بنابر مطالعات انجام شده در نتیجه بررسی پایان نامه یک کارشناس ارشد پرستاری در یزد، در حال حاضر هر ده ثانیه یك مرگ به علت كشیدن سیگار رخ می دهد كه طی سی تا چهل سال آینده این رقم به هر ثانیه یك مرگ می رسد.

سلامت نیوز : بنابر مطالعات انجام شده در نتیجه بررسی پایان نامه یک کارشناس ارشد پرستاری در یزد، در حال حاضر هر ده ثانیه یك مرگ به علت كشیدن سیگار رخ می دهد كه طی سی تا چهل سال آینده این رقم به هر ثانیه یك مرگ می رسد.
به گزارش وب دا از یزد، علیرضا کفیری محقق و پژوهشگر ضمن بیان این مطلب ، اظهار کرد: طبق مطالعات و بررسی ها ی انجام شده، در حال حاضر حدود 1100 میلیون نفر فرد سیگاری  در جهان وجود دارد كه 800 میلیون نفر از آنان در كشورهای در حال توسعه و 300 میلیون نفر از آنان در كشورهای توسعه یافته است همچنین 45 میلیون نفر از مردم امریكا و 35 درصد از مردم آلمان سیگاری هستند.
وی با اشاره به اینکه شیوع مصرف سیگار در دانشجویان آمریكائی نزدیك به 30 درصد می باشد، ادامه داد: این در حالی است كه دوران دانشجوئی به لحاظ انتقال جسمی و جنسی از دوران نوجوانی به جوانی و قرار گیری در یك محیط اجتماعی جدید مصرف سیگار یك وجه قانونی به خود می گیرد.
کفیری یادآورشد: آمار منتشره از WHO بیانگر كاهش سن شروع استعمال دخانیات طی دهه های اخیر از سنین میانسالی به جوانی و نوجوانی است بطوری كه 22 درصد از جوانان سیگار را قبل از 13 سالگی شروع كرده اند.
این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: حدود 90 درصد سیگاری های جاری روزانه مصرف سیگار را قبل از 18 سالگی شروع كرده اند كه بسیاری ازآنان ماهیت اعتیاد به سیگار را درك نكرده اند.
وی افزود: میانگین سنی شروع  اولین مصرف سیگار در ایران  16 سالگی ،در سوریه 19،برزیل 17و در امریكا 14 سالگی بوده است.این موضوع را باید جدی در نظر گرفت چرا كه شروع زودتر استعمال سیگار باعث ثبات استعمال سیگار در سنین بالاتر و از سوی دیگر افزایش میزان استعمال سیگار در افراد خواهد شدكه مواجهه طولانی تر با نیكوتین خطر بروز بیماری های مرتبط با سیگار را افزایش داده و از طرف دیگر امكان اینكه فرد مصرف كننده قهار شود بیشتر است،حتی گفته شده كه اهمیت سن شروع دخانیات از مقدار مصرف ان بیشتر است .
این محقق گفت: كمیته كشوری كنترل دخانیات با همكاری سازمان جهانی بهداشت تحقیقی را در سال 85 انجام دادند و بررسی های انجام شده نشان داد كه، 17.5 درصد نوجوانان13 تا 15 ساله ایرانی تجربه استعمال دخانیات را داشته اندكه به تفكیك جنسی 27.7 درصد پسرها و 11 درصد دخترها بوده اند،علاوه بر این مشخص شد كه 36.1 درصد پسران و 27 درصد دختران اولین سیگار را از 10 سالگی تجربه كرده اند.
به گفته این محقق، شیوع سیگار در مقاطع تحصیلی دانشجویان پزشكی بین 15 تا 20 درصد بوده است كه در مقایسه با سایر كشورهای در حال توسعه از جمله تركیه كمتر بوده است.
وی یادآورشد: در مطالعه بین المللی دانشجویان 23 كشور جهان شیوع افراد سیگاری در پسران 34 درصد و در دختران 27 درصد بوده و در برخی مطالعات درصد شیوع سیگار در دختران و پسران یكسان گزارش شده است.
کفیری ادامه داد: مطالعات كشورهای توسعه یافته نشان می دهد كه روند مصرف سیگار در دانشجویان رو به افزایش است و نتایج حاكی از آنست كه دوره دانشجوئی یك برهه زمانی خاص برای آغاز سیگاری شدن است و به علت نقش الگوئی دانشجویان برای كودكان و نوجوانان مصرف سیگار در بین دانشجویان می تواند بطور غیر مستقیم سبب افزایش مصرف سیگار در محیط بیرون از دانشگاه شود.
وی متذکرشد: در مطالعات قدیمی تر شیوع مصرف سیگار در پسران بیشتر از دختران بوده است ولی هرچه به زمانهای اخیر نزدیك می شویم این فاصله كمتر شده و شیوع در خانمها افزایش می یابد.
این کارشناس ارشد پرستاری تصریح کرد: علی رغم نقش پرستاران در ارتقاء سلامتی افراد ،شیوع سیگار در پرستاران در مقایسه با جمعیت عادی پایین تر نیست. شیوع مصرف سیگار در پرستاران فنلاند ، انگلستان ، یونان ، ایتالیا ، اسپانیا ، كانادا و استرالیا 26-7 درصد گزارش شده است.
وی افزود: در مطالعه ای كه الجذیر و همكاران در سال 2003 انجام دادند شیوع مصرف سیگار در پرستاران جده عربستان 25.1 درصد اعلام شد. می نویسد پرستاران سیگاری نسبت به غیر سیگاریها مدت زمان كمتری را با بیمارانشان سر می كنند.
وی بابیان این مطلب که روزانه 1000 امریكائی بر اثر كشیدن سیگار می میرند عنوان داشت: انجمن ریه امریكا در گزارش خود تدابیر دولت فدرال امریكا و ایالتهای مختلف این كشور را برای حفاظت امریكائیها در مقابل زیانهای ناشی ار مصرف سیگار ناتوان خوانده و در كارنامه ای كه در این زمینه تنظیم كرده نمره منفی داده است.
وی گفت: درحال حاضر سالیانه چهار میلیون مورد مرگ به علت مصرف سیگاردر دنیا گزارش میشود این در حالی است كه تا بیست سال اینده این رقم به ده میلیون مورد خواهد رسید كه هفت میلیون این مرگها در كشورهای در حال توسعه خواهد بود.
نتیجه بررسی این محقق نشان می دهد: بر اساس برآوردهای سازمان جهانی بهداشت در سال 2015   مصرف سیگار در مقایسه با ایدز 50 درصد بیشتر مرگ و میر در بر خواهد داشت و 10 درصد تمامی مرگها در جهان مرتبط با مصرف سیگار خواهد بوددر شرایطی كه بین سالهای 2002 تا 2030 در كشورهای پیشرفته مرگهای ناشی از سیگار 9 درصد كاهش نشان خواهدداد ولی در كشور های در حال توسعه دو برابر خواهد شد.درصدی از جمعیت كه در انگلستان سیگار می كشند به 9 درصد و در ایالات متحده امریكا به 25 درصد كاهش یافته است.
وی یادآورشد: در حال حاضرهر ده ثانیه یك مرگ به علت كشیدن سیگار رخ می دهد كه طی سی تا چهل سال اینده این رقم به هر ثانیه یك مرگ می رسد.
این محقق و پزوهشگر تصریح کرد: در قرن گذشته حدود 100 میلیون نفر در جهان بدلیل استعمال دخانیات جان خود را از دست داده اندو پیشبینی می شوددر قرن حاضر این رقم به حدد یك میلیارد نفر برسد.
سازمان بهداشت جهانی در تازه ترین تحقیقات خود اعلام كرد سیگار عامل اصلی مرگ در سراسر جهان است و سالانه 4 میلیون و500 هزار نفر بر اثر مصرف دخانیات جان خود را از دست داده اند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha