سلامت نیوز : یک متخصص داروساز با بیان اینکه عوارض داروهای تزریقی به ویژه پنی سیلین و آنتی بیوتیک‌ها بیشتر از نوع خوراکی آن است گفت: افراد تا حد امکان باید از مصرف غیر منطقی و بی رویه این نوع داروها پرهیز کنند.

دکتر خیرالله غلامی، در گفت‌وگو با ایسنا با بیان اینکه راهی مطمئن برای تشخیص و شناسایی نسبت به حساسیت و شوک ناشی از پنی سیلین وجود ندارد گفت: تعداد افرادی که به این شوک مبتلا می شوند با توجه به آلرژی های داروی که فرد از قبل داشته باشد ممکن است 5 تا 10 درصد باشد که باید آن را جدی گرفت.

وی با بیان اینکه افرادی که بعد از یک بار مصرف پنی سیلیسن دچار علائمی مانند سردرد و سرخی پوست شده اند باید از مصرف مجدد آن خودداری کنند گفت: مصرف پنی سیلین در افرادی که به تنگی نفس و کهیر مبتلا هستند حتما باید با تجویز پزشک و با حساسیت بیشتر انجام گیرد و از تزریق خودسرانه آن پرهیز كنند

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران ادامه داد: برخلاف یک باور قدیمی بعد از تزریق پنی سیلین بدن دچار خشکی یا کم آبی نمی شود بلکه اگر فرد از قبل تب و عفونت داشته که این مشکلات را به وجود می آورد.

دکتر غلامی در خصوص تشخیص حساسیت ناشی از تزریق پنی سیلین اظهارداشت: تست قبل از تزریق، ارزش درمانی زیادی نداشته و بعدها منابع علمی نشان داد همان میزانی از دارو هم که برای تست استفاده می شود، می تواند واکنش آلرژیک ایجاد کند و به همین دلیل انجام تست پیش از تزریق ارزش خاصی ندارد.

این متخصص داروسازی با تاکید بر این مطلب که نه تنها پنی سیلین بلکه تمامی فرآورده های تزریقی به صورت عام و به ویژه خانواده پنی سیلین ها و آنتی بیوتیک ها نباید به هیچ عنوان خارج از مراکز درمانی تزریق شوند، بیان کرد: این فرآورده ها فقط باید در مراکز درمانی که واحد تزریقات و پزشک متخصص دارند انجام شود تا در صورت خطر دارو و اکسیژن لازم برای ریکاوری کردن بیمار وجود داشته باشد.

دکتر غلامی در پایان یادآورشد: عوارض داروهای تزریقی بیشتر از دارو های خوراکی است و تا حد امکان داروهای تزریقی استفاده نکنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha