سلامت نیوز : ابتلا به بیماریهای قلبی و عروقی یكی از عوارض خطرناك دیابت است كه با پیشگیری از دیابت می توان از بروز آن نیز جلوگیری كرد.
دكتر محمد علی بابایی موسس و مدیر عامل خانه قلب سالم شیراز در این زمینه ، گفت :امروزه عمده ترین علت مرگ و میر در كشور بیماری های قلبی و عروقی است كه بیماری قند یكی از عوامل شایع بروز آنها در ایران می باشد.
وی اظهار داشت : حدود 20 درصد مردم در كشور اختلال قندخون ماقبل دیابت یا دیابت دارند ، یعنی از هر 5 نفر یك نفر در جامعه ما افزایش قندخون یا دیابت دارند كه این آمار در استان فارس نیز به همین گونه است.
دكتر بابایی بیگی گفت : شیوع اختلال قندخون در مرحله پیش از دیابت نشانه های بالینی زیادی ندارد و با آزمایش های مربوطه تشخیص داده می شود.
وی بیان كرد : در شرایط فعلی نباید منتظر بروز نشانه های مشخص و آشكار ابتلا به دیابت باشیم و بعد اقدامات درمانی را آغاز كنیم ، بلكه باید در مرحله قبل از دیابت آزمایش های لازم انجام شود تا افراد از وضعیت دیابت خود آگاه شوند و از ابتلا پیشگیری نمایند.
دكتر بابایی بیگی افزود : قندخون نرمال در آزمایش ها زیر 100 است و تشخیص دیابت 126 می باشد كه فاصله بین این دو مقدار ، مرحله پیش از دیابت یا دیابت مقدماتی است كه در بیشتر موارد نشانه های بالینی ندارد و با مراجعه به آزمایشگاه می توان به آن پی برد.
وی گفت : امروزه نباید منتظر بروز نشانه های بالینی مانند پرخوری یا پر ادراری باشیم تا متوجه دیابت شویم ، بلكه باید با مراجعه به مراكز غربالگری در مرحله پیش از دیابت ، از بروز این بیماری پیشگیری كنیم.
دكتر بابایی بیگی اظهار داشت : افرادی كه اضافه وزن دارند و یا چاق هستند در معرض ابتلا به دیابت می باشند كه با انجام آزمایشهای قند و چربی خون در خانه قلب و یا درمانگاههایی كه برنامه غربالگری در آنها انجام می شود ، می توانند از وضعیت سلامت خود مطلع شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha