رییس اداره کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه تاسیس كلینیك‌های مشاوره شیردهی در بیمارستان‌های كشور و مراكز بهداشتی درمانی منتخب خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی توسط وزیر بهداشت ابلاغ می‌شود كه با این عمل شاخص‌های تغذیه انحصاری با شیر مادر10 تا 20 درصد بهتر خواهد شد.

سلامت نیوز : رییس اداره کودکان و ترویج تغذیه با شیر مادر وزارت بهداشت از تدوین آیین نامه تاسیس كلینیك‌های مشاوره شیردهی در بیمارستان‌های كشور و مراكز بهداشتی درمانی منتخب خبر داد و گفت: این آیین نامه به زودی توسط وزیر بهداشت ابلاغ می‌شود كه با این عمل شاخص‌های تغذیه انحصاری با شیر مادر10 تا 20 درصد بهتر خواهد شد.

دكتر حامد بركاتی در آستانه هفته جهانی «شیر مادر» (10 تا 16 مرداد ماه)، با اشاره به شاخص‌های تغذیه با شیر مادر در کشور، گفت: سال گذشته مطالعه ملی بررسی سلامت و جمعیت در كشور انجام شد كه نتایج آن بهمن ماه سال جاری مشخص خواهد شد. اما بر اساس آمار سال‌های گذشته، تغذیه انحصاری با شیر مادر از سال 70 به بعد فراز و نشیب زیادی داشته است؛ به طوری كه حدود سال‌های 77 تا سال 80 میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر 45 درصد گزارش شد كه یكی از بهترین شاخص‌های منطقه بوده است.

وی ادامه داد: پس از آن بر اساس آمار سال 84 میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر به حدود 23 درصد افت كرد. پس از این سال هر چند آمار ملی برای تغذیه انحصاری با شیر مادر در كشور در دست نیست اما با استناد به آمار مراكز بهداشتی - درمانی كه بر اساس اطلاعات روتین مراجعه كنندگان صورت گرفته، رشد بسیار خوبی در این زمینه داشته‌ایم و میزان تغذیه انحصاری با شیر مادر در جمعیت تحت پوشش مراكز بهداشتی - درمانی به بیش از 50 درصد رسیده است. اما در مجموع برآورد كشوری و ملی حاكی از آن است كه نسبت به 23 درصد سال 84 اكنون آمار تغذیه انحصاری با شیر مادر در كشور به 30 تا 35 درصد رسیده و رو به افزایش است.

بركاتی به مطالعه شهرداری تهران در سال گذشته بر روی حدود 30 هزار خانوار تهرانی اشاره كرد و گفت: در آن آمار شاخص تغذیه انحصاری با شیر مادر در شهر تهران 67 درصد اعلام شده كه هر چند این مطالعه كاملا علمی بوده اما اعتقاد ما بر آن است كه این آمار كمتر است.

وی با تاكید بر مزایای شیر مادر برای سلامت كودك، مادر و جامعه، خطاب به سیاستگذاران گفت: برای كشور هیچ موضوعی پراهمیت‌تر از آن نیست كه برای سلامت نسل آینده به تغذیه با شیر مادر توجه شود. از طرف دیگر هیچ مداخله‌ای راحت‌تر از این مداخله نیست. سال‌های گذشته در بحث تغذیه با شیر مادر بیشتر به سلامت كودك توجه می‌شد و همچنان عنوان می‌شود كه میزان اسهال، عفونت تنفسی و بسیاری از بیماری‌ها در كودكانی كه شیر مادر می‌خورند كمتر از دیگر كودكان است. حتی مرگ و میر در كودكانی كه با شیر مادر تغذیه می‌شوند تا 40 درصد كمتر از دیگران است.

بركاتی در این باره ادامه داد: اكنون علاوه بر سلامت كودك به دنبال تغذیه با شیر مادر، سلامت مادر نیز به اثبات رسیده است؛ از جمله آن كه مادران شیرده طی 9 ماه به وزن قبلی خود بازمی‌گردند. همچنین مادران شیرده كمتر به سرطان سینه و دهانه رحم مبتلا خواهند شد. علاوه بر آن تغذیه با شیر مادر، منافع اقتصادی برای جامعه به دنبال خواهد داشت؛ چرا كه حدودا 20 میلیارد تومان شیر مصنوعی دولتی وارد كشور می‌شود كه شاید دو برابر آن هم به طور غیرقانونی از مرزها وارد می‌شود. هر چند كه اعتقاد ما آن است كه 97 درصد مادران می‌توانند به طور كامل به كودك خود شیر دهند و نیازی به شیر مصنوعی ندارند.

به گفته وی، كودكی كه از شیر مادر تغذیه می‌شود در سنین میانسالی حدود 10 تا 15 در صد كمتر به دیابت و عوارض ناشی از آن مبتلا می‌شود. بحث فشار خون و IQU نیز در كودكانی كه از شیر مادر تغذیه می‌شوند مطرح است و مطالعات حاكی از آن است كه IQU كودكانی كه شیر مادر را خورده‌اند به طور متوسط 10 تا 12 واحد از سایرین بیشتر است.

وی بر لزوم توجه به رابطه عاطفی میان مادر و نوزاد تاكید كرد و گفت: این موضوع سبب می‌شود كه ارتباط بین مادر و كودك به مراتب قوی‌تر و ماندگارتر باشد و این ارتباط به سنین بزرگسالی نیز می‌رسد. از طرف دیگر كودك محبت كردن را می‌آموزد و به اجتماع بروز می‌دهد. مطالعات نشان می‌دهد در جوامعی كه كودكان شیر مادر بیشتر خورده‌اند، نرخ جرم و جنایت كمتر است. بحث تكامل كودكان نیز در تغذیه با شیر مادر بسیار اهمیت دارد. شیر مادر یكی از دریچه‌هایی است كه می‌تواند بحث تكامل كودكان را شكل دهد. از طرف دیگر ثابت شده زمانی كه تحریك پوستی صورت می‌گیرد، تحریك مغزی هم اتفاق می‌افتد؛ به ویژه در سنین كودكی. تماس پوستی مادر و نوزاد در ساعت اول تولد، شش ماه اول تغذیه و دو سال ابتدای تولد بسیار مهم است و ثابت شده كه بخشی از IQU و رشد ذهنی نوزاد ناشی از تحریكات پوستی است.

وی با اشاره به برنامه‌های امسال وزارت بهداشت در هفته جهانی شیر مادر، گفت: علاوه بر مباحث مربوط به آموزش جامعه و عموم، 3 برنامه جدید همزمان با هفته جهانی شیر مادر كلید می‌خورد. بر این اساس وب سایت تخصصی راجع به سلامت كودكان كه با شیر مادر كلید می‌خورد برای عموم راه‌اندازی می‌شود كه به مرور كامل‌تر می‌شود افراد می‌توانند سوالات خود را در این سایت جستجو كنند.

دكتر بركاتی ادامه داد: همچنین برای اولین بار «كتاب موبایلی» در پاسخ به سوالات رایج مادران با حدود 70 سوال تهیه و تبدیل به نرم افزار موبایل شده است كه پس از زایمان از سوی مراكز بهداشتی - درمانی به طریق بولوتوس در موبایل مادر ارسال می‌شود و رایگان است. این نرم افزار اكنون آماده شده و در همایش روز جهانی شیر مادر پرده‌برداری خواهد شد.

وی با اشاره به جلسات كمیته كشوری شیر مادر در سال گذشته (شش جلسه) اشاره كرد و گفت: به این ترتیب آیین نامه تاسیس كلینیك‌های مشاوره شیردهی در بیمارستان‌های كشور و مراكز بهداشتی درمانی منتخب تدوین شده و پس از مذاكرات نهایی با سازمان نظام پزشكی، توسط وزیر بهداشت به زودی ابلاغ می‌شود. اعتقاد كمیته كشوری شیر مادر آن است كه با این عمل شاخص‌های تغذیه انحصاری با شیر مادر10 تا 20 درصد بهتر خواهد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha