سلامت نیوز : سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان گفت: والدین بایستی از دادن نوشیدنی های ترش نظیر آب پرتقال و گریپ فورت به کودکان مبتلا به اسهال خودداری کنند چون سبب تشدید بیماری می شود.

آرزو امانی در گفت وگو با نظام پرستاری کشور اظهار کرد: برای جلوگیری از تشدید این بیماری والدین نباید آبمیوه های تجاری، آب سیب و سیب تازه را به کودکان مبتلا به اسهال بدهند.

وی با بیان اینکه آبمیوه شیرین، نوشابه، چای و نوشابه های حاوی کافئین شدت اسهال را بیشتر می کند، افزود: ملاج(فونتانل) فرو رفته، چشمان گود، گریه بدون اشک، کاهش حجم ادرار و خشکی دهان از علائم و نشانه های کم آبی بدن است که در این صورت برای آغاز سرم درمانی باید هر چه سریعتر به یک مرکز درمانی مراجعه شود.

سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان ادامه داد: برای نوزادان مبتلا به اسهال نباید شیر مادر قطع شود و با حل کردن یک بسته پودر ORS در یک لیتر آب جوشیده سرد شده (معادل 4 لیوان) محلول ORS تهیه و به نوزاد و یا شیرخوار خورانده شود.

امانی گفت: در صورت کاهش شدت یا توقف اسهال باید با مایعات رقیق و سوپ تغذیه کودک را آغاز تا به تدریج  غذای عادی شروع شود همچنین برای پیشگیری از بروز اسهال های گوارشی باید بعد از اجابت مزاج و پیش از صرف غذا دستها به خوبی با آب و صابون شسته شود و در صورت بروز وبا و اسهالهای شیگلوزی آب را پس از جوشاندن استفاده شود.

وی با تاکید بر ضرورت شست و شوی کامل و ضدعفونی میوه و سبزی ها در فصل تابستان افزود: در صورت نگهداری حیوانات خانگی پس از دست زدن به آنها باید دستها به خوبی شسته شود.

سرپرستار بخش گوارش مرکز طبی کودکان یادآور شد: در نوزادان مبتلا به اسهال سوختگی ناحیه ژنیتال سریع تر و شدیدتر بروز می کند از این رو باید این ناحیه با آب ولرم و صابون ملایم شسته و سپس به طور کامل خشک شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha