مثل ماکارونی و انواع خورشت‌ها باید در فصل بهار به حداقل برسند و غذاهایی مثل آش و سبزی جات مناسب فصل بهار هستند چراکه این غذاها کالری حداقلی به بدن می‌رسانند و احساس سیری نسبی خواهیم داشت.


رضایی‌زاده در پایان خاطرنشان کرد: در ماه‌هایی هستیم که خیلی‌ها روزه مستحبی می‌گیرند اما باید روزه به صورتی باشد که سحر و افطار پرحجم نداشته باشیم و خیلی‌ها اواخر ماه رمضان از هم می‌پرسیدند در این یک ماه چقدر کم کرده‌اند اما در شرایط فعلی احتمالاً میزان افزایش وزن را باید جویا شویم. خیلی از خوراکی‌های ساده و کوچک مثل شکلات، پیراشکی، زولبیا، بامیه و... کالری زیادی دارند و باید نسبت به خوراکی‌ها و میزان کالری آنها توجه داشته باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha