یک فوق تخصص پیوند قرنیه با بیان اینکه عمل جراحی لیزیک ولازیک بیماران را برای همیشه از عینک بی نیاز می کند و در بیش از 90 درصد موارد بیماران به دنبال جراحی نیاز به عینک برای کارهای روزانه خود ندارند اظهار داشت: در صورت عدم اصلاح دید، این جراحی ها قابل تکرار است.

سلامت نیوز : یک فوق تخصص پیوند قرنیه با بیان اینکه عمل جراحی لیزیک ولازیک بیماران را برای همیشه از عینک بی نیاز می کند و در بیش از 90 درصد موارد بیماران به دنبال جراحی نیاز به عینک برای کارهای روزانه خود ندارند اظهار داشت: در صورت عدم اصلاح دید، این جراحی ها قابل تکرار است.

دکتر محمد کریم اسماعیلی در گفت‌وگو با ایسنا در مورد تفاوت عمل لیزیک و لازیک گفت: در روش لیزیک (LASIK) بعد از چکاندن قطره بی حسی، توسط دستگاه خاصی به نام میکروکراتوم، لایه ای به نام فلپ با ضخامت حدود 180-130 میکرون از سطح قدامی قرنیه بلند کرده و سپس توسط لیزر اگزایمر بستر قرنیه متناسب با نمره عینک تراش داده و در انتها فلپ را در جای خود قرار می دهند.

وی ادامه داد: در روش لازک (LASEK) پس از چکاندن قطره بی حسی، ابتدا حلقه خاصی بر روی قرنیه گذاشته شده و چند قطره الکل درون آن ریخته و چند ثانیه نگه داشته، سپس الکل را می شویند. الکل اتصال لایه سطحی قرنیه (اپی تلیوم) را از لایه های زیرین شل می کند. در مرحله بعد لایه سطحی قرنیه را از روی قرنیه بلند کرده و سطح قرنیه توسط لیزر اگزایمر تراش داده می شود. سپس مجدداً لایه اپی تلیوم را در مکان خود قرار داده و لنز پانسمان بر روی چشم گذاشته و حدود 5-4 روز بعد با ترمیم اپی تلیوم، لنز تماسی برداشته می شود.

این جراح و متخصص چشم در روش PRK توضیح داد: در این روش پس از چکاندن قطره بی حسی، لایه سطحی قرنیه که ضخامتی حدود 50-40 میکرون دارد، برداشته شده و سپس سطح قرنیه مناسب با نمره عینک توسط دستگاه لیزر اگزایمر تراش داده می شود و در انتها یک لنز تماسی جهت پانسمان بر سطح قرنیه گذاشته و حدود 5-4 روز بعد پس از آنکه لایه اپی تلیوم ترمیم شد، این لنز تماسی برداشته می شود.

دکتر اسماعیلی در ادامه با بیان اینکه روش جراحی لازک بسیار شبیه PRK است، بیان کرد: در PRK لایه اپی تلیوم قرنیه که با ضخامت حدود 50-40 میکرون و قابل ترمیم می باشد، دور انداخته می شود ولی در لازک این لایه مجدداً در مکان طبیعی خود قرار داده می شود و در هر دو روش در مواردی که شماره چشم بین 7-4 دیوپتر باشد، برای جلوگیری از کدورت قرنیه باید به مدت چند ثانیه محلول میتومایسین بر سطح قرنیه مالیده می شود و سپس با سرم شسته می شود.

این فوق تخصص قرنیه افزود: بیماران باید توجه کنند که در هر 3 روش از لیزر اگزایمر با جنس نور ماوراء بنفش برای تراش سطح قرنیه استفاده می شود و میزان تراش متناسب با نمره عینک بوده که توسط کامپیوتر کنترل می شود و جراح دخالتی در آن ندارد.

این جراح و متخصص چشم در خصوص شرایط جراحی لیزیک و لازک گفت: درصورتی که قرنیه سالم و فاقد کدورت، نازکی و یا قوز باشد و سلامت قرنیه توسط عکسبرداری مانند توپوگرافی اثبات شود، سایر قسمتهای چشم سالم باشد و آب مروارید پیشرونده، آب سیاه کنترل نشده، کندگی شبکیه و غیره نداشته باشد همچنین فرد فاقد بیماری‌های سیستمیک مانند بیماریهای روماتیسمی و غیره باشد جراحی امکان پذیر است.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: افرادی که شماره عینک آنها در محدوده نزدیک بینی از نمره عینک 10-1 دیوپتر، آستیگماتیسم از نمره عینک 6-1 دیوپتر، دوربینی از نمره عینک 6-1 دیوپتر و در مواردی که نزدیک بینی و یا دوربینی توأم با آستیگماتیسم باشد و در حد نمره عینک ذکر شده باشد نیز می توانند تحت جراحی قرار بگیرند.

این فوق تخصص قرنیه با تاکید بر اینکه در انتخاب نوع عمل لیزیک و لازک، به میزان ضخامت قرنیه و نمره عینک بیمار بستگی دارد بیان کرد: در افرادی که به دلیل نازکی قرنیه کاندید مناسبی برای لیزیک نیستند، PRK و لازک به کار می رود و همچنین در افرادی که نمره عینک بالا دارند، از روش لیزیک استفاده می شود.

وی در ادامه با بیان این مطلب در افرادی که مستعد بروز خشکی چشم هستند، لازک و یا PRK استفاده می شود افزود: در افرادی که خواستار بهبود سریع و بدون درد بینایی هستند، لیزیک به کار می رود به دلیل اینکه در عمل لیزیک بعد از چند ساعت دید بهبود می یابد ولی به دنبال لازک و PRK بهبود دید بیماران تا چندهفته به طول می انجامد.

دکتر اسماعیلی ادامه داد: در نزدیک بینی بالای 7 دیوپتر جراحی های PRK و لازک بکار نمی رود به دلیل اینکه در این موارد جراحی های PRK و لازک احتمال بروز کدورت قرنیه را افزایش می دهد.

این فوق تخصص قرنیه با اشاره به این که احتمال بروز عوارض جدی در این روش ها بسیار کم است گفت: یکی از عوارض اصلی، عفونت قرنیه است که احتمال بروز آن 1 مورد در هر 4 هزار جراحی است و عمدتاً با تجویز آنتی بیوتیک بهبود می یابد.

این جراح و متخصص چشم افزود: عارضه دیگر، اکتازی قرنیه می باشد که عمدتاً در افرادی رخ می دهد که قبل از جراحی، قرنیه آنها مستعد قوز قرنیه بوده اند که امروزه با دستگاههای عکسبرداری دقیق از قرنیه مثل ارب اسکن و پنتاکم، احتمال بروز این عارضه را تشخیص داده و این افراد تحت عمل جراحی قرار نمی گیرند.

وی ادامه داد: سایر عوارض زودگذر بوده و خود به خود برطرف می شوند مانند دیدن هاله و یا سایه در اطراف اجسام و چراغ ها بخصوص در شب ها که در عرض 3 ماه برطرف می شود و خشکی موقت چشم که خودبخود برطرف می شود.

دکتر اسماعیلی اظهار داشت: در مواردی ممکن است نمره چشم کاملاً اصلاح نشود که حدود 6-3 ماه بعد، می توان جراحی را تکرار کرد و از خصوصیات خوب این اعمال جراحی، قابلیت تکرار آن می باشد.

این فوق تخصص پیوند قرنیه با تاکید بر اینکه بعد از این اعمال جراحی استفاده از قطره های چشمی که توسط پزشک تجویز می شود الزامی است بیان کرد: در چند روز اول شستشو سروصورت با نظر پزشک انجام شود و مدت یک ماه از مالش چشم، آرایش چشم و شنا در استخر و دریا اجتناب کنند.

این جراح و متخصص چشم در ادامه با بیان این مطلب که بعد از چند روز فرد می تواند رانندگی کنند افزود: به طور کلی به دنبال لیزیک، بهبود دید، سریعتر و بیماران بعد از 24 ساعت می توانند فعالیت عادی را شروع کنند ولی در PRK و لازک بعد از برداشتن لنز پانسمان فعالیت روزمره را انجام می دهند ولی دید بیماران چند هفته بعد بهبود می یابد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha