رییس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی با اشاره به قدیمی بودن احداث ساختمان این بیمارستان، گفت: این مرکز با توجه به تعداد بالای مراجعین توان تحمل باری که به دوش می کشد را ندارد.

سلامت نیوز : رییس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی با اشاره به قدیمی بودن احداث ساختمان این بیمارستان، گفت: این مرکز با توجه به تعداد بالای مراجعین توان تحمل باری که به دوش می کشد را ندارد.

دکتر علی کاظمیان در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینكه ساختمان این بیمارستان مربوط به پنجاه سال پیش است، اظهار كرد: انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی از سال 1335 برای تشخیص و درمان بیماران مبتلا به سرطان تشکیل شد و با گذشت زمان و گسترش علم پزشکی و ایجاد تکنیک‌های جدید درمانی پیشرفت کرد.

وی با بیان اینکه این انستیتو در حال حاضر تنها مرکز جامع ارائه دهنده تمامی خدمات مربوط به اقدامات تشخیصی و درمانی در زمینه سرطان در کشور است، افزود: دیگر مراکز فعال در راستای تشخیص و درمان بیماری های مربوط به سرطان در کشور بخشی از درمان سرطان را انجام می دهند ولی انیستیتو کانسر تنها مرکزی است که تمام این امکانات را در خود جای داده است.

دکتر کاظمیان ادامه داد: در انستیتو کانسر تمام اقدامات تشخیصی شامل آزمایشگاه، بخش های پاتولوژی، ژنتیک، رادیولوژی و خدمات درمانی شامل جراحی، رادیوتراپی، شیمی درمانی و اقدامات حمایتی در مورد بیماری های لاعلاج برای کاهش درد و رنج بیماران انجام می شود.

رییس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی اظهار داشت: ساختمان بیمارستان انستیتو کانسر در سال 1335 و به منظور رفع احتیاجات آن زمان احداث و به مرور زمان بخش هایی به آن اضافه شده است، به همین جهت از نظر ساختمانی به عنوان بیمارستان جامع سرطان در نظر گرفته نشده و این مسئله مشکلات جدی از نظر ساختمانی را برای پرسنل و بیماران به وجود آورده است.

وی با اشاره به اینکه در انستیتو کانسر اتاق هایی با 10 تخت بستری وجود دارد، گفت: این شرایط به هیچ وجه استاندارد نیست و به این معنی است که وقتی یک بیمار حال مساعدی ندارد و شب تا صبح بیدار است نه بیمار دیگر نیز اذیت می شوند.

بدون حمایت‌های دولتی، معادله درمان پرهزینه بیماران سرطانی قابل حل نیست

رییس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی با اشاره به ویژگی های خاص بیماری سرطان اظهار داشت: این بیماری علاوه بر اینکه آسیب های جسمی زیادی را در بر دارد موجب بروز اختلال در زندگی خانوادگی، اجتماعی و اقتصادی فرد می شود به طوری که در بسیاری از موارد بیماران تمکن مالی مناسبی ندارند و قادر به پرداخت هزینه خرید دارو یا حتی هزینه رفتن به شهر و روستای خود نیستند بنابراین بیمارستان ناچار است تمام این هزینه ها را پرداخت کند تا درمان کامل شود.

وی با بیان اینکه بیماری سرطان بیشتر در مردان و در سنین فعالیت روی می دهد، گفت: با توجه به اینکه مردان تامین کننده اقتصاد خانواده ها هستند و سرطان نیز بیماری است که معمولا دوره درمان طولانی دارد بنابراین با بروز این بیماری عملا اقتصاد خانواده فلج می شود و این در حالیست که این بیماری هزینه های بالایی را به خانواده ها تحمیل می کند و این هزینه ها گاهی به چند ده میلیون تومان می رسد که خانواده ها توان پرداخت آن را ندارند.

وی ادامه داد: امکاناتی که لازم است تا درمان بیماری سرطان انجام شود امکانات فوق العاده ای است به طور مثال یک دستگاه رادیوتراپی ممکن است سه میلیون دلار قیمت داشته باشد برخی از دستگاه ها تا شش میلیون دلار قیمت دارد و باید این هزینه ها انجام شود تا دستگاه های جدید وارد کشور شود. در این شرایط اگر حمایت های دولتی وجود نداشته باشد این معادله قابل حل نیست و بیماران نمی توانند خدمت مناسبی دریافت کنند.

دکتر کاظمیان با تصریح اینکه خدمات بسیار پیشرفته ای در بیمارستان انستیتو کانسر با هزینه های بسیار پایین و برخی اوقات مجانی برای بیماران انجام می شود، گفت: همه این مشکلات به اضافه مشکلات ساختمانی موجب ناتوانی مسئولین بیمارستان در ایجاد توسعه و خرید تجهیزات و خدمت رسانی مناسب به بیماران می شود.

دکتر کاظمیان با بیان اینکه برخی از ساختمان های بیمارستان انستیتو کانسر استیجاری است، اظهار داشت: علاوه بر اینکه احتمال عدم تمدید قرارداد توسط مالکان این ساختمان ها مشکلاتی را برای مسئولین بیمارستان ایجاد می کند، ایجاد تغییرات و تعمیرات این ساختمانها نیز به دلیل استیجاری بودن به راحتی نیست و علاوه بر اینها قوانین دست و پا گیر دولتی نیز مزید بر علت می شود و مشکلاتی را به وجود می آورد.

همه بیمارستان های دولتی با مشکل کمبود پرستار مواجه هستند

رییس انستیتو کانسر بیمارستان امام خمینی با بیان اینکه مشکل کمبود پرستار تنها مختص بیمارستان انیستیتو کانسر نیست و تمام بیمارستان های دولتی با این مشکل روبه رو هستند، گفت: تعداد پرستار در انستیتو کانسر از میزان استاندارد کمتر است البته مدیریت بیمارستان با پرداخت اضافه کار و تشویق و مدیریت بهینه سعی در سامان دادن این مسئله دارد تا بتواند خدمت استاندارد و مناسبی ارائه کند.

وی با بیان اینکه به نظر می رسد که نظام پرداخت تعرفه ها رو به بهبود است، تصریح کرد: تاخیر در پرداخت صورت حساب بیماران از سوی بیمه ها تا حدی بهتر شده و عزم مثبتی مشاهده می شود که در پی بهبود دادن شرایط است و قانون پرداخت بلافاصله 60 درصد صورت حساب نیز موید این مطلب است.

وی با اشاره به اینکه در کشور ما تعرفه های درمانی واقعی نیست و نمی تواند هزینه های ناشی از درمان سرطان را پوشش دهد، گفت: پایین بودن تعرفه های درمانی قابل قبول بیمه به خصوص در مورد بیماران سرطانی با توجه به عدم توان بیماران برای پرداخت هزینه ها گرفتاری های جدی برای مسئولین بیمارستان ایجاد می کند.

دکتر کاظمیان با اشاره به طرح خودگردانی بیمارستان ها اظهار داشت: طرح خودگردانی بیمارستانها در مورد بخش سرطان غیرممکن و به شدت آسیب رسان است و اگر این طرح در انستیتو کانسر به طور کامل اجرا شود این بیمارستان متکی به درآمدهایی که از بیماران و بیمه ها کسب می شود می کند که این مسئله مشکلات بسیار زیادی را به وجود خواهد آورد.

به جای قرار دادن ابزار دفاع شخصی در اختیار پزشکان منزلت پزشکی را بالا ببرید

رییس بیمارستان انستیتو کانسر با انتقاد از طرح قرار دادن ابزار دفاع شخصی در اختیار پزشکان بیان کرد: به جای این کار باید کاری کرد که شان و منزلت پزشکی در جامعه افزایش پیدا کند.

وی ادامه داد: در گذشته طبیبان از منزلت اجتماعی بالایی برخوردار بودند و پزشکان حرمت خود را و مردم حرمت پزشکان را نگه می داشتند اما متاسفانه هم اکنون مناسبات به هم خورده است.

دکتر کاظمیان با بیان اینکه اگر پزشکی مورد آسیب قرار می گیرد باید قسمتی از دلیل این آسیب را در خود جستجو کند، گفت: اگر برای توضیح به بیمار وقت صرف شود و بیمار در مورد روش های درمانی، هزینه ها و مضرات و عوارض ناشی از آن توجیه شود هیچ بیماری یا همراه بیماری به خود اجازه نمی دهد پس از درمان و بروز عوارض به پزشک متعرض شود.

وی ادامه داد: هر درمانی عارضه خود را دارد و وقتی این عارضه به وجود می آید در صورتی که بیماران از قبل توسط پزشک مطلع نشده باشند ممکن است به پزشک متعرض شوند. این تعرض ممکن است پزشک را به دادگاه بکشاند یا بیرون از دادگاه دچار انتقام جویی شخصی شود.

رییس بیمارستان انستیتو کانسر اظهار داشت: قرار دادن ابزار دفاع شخصی در اختیار پزشکان موجب بهبود شرایط نخواهد شد و مطبوعات و رسانه ها باید کمک کنند تا اخلاق پزشکی در جامعه گسترش یابد و وجهه از دست رفته پزشکی به جامعه بازگردد تا مشکلات حل شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha