در آستانه سال جدید و تعطیلات نوروزی و با توجه به شرایط کرونا در کشو، محدودیت‌های سفر اعلام شده اما تشتت در تصمیم گیری‌ها و اعلام تصمیم نهایی، باعث سردرگمی و بلاتکلیفی مردم شده است.

لطفا یکی تکلیف سفرهای نوروزی مردم را مشخص کند!

سلامت نیوز:در آستانه سال جدید و تعطیلات نوروزی و با توجه به شرایط کرونا در کشو، محدودیت‌های سفر اعلام شده اما تشتت در تصمیم گیری‌ها و اعلام تصمیم نهایی، باعث سردرگمی و بلاتکلیفی مردم شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  فارس، داستان کرونا مطوّل شده و بالاخره مردم باید در عید نوروز 1400 هم با آن دسته و پنجه نرم کنند و انگار باید امسال هم قید مسافرت را بزنند. شرایط کرونا به شکلی است که سعید نمکی، وزیر بهداشت نیز بارها و به ویژه روز گذشته با قسم و التماس از مردم خواست تا به مسافرت نروند.


البته در این میان، نکته قابل تعمق و توجه عدم هماهنگی در اعلام چگونگی مسافرت یا عدم مسافرت به مناطق مختلف کشور است؛ به شکلی که شنبه هفته جاری حسن روحانی رئیس جمهور از مجاز بودن سفربه شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی و ممنوعیت سفر به شهرهای قرمز و نارنجی خیر داد و در ادامه نیز علیرضا رئیسی، سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا نیز اعلام کرد مردم فقط مجاز به مسافرت به شهرهای دارای وضعیت زرد و آبی هستند.


همچنین در ادامه اظهار نظرهای مختلف  در خصوص انجام یا عدم انجام مسافرت مردم به شهرهای مختلف اعلام شد؛ضمن اینکه قرار است  اسامی قطعی وضعیت شهرهای کشور  25 اسفند ماه اعلام  شود تا مردم درباره اینکه مجاز به مسافرت به کدام شهرها هستند، آگاه شوند.
حال با توجه به این موضوع، بسیاری از مردم بار سفر را بسته و عازم شهرهای مختلف شده‌اند.


در ادامه اظهار نظر مسؤولان مرتبط به سفرهای نوروزی، سردار سید کمال هادیانفر رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: بر اساس مصوبات ستاد ملی کرونا، ورود به شهرهای قرمز و نارنجی برای پلاک‌های غیربومی ممنوع خواهد بود؛ همچنین پلاک‌های بومی نیز نمی‌توانند از شهرهای مذکور خارج شوند.  


رئیس پلیس راهور در پاسخ به این سوال که «آیا شهرهای مسافرپذیر مشمول محدودیت خواهند شد یا خیر»، اظهارداشت: این موضوع در جلسات روزهای آتی مشخص می‌شود.


*85 درصد شهرها آبی و زرد هستند
سردار هادیانفر افزود: ۸۵ درصد شهرها وضعیت آبی و زرد دارند؛ لذا پیش‌بینی می‌کنیم شاهد کاهش ۱۰ تا ۱۵ ترددهای جاده‌ای باشیم؛ البته همه موضوعات به مصوبات ستاد ملی کرونا در ممنوعیت یا عدم ممنوعیت ترددها بستگی دارد.
رئیس پلیس راهور ناجا اعلام کرد: تاکید کردیم صدور مجوز برای تردد به شهرهای قرمز و نارنجی صادر نشود.
وی درباره تکلیف سفرهای نوروزی، اظهار داشت:درباره تکلیف مردم در سفرهای نوروزی، آنچه  ابلاغ شد این است که مردم به شهرهای قرمز و نارنجی سفر نکنند؛ همچنین تردد شبانه در تمام شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی ممنوع خواهد بود، اما ممکن است بر اساس افزایش یا کاهش شهرهای قرمز وضعیت ممنوعیت تغییر پیدا کند؛ شاخصه اصلی ما چهار رنگی است که توسط وزارت کشور به ما ابلاغ می‌شود.


حسین ذوالفقاری، رئیس کمیته امنیتی، اجتماعی و انتظامی ستاد ملی مقابله با کرونا با بیان اینکه با آغاز پیک سوم کرونا و مرگ روزانه حدود 500 نفر از هموطنان، دو طرح محدودیت هوشمند و شهید سلیمانی را اجرا کردیم، اظهار داشت: براساس اعلام نظر مسوولان وزارت بهداشت از یک ماه قبل پیش‌بینی شد که با موج چهارم بیماری مواجه می‌شویم اما امیدواریم این اتفاق روی ندهد و اقدامات برای پیشگیری از پیک چهارم کرونا در حال انجام است.


تصریح کرد: برای ایام نوروز در کمیته امنیتی ــ اجتماعی ستاد ملی مقابله با کرونا در روز دوشنبه تصمیماتی گرفته شد؛ طبق این تصمیمات اگر وضعیت بیماری در شرایط مناسب بوده و رو به افزایش نباشد، به جز شهرهای قرمز و نارنجی تردد در مابقی شهرها با رعایت پروتکل‌ها می‌تواند انجام شود، اما در صورت تشدید وضعیت بیماری محدودیت‌ها نیز تشدید خواهد شد.


ذوالفقاری تصریح کرد: در روز 25 اسفند تکلیف مردم برای سفر از 25 اسفند تا 15 فروردین روشن خواهد شد و معلوم می‌شود که تردد در چه شهرهایی مجاز و در چه شهرهایی ممنوع خواهد بود.


وی از هموطنان درخواست کرد که در نوروز و غیر از نوروز از سفرهای غیرضروری پرهیز کنند.
وی گفت:بحث صدور مجوزها برای تردد به شهرهای نارنجی و قرمز نیز تحت شرایطی قرار گرفته و مجوز فرمانداری‌ها برای تردد بسیار محدود شده است.
در همین شرایط سعید نمکی، وزیر بهداشت در روز گذشته با بیان صریح خود اعلام کرد: به عنوان وزیر تقاضا کردم که بحث سفر را منتفی کنیم و از مردم تقاضا کنیم که مردم همراهی کنند؛ هرچند مردم روزهای سختی را گذرانده‌اند و از دیدن بزرگترها محروم مانده‌اند و مردم مشتاق‌تر از قبل هستند که به سفر بروند اما اطمینان دارم که مردم می‌دانند که هر آمد و شد به معنای شیوع بیماری است، از سفر رفتن پرهیز می‌کنند.


*حضرت عباسی سفر نروید!
وی یادآور شد: در سفر فرد ناقل ویروس جهش یافته را به سایر نقاط منتقل می‌کند و التماس کردیم که سفر نباشد، وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. انتظار ما این است که به عرایض دلسوزانه وزیر بهداشت توجه شود، حضرت عباسی سفر نروید.


وزیر بهداشت بیان داشت: وقتی مردم جا به جا می‌شوند و جمعیت مواج است اجرای طرح سخت است اما در جمعیت ساکن و غیر مواج مدیریت بسیار ساده‌تر خواهد شد؛ به همین دلیل التماس و خواهش می‌کنم که مردم به سفر نروند و اگر به سفر بروند ضرر می‌کنند و خدا نکند که چند خوزستان در آن واحد خلق کنیم، اگر چند خوزستان دیگر شکل گرفت نمی‌توان روی تاب آوری نظام سلامت قسم خورد.
وزیر بهداشت باید دست ببوسد، پا ببوسد و التماس کند که به درخواستش عمل شود. حضرت عباسی سفر نروید
 
در ادامه اظهار نظرهای مسؤولان مرتبط با سفرهای نوروزی، علی فتح الهی، رئیس ستاد مدیریت و مقابله با کرونای شهرستان رشت وضعیت کرونا در گیلان را بسیار شکننده و خطرناک دانست و گفت: یک سال مردم به هر دلیلی از مسافرت خودداری کرده و در ایام نزدیک به عید نوروز هم‌وطنان در آستانه انفجار برای مسافرت بوده و از تمامی استان‌های کشور درخواست برگه تردد به گیلان وجود دارد.
از بین ۱۷ شهرستان گیلان دو شهرستان رودسر و رودبار همچنان در وضعیت نارنجی این بیماری قرار دارند و این یعنی اینکه شهرستان‌های ورودی در استان گیلان بیشتر تحت تأثیر شیوع بیماری کرونا قرار دارند.
وی اضافه کرده است به‌ جز رودسر و رودبار، تنها پنج شهرستان گیلان آبی و مابقی نیز زرد هستند و این نشان می‌دهد وضعیت شیوع بیماری در استان گیلان همان‌گونه که مسؤولان به‌کرات هشدار می‌دهند، شکننده است.


*سفر به شهرهای قرمز و نارنجی گیلان ممنوع است
محمود قاسم نژاد،جانشین رئیس ستاد کرونا استان گیلان با اشاره به مصوبه ستاد کرونا در خصوص سفره‌ای نوروزی امسال، بیان کرد: سفر به شهرهای قرمز و نارنجی در استان ممنوع است.
وی با تأکید بر برخورد قاطع باکسانی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند، گفت: سفر به شهرهای سفید، آبی و زرد در نوروز امسال تنها با رعایت پروتکل‌های بهداشتی ممکن خواهد بود.
علیرضا قدمی،رئیس پلیس راه مازندران درباره بسته شدن ورودی‌های مازندران با توجه به تعطیلی روز پنج‌شنبه، تصریح کرد: تشدید محدودیت‌های کرونایی در محورهای شمال با قوت ادامه دارد.
ورود خودروهای شخصی به استان‌های شمالی با وضعیت زرد و شهرهای مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بوشهر و بندرعباس و جزایرقشم و کیش با محدودیت و ممنوعیت همراه است
 
این مسؤول افزود: در قالب اجرای طرح تشدید محدودیت‌های کرونایی که از ۱۸ بهمن ماه امسال اعمال شده؛به طوری که هم جریمه  ۵۰۰ هزار تومانی و هم بازگشت به مبدا در دستور کار قرار دارند.
قدمی با اشاره به کنترل جدی خودروها و جلوگیری از ورود خودروهای غیربومی در استان،گفت: طی یک ماه گذشته که از تشدید محدودیت‌های کرونایی می‌گذرد ۱۲هزار و ۶۵۲ خودرو اعمال قانون و ۲۱هزار و ۳۹۰ خودرو به مبدا خود بازگشت داده شدند.
*کنترل تمامی خودروها در مبادی ورودی استان مازندران
وی خاطرنشان کرد: کنترل تمامی خودروها در مبادی ورودی استان  به‌ صورت جدی در دستور کار پلیس است که تاکید پلیس به همه رانندگان پرهیز از ترددهای غیرضروری است


 *ممنوعیت تردد در محورهای شمال به قوت خود باقی است
رئیس پلیس راه مازندران با بیان اینکه محدودیتی به ‌جز محدودیت کرونایی در دستور کار پلیس قرار دارد، اضافه کرد: کماکان ممنوعیت تردد در محورهای شمال به قوت خود باقی است.
این مسؤول تصریح کرد: از زمان تشدید محدودیت‌های کرونایی از ۱۸ بهمن ماه تاکنون ۱۱هزار و ۱۰۰ خودرو جریمه و بیش از ۲۰هزار خودرو برگشت داده شد.
سرهنگ احمد شیرانی، رئیس مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا در گفت‌وگو با خبرنگار انتظامی خبرگزاری فارس در خصوص »«آخرین جزئیات تردد با توجه به شرایط کرونایی»، اظهار داشت: برابر مصوبات ستاد ملی مقابله با کرونا با توجه به قرار گرفتن تعدادی از شهرهای استان خوزستان در وضعیت قرمز ، ورود پلاک‌های غیربومی و خروج پلاک‌های بومی از این شهرهای استان خوزستان ممنوع شده است.


رئیس‌مرکز اطلاعات و کنترل ترافیک راهور ناجا تصریح کرد: ورود خودروهای شخصی به استان‌های شمالی با وضعیت زرد و شهرهای مشهد و قم و اصفهان و شیراز و بوشهر و بندرعباس و جزایرقشم و کیش با محدودیت و ممنوعیت همراه است.


وی گفت:محدودیت تردد شبانه خودروها از ساعت ۲۱ تا ۳ بامداد کماکان در شهرهای گروه قرمز و نارنجی و زرد و آبی ادامه دارد.
کلام آخر اینکه؛ اظهارات متناقض و پراکنده مسؤولان مختلف درباره سفرهای نوروزی مردم  و اختلاف نظر درباره وضعیت کرونایی شهرها و درجه بندی آنها، سبب سردرگمی و بلاتکلیفی مردم شده؛ با توجه به اینکه تنها کمتر از 10 روز به آغاز سال جدید مانده و بسیاری از مردم برای برنامه ریزی تعطیلات خود و انجام سفر بلاتکلیف هستند، ضرورت تصمیم نهایی، قاطع و اعلام نظر رسمی درباره سفر مردم به نقاط مختلف کشور و مجاز یا ممنوعیت سفرها به شهرها امری بسیار ضروری است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha