چهارشنبه ۱۲ اردیبهشت ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 3093

دبیر انجمن علمی مامایی ایران گفت: نیمی از تولد هادر كشور به روش سزارین انجام می شود و این در حالیست كه بعد از افزایش چشمگیر سزارین در جهان اكثر كشورها با بكارگیری از خدمات مامایی، استفاده از این روش را كاهش داده اند.

ناهید خداكرمی به  باشگاه خبرنگاران گفت: مامایی در ایران قدمتی بیش از 100 سال دارد كه از این نظر جزو یكی از كشورهای پیشرو است.
وی افزود: در دو دهه اخیر به مامایی توجه نشده كه این ناشی از سیاست غلطی است كه در سیستم و نظام سلامت وجود دارد.
خداكرمی تصریح كرد: مامایی حرفه ای است مستقل و ماما فردی است كه تحصیلات آكادمیك دانشگاهی دارد ،بنابراین نیازمند استقلال حرفه ای  بوده و هر قدر كه آسیب به این قشر وارد شود چندین برابر بر پیكره سلامت جامعه خسارت وارد می گردد.
وی تاكید كرد: خدمات مامایی با شاخص های مهم سلامت دوران بارداری، بلوغ، دوران یائسگی و همچنین دوران نوزادی عجین شده و بهره گیری از خدمات مامایی و توانایی های این گروه می تواند كمك شایانی به نظام سلامت به خصوص در تولد نوزادان سالم داشته باشد.
دبیر انجمن علمی مامایی خاطرنشان كرد: یك ماما می تواند تا 40 روز پس از تولد نوزاد مراقبت های وی را به عهده بگیرد و با بكارگیری توانایی های بالای این قشر می تواند از هزینه های سنگین جلوگیری كرده و میزان تولد نوزادان سزارینی را كاهش داد.
وی در مورد استاندارد سازی نیروی مامایی در ایران گفت: از 50 هزار مامایی كه در جامعه وجود دارد كمتر از یك سوم آن ها در نظام سلامت مشغول به كار هستند و در ازای هر 1000 تولد باید حداقل 39 و حداكثر 50 ماما وجود داشته باشد چرا كه سالانه بیش از یك میلیون نفر نوزاد متولد می شوند و این در حالی است كه 10 هزار نفر ماما در سیستم  دولتی و 5 هزار نفر در بخش خصوصی فعالیت می كنند.
خداكرمی تاكید كرد: نیمی از ماماها یا بیكارند و یا در حرفه ای كه مرتبط با آن ها نیست مشغول به كارند در صورتی كه باید 30 هزار نفر ماما در مراكز زایشگاهی حضور داشته باشند.
وی گفت: خطری كه امروزه خدمات بهداشتی مامایی را تهدید می كند این است كه نگاه مسئولین به خدمات مامایی جامعه نگر نیست بلكه درمان نگر است.
 دبیر انجمن علمی مامایی ایران افزود: تمامی روش های درمانی كه در این زمینه ارائه می شود پیچیده است .
وی تاكید كرد: با توجه به مهارت ها و توانایی های جامعه مامایی و با استفاده بهینه از نیروی مامایی می توان در سلامت زنان جامعه تحول بزرگی ایجاد كرد.
خداكرمی خاطر نشان كرد: برای بهبود سلامت زنان جامعه باید وزارت بهداشت و وزارت آموزش و پرورش سرمایه گذاری كرده و با آموزش دختران در مدارس و بكارگیری ماماها در مراكز آموزشی از بروز اختلالات رفتاری ناشی از هیجانات بلوغ پیشگیری كرده و گام موثری در ارتقای  سطح سلامت زنان جامعه برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha