بدن انسان برای حفظ عملکردهای بیولوژیکی خود به روی نیاز دارد. این عنصر که دارای اثر ضد التهابی است، در فعالیت‌های ضد ویروسی اثر مستقیم دارد. روی به صورت طبیعی در برخی از غذاها و همچنین بعضی از مکمل‌های غذایی موجود است.

ارتباط میزان روی و شدت ابتلا به کرونا

سلامت نیوز: بدن انسان برای حفظ عملکردهای بیولوژیکی خود به روی نیاز دارد. این عنصر که دارای اثر ضد التهابی است، در فعالیت‌های ضد ویروسی اثر مستقیم دارد. روی به صورت طبیعی در برخی از غذاها و همچنین بعضی از مکمل‌های غذایی موجود است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فرارو، روی عنصری کمیاب است که به طور طبیعی در برخی غذا‌ها وجود دارد و همچنین در مکمل‌های غذایی نیز موجود است. بدن انسان برای حفظ طیف وسیعی از عملکرد‌های بیولوژیکی خود به روی نیاز دارد. به عنوان مثال صد‌ها آنزیم برای عملکرد صحیح به روی نیاز دارند. همچنین این عنصر در سنتز پروتئین، سنتز DNA و تقسیم سلول، بهبود زخم و عملکرد‌های سیستم ایمنی ایمنی نقش دارد.

روی دارای اثر ضد التهابی است و در فعالیت‌های ضد ویروسی تاثیر مستقیمی دارد. در نتیجه کمبود روی ممکن است هر دو پاسخ ایمنی ذاتی و اختصاصی را کاهش دهد.

در افراد مبتلا به عفونت‌های ویروسی مانند SARS-CoV-۲ سیستم ایمنی ذاتی اولین خط دفاعی بدن در جلوگیری از نفوذ و تکثیر ویروس قبل از آنکه سیستم ایمنی اکتسابی پاسخ محافظت هدفمند را ایجاد کند، به شمار می‌رود.
با من برتر مسئولیت پذیر شویم...

با من برتر مسئولیت پذیر شویم...

افراد مبتلا به عفونت SARS-CoV-۲ طیف گسترده‌ای از رخداد‌های بالینی را  از بیماری بدون علامت تا بیماری شدید دارند. درک عوامل خطر تعیین کننده شدت COVID-۱۹ در ایجاد درمان‌های موثر در مراحل اولیه بسیار مهم است.

این نیاز پزشکان و محققان در انستیتوی تحقیقات پزشکی اسپانیا سبب شد تا آن‌ها به بررسی تأثیر سطح روی در افراد با COVID-۱۹ شدید بر پیشرفت بیماری و نتایج بالینی بپردازند.
 
دانشمندان همچنین اثر مکمل روی را برای جلوگیری از تکثیر SARS-CoV-۲ در آزمایشگاه بررسی کردند. در این مطالعه، که در مجله Nutrients منتشر شده است، محققان داده‌های ۲۴۹ بزرگسال بستری در واحد COVID-۱۹ بیمارستان را از ۹ مارس تا ۱ آوریل ۲۰۲۰ مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. تقریباً ۲۳ ٪ از شرکت کنندگان در هنگام ورود به مطالعه سطح روی سرمی کمی داشتند. شرکت کنندگان با سطح روی پایین احتمالاً COVID-۱۹ شدید و افزایش سطح مارکر‌های التهابی همانند اینترلوکین ۶ و پروتئین واکنش پذیر C را تجربه کردند.
 
برای شرکت کنندگان با سطح روی کافی زمان بهبودی تقریباً سه برابر کمتر از کسانی بود که سطح سرمی کمی داشتند. در افراد با سطح روی پایین میزان مرگ و میر به طور قابل توجهی بیشتر (۲۱ ٪) از افراد دارای سطح کافی روی بود (۵%). این مطالعه پس از تنظیم تفاوت در سن، جنس، بیماری‌های زمینه‌ای و شدت بیماری شرکت کنندگان نشان داد که میزان مرگ و میر با هر واحد افزایش روی سرم تا ۶% درصد کاهش قابل توجهی دارد.
 
دکتر رابرت فرناندز، عضو ارشد این تیم تحقیقاتی در همین زمینه توضیح می‌دهد: «روی یک عنصر اساسی برای حفظ انواع فرآیند‌های بیولوژیکی است و تغییر سطح آن باعث افزایش حساسیت به عفونت و افزایش پاسخ التهابی می‌شود. سطح روی و استفاده از مکمل‌های آن ممکن است ابزار‌های مفیدی برای مقابله با بحران COVID-۱۹ باشد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha