سلامت نیوز : دبیر همایش روزه داری و سلامت، گفت: پزشكان می توانند بیماران را برای روزه گرفتن از طریق كاهش داروها و نیز استفاده از فناوری های بیشتر، توانمند سازند.
 
به گزارش ایرنا، دكتر محسن خوش نیت در همایش روزه داری و سلامت افزود: تحقیقات نشان می دهد می توان توانایی بیماران را تغییر داد، اما از دو ماه قبل از ماه مبارك رمضان باید آموزش های لازم به بیماران در خصوص روزه داری ارائه شود.
وی اظهار داشت: برخی از شاخص ها را در روزه داری، خود بیماران و برخی دیگر را پزشكان باید تعیین كنند؛ اما در نهایت خود بیمار است كه می تواند تشخیص بدهد می تواند روزه بگیرد یا نمی تواند. البته به شرط آن كه اطلاعات كافی به آنان ارائه شود.
این استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران تاكید كرد بیماران مبتلا به دمانس -زوال عقل- و استرس شدید قدرت تصمیم گیری در باره روزه داری را ندارند.
خوش نیت خاطرنشان كرد طبق فقه شیعی اگر بیماری برای بدن ضرر داشته باشد، روزه گرفتن حرام است.
**ضربان قلب در روزه داری كاهش می یابد
ابراهیم نعمتی پور دیگر استاد دانشگاه علوم پزشكی نیز در این همایش در باره روزه داری و بیماری های قلبی و عروقی گفت: بطور كلی ضربان قلب در روزه داری كاهش می یابد كه این امر در آرامش روانی و كاهش استرس، نقش بسزایی دارد.
وی با هشدار در باره افزایش ضربان قلب پس از افطار به مردم توصیه كرد هنگام افطار از مقادیر كمی غذا استفاده كنند و غذا را در فواصل معین بخورند.
استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: گرسنگی در افراد سالم، فشار خون را كاهش نمی دهد، اما در شرایط خاص مانند فصل تابستان، روز طولانی و فعالیت زیاد می تواند موجب كاهش فشار خون شود.
نعمتی پور اظهار داشت: بطور كلی فشار خون را در ماه مبارك رمضان بهتر می توان كنترل كرد.
** تشكیل شبكه روزه داری در وزارت بهداشت
طاهره فائزی متخصص روماتولوژی و استاد دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز در این نشست خواستار تشكیل شبكه روزه داری در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی شد.
وی گفت: مطالعات تاثیرات روزه داری بر بیماری های روماتولوژی بسیار كم است؛ اما تحقیقات نشان داده است كه روزه داری، بیماری آرترو روماتوئید را كاهش می دهد.
فائزی یادآور شد همچنین این مطالعات نشان می دهد كه روزه داری تاثیرات چندانی روی سطح ایمنوگلوبولین ها و نیز فاكتورهای رشد ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha