سلامت نیوز : بسیاری از مشكلات و بیماری های پوستی همچون هذیان پارازیتوز، درماتیت ساختگی و برخی از بیماری های التهابی پوست توسط بیماری ایجاد شده و در واقع این ضایعات به وسیله خود بیمار القا شده است.
حمید رضا خیاطی متخصص پوست و مو در گفتگو با باشگاه خبرنگاران گفت: ‌اهمیت و نقش عوامل روحی و روانی در ایجاد بیماری های پوستی در تحقیقات گوناگون به اثبات رسیده و امروز مشخص شده كه برخی بیماری های پوستی به دلیل طرز فكر بیمار ایجاد شده است.

وی تاكید كرد: بسیاری از مشكلات پوستی در تحقیقات گوناگون به اثبات رسیده و مشخص شده كه برخی بیماری های پوستی به دلیل طرز فكر بیمار ایجاد شده است.

خیاطی افزود: بسیاری از مشكلات و بیماری های پوستی همچون هذیان پارازیتوز، تریكوتیلومانیا، نوروتیك اكسكوریشن، درماتیت ساختگی و برخی از بیماری های التهابی پوست توسط خود بیمار ایجاد شده و در واقع این ضایعات به وسیله خود بیمار القا شده است.

وی با اشاره به اینكه در هذیان پارازیتوز، بیماران به شكل غیر واقع بینانه عقیده دارند كه به وسیله حشرات، كرم ها یا دیگر موجودات آلوده شده اند، اظهار داشت: درد رماتیت ساختگی نیز بیمار از ابزار و موادی همچون اشیاء تیز، مواد شیمیایی سوزاننده یا تزریق مواد برای القای ضایعات پوستی استفاده می كنند كه در هر دو بیماری احتمال آسیب شدید سلول های پوستی وجود دارد.

خیاطی افزود: در بسیاری از مشكلات و بیماری های پوستی كه به برخی از موارد آن اشاره شد هیچگونه اختلال اولیه پوستی یا عوامل طبی و عصبی وجود نداشته و طرز تلفی و تفكر بیمار نسبت به خود مهمترین عامل ایجاد كننده اختلالات پوستی بوده است.

این متخصص پوست و مو یادآور شد: علاوه بر اینكه مشكلات روحی و روانی می توانند بر روی پوست و بدن اثر بگذارند، بروز برخی از مشكلات و بیماری های پوستی كه به ویژه باعث ظاهر نازیبای پوست می شوند نیز می توانند موجب ایجاد مشكلات روحی و روانی شوند كه این امر نشان می دهد كه شرایط روحی و روانی و پوست بدن یك تعامل دو طرفه با هم دارند.

خیاطی خاطرنشان كرد: البته ممكن است برخی از بیماری های پوستی با منشا روانی دلایل دیگری نیز داشته باشند كه در رویارویی با این گونه بیماری ها تعیین دقیق عامل بیماری زا از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha