بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است و به صورت مختلفی بروز می‌کند که باعث احساس خستگی و بی حالی برای فرد می‌شود.

سلامت نیوز : بی‌خوابی شایع‌ترین اختلال خواب است و  به صورت مختلفی بروز می‌کند که باعث احساس خستگی و بی حالی برای فرد می‌شود.
دكتر امیررضا چمنی روانپزشک، خواب را یکی از حیاتی‌ترین نیازهای فیزیولوژیک انسان دانست و گفت: خواب باعث تعادل در بدن، حفظ انرژی و بازسازی جسم و روح می‌شود و محرومیت از خواب و اختلال در عملکرد آن باعث خستگی، تحریک پذیری و بی‌حالی می‌شود.

وی عوامل مختلفی از جمله بیماری‌ها، استرس‌ها و فعالیت‌های ذهنی و ورزشی را باعث تغییر در میزان خواب عنوان كرد.

وی با بیان اینکه اختلال خواب می‌تواند اولیه یا ثانویه باشد، اظهار كرد: بیماری‌های روحی مانند اضطراب و افسردگی و بیماری‌های جسمی مثل بیماری‌های قلبی - عروقی، بیماری‌های گوارشی، آسم، پرکاری تیروئید و سردرد سبب اختلال خواب می‌شود. همچنین مصرف برخی داروها از جمله داروهای ضد آسم، داروهای محرک، چای، سیگار و مواد مخدر نیز اثری مشابه دارند.  دكتر چمنی، یکی از شایع‌ترین اختلالات خواب را بی‌خوابی دانست و افزود: این اختلال در بین 30 تا 45 درصد افراد شیوع دارد.

وی افزود: بی‌خوابی به شکل‌های مختلف مانند اشکال در شروع خواب، اختلال در تداوم و کاهش کیفیت خواب بروز می‌کند به عبارتی فرد در صبح احساس خستگی و بی حالی می‌کند که این بی‌خوابی می‌تواند ناشی از استرس‌ها و اضطراب‌های تحت تاثیر امتحان، مسائل عاطفی و بیماری‌های حاد جسمی باشد.

وی اختلال دیگر خواب را پرخوابی عنوان كرد و گفت: پرخوابی در میان حدود 5 درصد مردم شایع است و به انواع مختلف ظاهر می‌شود به طوری که فرد از خوابیدن بیش از حد، خواب آلودگی در طی روز، حملات خواب، دشواری مفرط در بیدار ماندن و میل شدید به رختخواب رفتن رنج می برد.
وی ادامه داد: اختلال پرخوابی هم منشا روانی و هم منشا جسمی مانند کم کاری تیروئید دارد.
این روانپزشک، اختلالات دیگر خواب را حملات خواب، کابوس‌های شبانه، خوابگردی و صحبت کردن در خواب ذکر کرد.
دکتر چمنی خاطرنشان كرد: مصرف خودسرانه داروهای خواب آور باعث وابستگی و اعتیاد به این داروها شده و عوارضی چون اختلال حافظه، خواب آلودگی روزانه و گاه بی خوابی را به همراه دارد بنابراین مصرف دارو باید تحت نظر پزشک صورت گرفته و در صورت وجود بیماری زمینه‌ای مانند اضطراب و افسردگی این بیماری درمان شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha