چهارشنبه ۲۷ اسفند ۱۳۹۹ - ۰۹:۵۱
کد خبر: 309316

کمتر از یک روز دیگر به آغاز تعطیلات نوروز 1400 باقی مانده و بسیاری از مردم بار سفر را بسته‌اند. آن‌طور که از ترمینال‌های شهرهای مختلف از جمله تهران، گزارش شده، تمام بلیت‌های تعاونی‌های اتوبوس، بلیت‌های قطار و هواپیما رزرو شده و جالب اینکه آنها برای استان خوزستان نیز حتی یک صندلی خالی تا یکم فروردین 1400 ندارند.

ورود به منطقه نارنجی کرونا، ممنوع

سلامت نیوز:کمتر از یک روز دیگر به آغاز تعطیلات نوروز 1400 باقی مانده و بسیاری از مردم بار سفر را بسته‌اند. آن‌طور که از ترمینال‌های شهرهای مختلف از جمله تهران، گزارش شده، تمام بلیت‌های تعاونی‌های اتوبوس، بلیت‌های قطار و هواپیما رزرو شده و جالب اینکه آنها برای استان خوزستان نیز حتی یک صندلی خالی تا یکم فروردین 1400 ندارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان ملی ،این در حالی است که طبق آخرین اطلاعیه ‌ستاد ملی‌ کرونا مسافرت «از» و «به» شهرهای نارنجی و قرمز ممنوع است. در این اطلاعیه آمده است: «با توجه به وجود ویروس جهش یافته در ۲۹ استان، این وضعیت بسیار شکننده است. چنانچه مردم عزیز قصد سفر ضروری دارند، درخواست می‌شود به نکات ذیل توجه ویژه داشته و با رعایت آنها از سلامت خود و خانواده صیانت نمایند: حتی المقدور با خودروی شخصی مسافرت نمایند. از وضعیت سلامت خود و خانواده اطمینان کامل داشته و بعد برنامه ریزی سفر نمایند.از برگزاری دورهمی خانوادگی به شدت بپرهیزند. از تجمع و ترددهای غیرضرور خودداری گردد. در صورت اعلام تغییر روند بیماری در شهرها، ظرف کمترین زمان ممکن افراد غیربومی اقدام به بازگشت نمایند.»

همچنین رنگ‌بندی شهرستان های نارنجی و قرمز کشور تا ۱۵ فروردیــن ۱۴۰۰ بدین شکل است: 31 شهرستان سراب، عجب شیر، ارومیه،‌ چایپاره، ماکو، نقده، گلپایگان، دهلران،  دیلم، کنگان، گناوه، سامان، امیدیه، اندیمشک، ایذه، باغ ملک، باوی، بهبهان، خرمشهر،  دشت آزادگان،  شادگان، زرین دشت، ارسنجان، مسجد سلیمان، دیواندره، پلدختر، دورود، خمین، خمیر، نهاوند و خاتم در وضعیت نارنجی و شهرهای آبادان، اهواز، بندر ماهشهر، دزفول، رامهرمز، شوش، شوشتر، کارون در استان خوزستان و شهر گچساران در استان کهگیلویه و بویر احمد در وضعیت قرمز کرونایی هستند. همچنین ورود به استان‌های مازندران، گیلان، گلستان، خراسان رضوی، فارس، اصفهان، قم، هرمزگان، جزایر کیش و قشم و بوشهر  ممنوع است. 

نقره داغ کردن مسافران

 در این بین سرهنگ عین‌ا... جهانی، معاون اجتماعی پلیس راهور از ممنوع بودن ورود خودروهای غیر بومی و خروج خودروهای بومی از ۴۵ شهر و جریمه یک میلیون تومانی و ۵۰۰ هزار تومانی متخلفان خبر داد. افرادی که به مصوبه ممنوع بودن ورود خودروهای غیر بومی به این ۴۵ شهر توجه نکنند یک میلیون تومان جریمه می‌شوند و کسانی که کار اضطراری، دادگاهی و پزشکی و درمانی داشته باشند، با گرفتن مجوز از طریق فرمانداری‌ها می‌توانند اقدام به سفر کنند. ورود و خروج به از این شهرها با دوربین‌های هوشمند کنترل می‌شود. چنانچه در ورودی شهرهای اعلام‌شده دوربین‌ها ورود خودروهای غیر بومی را ثبت نکنند، دوربین‌های درون شهرها حتما جریمه را ثبت می‌کنند.

معاون اجتماعی پلیس راهور افزود: در شهرهای قرمز و نارنجی خروج خودروهای بومی و ورود خودروهای غیر بومی ممنوع است و افرادی که وارد شهرهای نارنجی شوند مبلغ ۵۰۰ هزار تومان جریمه می‌شوند. ۲۵۲ شهر در وضعیت زرد و ۱۵۴ شهر در وضعیت آبی قرار دارند اما بر اساس مصوبه ستاد ملی مقابله با کرونا تردد شبانه در تمام شهرهای قرمز، نارنجی، زرد و آبی از ۲۱ تا ۳ صبح ممنوع است.

 مهلت سه روزه، برگردید

همچنین سردار سیدکمال هادیانفر، رئیس پلیس راهور ناجا گفت: سفر به استان‌های دارای وضعیت آبی و زرد بلامانع است اما اگر وضعیت این شهرها به نارنجی یا قرمز تغییر پیدا کند، خودروهای پلاک غیربومی باید ظرف سه روز آن شهر را ترک کنند.

در شهرهایی که وضعیت نارنجی یا قرمز دارند، هر خودرو که پلاک غیربومی باشد در هر ۲۴ ساعت یک بار جریمه خواهد شد. در صورتی که شهری از وضعیت آبی و زرد تغییر رنگ دهد، این آمادگی را داریم که تاکتیک خود را تغییر دهیم و مبادی ورودی و خروجی آن شهر را کنترل کنیم.

 پیــش بینــی مــرگ روزانــه 200 نفــر در خــرداد

 ایــن قوانیــن در شرایطی اعمال می‌شود که مسافرت با هواپیما و قطار آزاد است و بسیاری ابراز نگرانی کرده‌اند که پس از تعطیلات عید نوروز شاهد افزایش شمار بیماران و موج‌های تازه در کشور خواهیم بود.

هنوز این تعطیلات آغاز نشده اورژانس تهران از افزایش شدت بیماری کرونا خبر داد. از سوی دیگر ایرج حریرچی، معاون کل وزارت بهداشت، از تغییر پیش‌بینی‌های وزارت بهداشت در مورد میزان مرگ و میر ناشی از کرونا خبر داد و گفت که «اگر در عید رعایت دستورالعمل‌ها کاهش پیدا کند، افزایش زیادی در تعداد مبتلایان و فوتی‌های کــرونا خواهیم داشت. برای فروردیــن ماه تعداد مــرگ زیــر ۱۰ نفر پیش‌بینی شده بود، اما پیش‌بینی‌ها تغییر یافته و برای خرداد ماه حدود ۲۰۰ مرگ روزانه پیش‌بینی شده است.»

معاون کل وزارت بهداشت گفت که روز دوشنبه نسبت به یک‌شنبه ۲۳ درصد افزایش بستری داشته‌ایم و همچنین روز دوشنبه نسبت به هفته گذشته ۱۳ درصد بستری در تهران افزایش داشته است، افزود که در برخی از بیمارستان‌های بزرگ بخش‌های کرونایی دوباره راه اندازی شده است و این وضعیت هشدار دهنده است.

حریرچی با بیان اینکه فقط در استان خوزستان هزار و ۷۳۰ بستری داریم که از این تعداد ۷۰۰ نفر در آی‌سی‌یو بستری هستند، تاکید کرد که وضعیت می‌تواند خطرناک باشد. معاون کل وزارت بهداشت که پیشتر بارها استفاده از «ماسک» را اصلی‌ترین ابزار مقابله با کرونا توصیف کرده بود، گفت: «برخی از مردم فکر می‌کنند که همه چیز ماسک است، اما رعایت سایر دستورالعمل‌ها خیلی مهم است.» این درحالی است که روز دوشنبه بار دیگر شمار جان‌باختگان روزانه سه رقمی شد و به گفته سیما سادات لاری در شبانه روز منتهی به روز دوشنبه به ۱۰۰ نفر رسید و روز گذشته 97 نفر جانشان را از دست دادند. همان‌طور که وزارت بهداشت و درمان گزارش داده، مجموع جان باختگان این بیماری به ۶۱ هزار و ۴۲۷ نفر رسید.

همچنین از دوشنبه (25 اسفند) تا سه شنبه (26 اسفند) هشت هزار و ۳۸۰ بیمار جدید مبتلا به کووید۱۹ در کشور شناسایی شد که ۸۸۹ نفر از آنها بستری شدند. بر این اساس مجموع بیماران کووید۱۹ در کشور به یک میلیون و ۷۶۳ هزار و ۳۱۳ نفر رسید. سه هزار و ۸۴۸ نفر از بیماران مبتلا به کووید۱۹ در بخش های مراقبت های ویژه بیمارستان‌ها تحت مراقبت قرار دارند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha