سلامت نیوز : كارشناس اداره روان وزارت بهداشت و درمان گفت: خواب و استراحت کافی به سالمندان کمک می کند تا ذهنی آرام داشته باشند و بهتر است كه حدود 7 تا 8 ساعت در شبانه روز بخوابند.
دكتر منا ارشادی ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: سالمندان علاوه بر خواب شبانه، باید به مدت 30 الی 40 دقیقه خواب نیمروزی داشته باشند زیرا برای تمدد اعصاب و افزایش انرژی به آنها كمك زیادی می كند و البته باید به  این نكته توجه داشته باشند كه به بی خوابی شبانهد منتهی نشود.
به گفته وی،‌ اضطراب و افسردگی، عدم تغذیۀ مناسب، مصرف دخانیات و الکل، اثر سوء برخی داروهای مورد استفاده به علت مشکلات جسمی در سالمندان، تداخل داروهای تجویز شده توسط پزشک های متعدد و بی تحرکی،  استرس و ناراحتی ناشی از مرگ عزیزان و احساس تنهایی ناشی از آن مهمترین مشكلات روانی در سالمندان است.
این روانپزشك به سالمندان توصیه كرد:‌ فعالیت بدنی را در برنامه روزانه خود بگنجانند زیرا ورزش کردن باعث کاهش بیماری های مزمن مانند تصلب شرا ئین، فشار خون و چربی خون می شود همچنین فعالیت بدنی منظم و ملایم روزانه، نظیر پیاده روی به مدت 30 دقیقه در روز سلامت قلب و عروق، استحکام استخوان ها، عملکرد تنفسی مناسب ، جریان خون مطلوب ، وزن ایده آل، تناسب اندام و درنهایت احساس کلی آرامش جسمی و روانی را به ارمغان خواهد آورد.
دكتر ارشادی تصریح كرد: سالمندان در اغلب موارد با رژیم غذایی و ورزش حتی بدون مداخلات جراحی یا طبی، می توانند فرآیند بیماری را متوقف كنند زیرا  پیری به معنای ازکار افتادگی نیست و سالهای بعد از بازنشستگی می تواند دلپذیرترین و پربارترین سالهای زندگی آنها به حساب آید.
وی با تأكید بر این كه سالمندان باید به ذهن و مغز خود نیز ورزش دهند،‌ گفت: سالمندان می توانند با با حل کردن انواع جداول و معماها ذهن خود را درگیر کنند و اطلاعات عمومی خود را با خواندن کتاب های متعدد افزایش دهند همچنین خواندن قصه برای نوه های خود و كمك در حل تكالیف مدرسه از دیگر فعالیت هایی است كه به سالم نگه داشتن ذهن آنها كمك زیادی می كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha