دوشنبه ۲۵ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۳۷

تنها پنج روز تا پایان سال ۹۹ باقی مانده است و در این روزهای باقی مانده به‌نظر می‌رسد مردم جنب‌وجوش زیادی برای جشن گرفتن سال نو دارند،‌ اما امسال تفاوت زیادی با سال‌های گذشته دارد، چراکه این روزها مردم با مشکلات اقتصادی بسیار بسیار بزرگ و عمیقی دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند.

سفره گران عید 1400!

سلامت نیوز:تنها پنج روز تا پایان سال ۹۹ باقی مانده است و در این روزهای باقی مانده به‌نظر می‌رسد مردم جنب‌وجوش زیادی برای جشن گرفتن سال نو دارند،‌ اما امسال تفاوت زیادی با سال‌های گذشته دارد، چراکه این روزها مردم با مشکلات اقتصادی بسیار بسیار بزرگ و عمیقی دست و پنجه نرم کرده و می‌کنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ، شاید مردم در همه سال‌های گذشته، هر طور شده شب سال نو را با تهیه برخی اقلام مورد نیاز مانند آجیل، میوه و شیرینی می‌گذراندند ولی نوروز ۱۴۰۰ همه چیز متفاوت خواهد بود چراکه توان اقتصادی مردم مانند گذشته نیست. امسال سفره‌های هفت‌سین کم رونق‌تر و کوچکتر از سال‌های گذشته خواهد بود. شاید این روزها بازارها شلوغ و پر رفت‌وآمد دیده شوند، اما این اتفاق دلیلی برای این نیست که مردم در حال خرید هستند. بسیاری از کاسبان و فروشندگان اذعان دارند که حضور مردم در بازارها بیشتر برای گشت و گذار است و خرید و فروشی وجود ندارد و دلیل آن هم این است که قیمت‌ها با رشد روزافزون خود، توان خرید را از مردم ربوده‌اند.

عید 1400 مانند هر سال نخواهد بود و حال و هوای سال‌های گذشته را هم نخواهد داشت.میوه، آجیل و شیرینی مهمترین اقلام سفره‌های عید ایرانی‌ها است؛‌ هر سال در این زمان صادرات کاهش می‌یافت و با افزایش واردات میوه قیمت‌ها متعادل می‌شد به شکلی که همه مردم می‌توانستند میوه بخرند، در مورد آجیل و شیرینی هم همین وضعیت وجود دارد یعنی بسیاری از مردم توان خرید خود را از دست داده‌اند. پرتقال و سیب دو میوه پرمصرف شب عید هستند که حالا براساس اعلام ستاد تنظیم بازار 11 هزار و 800 تومان و 8900 تومان قیمت دارند.

عباس قبادی، دبیر ستاد تنظیم بازار و معاون بازرگانی داخلی وزارت صنعت، معدن و تجارت در برنامه «چاپ اول» شبکه خبر، قیمت حدودی پرتقال و سیب تنظیم بازاری را ۱۱ هزار و ۸۰۰ تومان و ۸۹۰۰ تومان اعلام کرد و گفت: «برای تامین بازار شب عید حدود ۴۰ هزار تن میوه ذخیره‌سازی شده و استانداران و کارگروه‌های تنظیم بازار استانی هر مقدار که درخواست داشته باشند ارسال و توزیع می‌شود. سیب و پرتقال بیشترین مصرف را در بین میوه‌ها بویژه برای شب عید دارند.» او درباره علت گرانی میوه، اضافه کرد: «مشکلی در تامین و تولید میوه وجود ندارد و توزیع آن از روز گذشته در سراسر کشور آغاز شده، اما هزینه تولید بسیار بالا رفته است.

سال گذشته نرخ ارز نصف امسال بود و حالا سبد میوه، کود، سم، هزینه‌های کارگری و حمل و نقل به شدت افزایش پیدا کرده است. پرتقال با قیمت ۹ تا ۱۰ هزار تومان و سیب زیر ۹۰۰۰ تومان به عمده فروشی می‌رسد و با سود حدود ۱۵۰۰ تومان در میادین و میوه‌ و‌ تره‌بار عرضه می‌شود.» این درحالی است که انتظار می‌رفت قیمت‌ها پایین‌تر از این باشد تا همه خانواده‌ها بتوانند میوه تهیه کنند.

 آجیل دور از دسترس مردم!

آجیل دیگر ترکیب سفره عید ایرانیان است که با نگاهی به قیمت‌ انواع مختلف آن می‌توان دریافت که افراد زیادی نمی‌توانند آجیل با کیفیت خریداری کنند. به طور کاملا محسوس برخی اقلام آجیل بین 20 تا 30 درصد و برخی دیگر تا 50 درصد و شاید 80 درصد گران شدند.

این در حالی است که برخی از مسئولان به‌جای کاهش فاصله بین قدرت خرید مردم و قیمت آجیل شروع به دادن قول‌ و وعده کرده‌اند که همچنان وعده‌های عملی‌نشده قبلی به قوت خود باقی هستند! قیمت آجیل هر روز افزایش می‌یابد و اصلا معلوم نیست براساس چه رویه‌ای تعیین می‌شود. با وجود اینکه برخی بر این باورند که تولید و عرضه آجیل به دلیل کاهش شدید قدرت خرید مردم، افت کرده و تولیدکنندگان نیز آجیل کمتری به بازار می‌آورند، اما علی نوری، سخنگوی اتحادیه صنف فروشندگان آجیل و خشکبار اصفهان، گرانی بزرگ در چند سال اخیر را موجب خارج‌شدن آجیل از اولویت‌های خرید مردم به‌ویژه در شب عید عنوان کرد. به باور او، آجیل از سبد غذایی مردم حذف شده به‌طوری‌که اکنون آجیل فراوان در بازار موجود است، اما مشتری ندارد.

از سوی دیگر محسن جلیلی‌پور، رئیس اتحادیه آجیل‌فروشان یزد، نیز با بیان اینکه خوشبختانه مشکلی در تامین و توزیع آجیل شب عید وجود ندارد، گفت: «متاسفانه توان اقتصادی مردم بسیار کاهش یافته و به‌عبارتی جیب آنها تامین نیست.» او ضمن اشاره به افزایش ۱۵ تا ۳۰ درصدی قیمت آجیل براساس نوع و کیفیت آن در مقایسه با سال گذشته تصریح کرد: «عامل گرانی آجیل ناشی از کمیابی آن در بازار نیست بلکه به دلیل افزایش نرخ‌های حاشیه‌ای همچون افزایش قیمت حمل و نقل و دستمزد کارگران بوده است.»

 مسئولان درمانده‌تر از مردم!

در آشفته بازاری که بی‌تدبیری مسئولان ایجاد کرده خودشان بیشتر از مردم درمانده شده‌اند که حالا چه باید کرد؛ هر طرف را که نگاه می‌کنیم نقص سیستم و نبود برنامه‌ریزی و مدیریت منابع موج می‌زند! شاهد آن هم ماندن مردم در صف‌های طویل تهیه مرغ‌های دولتی و روغن و دیگر کالاها در این دوره از تاریخ است که دولت و مسئولان دولتی فخر می‌ورزیدند که در دوران آنها صفی برای تهیه کالا تشکیل نشده و این مردم فلان کشورها هستند که به دلیل ناتوانی مقاماتش کالای صفی توزیع می‌کنند!

نبود هیچ‌گونه برنامه‌ای در حوزه اقتصادی برای مدیریت فشارهای سیاسی و اقتصادی خارجی و داخلی باعث شده اقتصاد تا مرز سقوط پیش برود،‌ با اینکه برخی معتقدند که اقتصاد در پایان سال رشد مثبت خواهد داشت ولی بسیاری از خانواده‌ها از پرتگاه اقتصاد ایران سقوط کردند. همین موضوع باعث شد تا نگرانی‌های بسیاری درباره آغاز سال جدید و توانایی مردم برای تامین کالاها مطرح شوند. نگرانی‌هایی که بی‌دلیل هم نیست.

اگر امروز ستاد تنظیم بازار نتوانسته بازار را با مدیریتی درست به سمت رونق سوق دهد دلیلش را باید در اقدامات وزارت صمت و سیاست‌های کوته‌نگرانه مسئولان جست‌وجو کرد. برای هیچ اتفاقی در کشور پیش‌بینی یا برنامه‌ریزی دقیق و درستی ندارند و صرفا در لحظات بروز حوادث و بحران‌ها تصمیم‌گیری و اقدام می‌کنند و با تصمیمات آنی سعی در اداره کشور دارند. در همه سال‌ها، شب عید برای مردم ایران یک شب منحصربه‌فرد بوده و تصمیم‌گیران باید از چند ماه قبل برای این ایام برنامه‌ریزی می‌کردند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha