سه‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۰۷

مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر خیلی عجیب و غریب شده و بیشتر به صحنه‌های جنگ شبیه است، همین مسئله باعث شده هر ساله شاهد مصدوم شدن افرادی باشیم که شاید فقط رهگذر این مراسم بوده‌اند.

امشب در خانه بمانیم تا نوروز را ببینیم

سلامت نیوز:مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر خیلی عجیب و غریب شده و بیشتر به صحنه‌های جنگ شبیه است، همین مسئله باعث شده هر ساله شاهد مصدوم شدن افرادی باشیم که شاید فقط رهگذر این مراسم بوده‌اند.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، حوادث تلخ مراسم چهارشنبه سوری در سال‌های اخیر به شدت افزایش یافته است و ما هر سال و در پایان شب چهارشنبه سوری، با آمارهای دلخراش از تعداد آسیب دیدگان و مصدومان این حوادث مواجه شده‌ایم که بعضاً دلهره‌آور و تأسف بار است. در این بین، بیشترین مصدومان این حوادث را افراد جوان و نوجوان تشکیل می‌دهند که در سن ورود به جامعه قرار دارند. یعنی، مصدوم شدن افراد جوان و نوجوان، علاوه بر اینکه سلامت فرد را تهدید می‌کند، به چرخه اقتصادی کشور هم آسیب می‌زند. این در حالی است که حوادث سوختگی، از پرهزینه ترین درمان‌ها در جهان به شمار می‌روند که فرد را تا سیاه چاله فقر و فلاکت هم می‌برد.


مصطفی ده مرده‌ای رئیس بیمارستان سوانح سوختگی شهید مطهری، با عنوان این مطلب که در حال حاضر بیشتر هزینه‌های سوختگی را دولت پرداخت می‌کند، گفت: فقط ۶ درصد هزینه‌ها را بیمار پرداخت می‌کند که چون بضاعت مالی اکثر بیماران پایین است.


وی افزود: متأسفانه بسیاری از خدمات مربوط به سوختگی تحت پوشش بیمه نیست. در بیمارستان‌های دولتی هر یک درصد سوختگی حدود ۴ میلیون تومان هزینه دارد. در حال حاضر که با افزایش قیمت اکثر وسایل مورد نیاز درمان سوختگی مواجه هستیم واقعاً درمان بیماران دچار سوختگی کار سختی است و این در حالی است که تعرفه‌ها به این نسبت افزایش نیافته و بیمارستان‌های دولتی روز به روز بدهکارتر می‌شوند و اگر کمک‌های وزارت بهداشت نباشد ما همگی ورشکست می‌شویم.


ده مرده‌ای با اشاره به اینکه سالیانه ۲۵۰ تا ۳۰۰ هزار سوختگی در کشور رخ می‌دهد، گفت: سالیانه حدود سه هزار نفر در اثر سوختگی فوت می‌کنند.
وی با عنوان این مطلب که در حوادث چهارشنبه سوری معمولاً دست‌ها و صورت بیشترین آسیب را می‌بینند، افزود: از مردم خواهش می‌کنیم امسال چهارشنبه سوری سعی کنند از منزل خارج نشوند زیرا احتمال ابتلاء به کرونا را افزایش می‌دهند و از طرفی گاهی بدون اینکه خودشان بخواهند مورد آسیب مواد محترقه و منفجره از سوی دیگران قرار می‌گیرند. خانواده‌ها باید مراقب فرزندانشان باشند که مخفیانه اقدام به تهیه وسایل خطرناک نکنند.


در همین حال، محمدجواد فاطمی رئیس انجمن حمایت از بیماران سوخته، با عنوان این مطلب که برای هر یک درصد سوختگی حدود ۱۰ میلیون تومان هزینه درمان هزینه کنیم، گفت: امسال بیش از هر زمان دیگر از مردم می‌خواهیم در خانه بمانند و سعی کنند با ایجاد سرگرمی‌های متنوع، کودکان و نوجوانان خود را از رفتن به سمت مواد محترقه دور کنند.


وی با اشاره به اینکه دست‌ها در جریان کار با مواد محترقه بیشترین آسیب را می‌بینند، افزود: پس از دست‌ها، صورت و چشم‌ها بیشترین محل آسیب هستند.
فاطمی با عنوان این مطلب که سالانه حدود ۲۰۰۰ نفر در سراسر کشور دچار سوختگی‌های الکتریکی و حرارتی منجر به قطع عضو شده و معلول می‌شوند، ادامه داد: در حال حاضر حدود ۱۳۵۰ تخت سوختگی در کشور وجود دارد و حدود ۳۵ تا ۳۷ مرکز نیز بیماران دچار سوختگی را پذیرش می‌کنند، اما مراکز حرفه‌ای که بتوانند کاملاً مریض را مدیریت کنند تعدادشان کمتر از این تعداد است و حدود ۲۵ مرکز هستند و همین تعداد هم در مورد تجهیزات، فضای فیزیکی، نیرو و بودجه بسیار مشکل دارند.


مجتبی خالدی سخنگوی سازمان اورژانس کشور، با عنوان این مطلب که بیشترین کسانی که دچار آسیب شدند در محدوده سنی ۶ تا ۱۸ سال هستند، گفت: والدین باید نظارت بیشتری روی فرزندانشان داشته باشند.


آمارها نشان می‌دهند که به دلیل شیوع بیماری کووید ۱۹ در روزهای پایانی سال ۱۳۹۸ و محدودیت‌های به وجود آمده، تعداد آسیب دیدگان ناشی از استفاده از مواد منفجره در چهارشنبه آخر سال ۱۳۹۸ کاهش چشمگیری داشت، به نحوی که از ۳۱۳۵ نفر آسیب دیده در سال ۱۳۹۷ به ۱۰۸۱ نفر آسیب دیده در سال ۱۳۹۸ رسید.


اگرچه تعداد آسیب دیدگان کاهش چشمگیری داشتند ولی موارد فوت از ۶ نفر به ۵ نفر کاهش یافته است، به عبارت دیگر درصد فوت به کل موارد آسیب دیده نه تنها کاهش نیافته بلکه افزایش نیز داشته است و از ۰.۱۹ درصد در سال ۱۳۹۷، به ۰.۴۶ درصد در سال ۱۳۹۸ رسید.


بیشترین آسیب دیدگان در سال ۱۳۹۸ در گروه سنی ۱۵ تا ۱۹ سال و پس از آن در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال بود. بیشترین تعداد معلولیت در سال ۱۳۹۸ در گروه سنی ۱۰ تا ۱۴ سال و بیشترین تعداد فوت در سال ۱۳۹۸ در گروه سنی ۲۰ تا ۲۴ سال بوده است.


در سال ۱۳۹۸ دست، بیشترین عضو آسیب دیده و جزو بیشترین اندام دچار معلولیت در بین مصدومین بود. لذا آسیب‌های ناشی از مواد محترقه و منفجره یا آتش افروزی چهارشنبه سوری، تهدیدی جدی برای سلامتی افراد خصوصاً کودکان، نوجوانان و جوانان است و هرگونه بی توجهی به نکات ایمنی و سهل انگاری در برپایی مراسم چهارشنبه سوری می‌تواند زیان‌های جانی و مالی سنگین و غیر قابل جبرانی را در پی داشته باشد.


علیرضا مغیثی معان دفتر مدیریت بیماری‌های غیرواگیر وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که قطع عضو ضایعه‌ای جبران ناپذیر است، گفت: زندگی را برای خود و دیگران تلخ نکنیم. متأسفانه در سال‌های اخیر مراسم سنتی و زیبای این شب، رنگ دیگری به خود گرفته و تبدیل به بازی‌های خطرناک با مواد منفجره و محترقه شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha