محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که ترکیبات موجود در چای های سبز و سیاه می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. به این ترتیب می توان با مصرف این نوشیدنی محبوب، تا حدی فشار خون را کنترل کرد.

با نوشیدن چای، فشار خون را کنترل کنید

سلامت نیوز: محققان دانشگاه کالیفرنیا دریافتند که ترکیبات موجود در چای های سبز و سیاه می تواند به کنترل فشار خون بالا کمک کند. به این ترتیب می توان با مصرف این نوشیدنی محبوب، تا حدی فشار خون را کنترل کرد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سیناپرس، مردم زیادی در سطح جهان  احساس می کنند که نوشیدن یک فنجان چای مورد علاقه اشان اعم از چای سیاه یا سبز به آنها روحیه و همچنین شادابی جسمی می بخشد.  تا کنون در خبرهای مختلف از فواید و مزایای چای شنیده ایم. ولی گروهی از پژوهشگران آمریکایی در جدیدترین تحقیقات خود، اثر برخی ترکیبات چای های سیاه و سبز  بر فعال سازی رگ های خونی را مورد مطالعه قرار داده و به نتایج قابل توجهی دست پیدا کرده اند.


محققان دانشگاه کالیفرنیا در این پروژه پژوهشی دریافتند که برخی از ترکیبات موجود در چای های سبز و سیاه، توانایی بهینه سازی رگ های خونی را از طریق فعال سازی پروتئین های کانال یونی در دیواره رگ های خونی دارند. آنها معتقدند این کشف به توضیح خواص ضد فشار خون چای کمک می کند و امیدوارند که این یافته بتواند منجر به طراحی داروهای جدید برای کاهش فشار خون شود.

امروزه مشکل فشار خون بالا یک نگرانی بزرگ جهانی است که تقریبا یک سوم جمعیت بزرگسال جهان را درگیر کرده است. این بیماری عامل مهمی برای خطر افزایش احتمال ابتلا به بیماری های قلبی – عروقی و مرگ و میر زودرس محسوب می شود. این تحقیقات می تواند رویکردهای جدید برای درمان فشار خون و بهبود بهداشت عمومی جهانی ارائه کند.

محققان آمریکایی دریافتند که دو ترکیب فلاونوئیدی از نوع کاتچین موجود در چای، هر کدام می توانند نوع خاصی از پروتئین کانال یونی به نام KCNQ5 را فعال کنند که اجازه می دهد تا یون های پتاسیم در سلول ها پخش شده و تحریک پذیری سلولی کاهش پیدا کنند.

پروتئین کانال یونی KCNQ5 در ماهیچه صاف که رگ های خونی را ردیف می کند، وجود دارد و مسلم است که فعال شدن آن توسط کاتچین های چای می تواند رگ های خونی را آرام کند. به گزارش سیناپرس، برای این منظور، محققان مدل سازی رایانه ای و مطالعات جهش زایی را تجزیه و تحلیل کردند تا به این نتیجه رسیدند، ک کاتچین های خاص که بخشی از KCNQ5 است به پایه سنسور ولتاژ متصل شده و به کانال اجازه می دهد تا در پاسخ به تحریک سلولی باز شود. این اتصال به کانال کمک می کند تا در روند تحریک سلولی خیلی راحت تر و زودتر باز شود.

هر نوع چای حاوی کافئین اعم از چای سبز، چای اولانگ (نوعی چای چینی) و چای سیاه می تواند به شما در کنترل فشار خون بالا کمک کند. قابل توجه است که اما اگر چای سیاه را مانند کشورهایی همچون هندوستان با شیر مخلوط کنید، این اثربخشی را نداشته و فایده ای ندارد.

علاوه بر این، محققان دریافتند که گرمای 35 درجه سانتیگراد چای سبز باعث تغییر ترکیب شیمیایی آن می شود به گونه ای که در فعال سازی پروتئین کانال یونی KCNQ5 موثرتر است.

شرح کامل این پژوهش ها و نتایج حاصل از آن در آخرین شماره نشریه انجمن علمی فیزیولوژی و بیوشیمی سلولی به چاپ رسیده و قابل دسترس است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha