شنبه ۸ مرداد ۱۳۹۰ - ۱۱:۱۲
کد خبر: 30943
سلامت نیوز : روزه اثرات مثبت روحی، روانی و جسمی فراوان دارد كه روزه داران با پیروی از الگوی تغذیه مناسب می توانند از این اثرات هر چه بیشتر بهره‌مند ‌شوند. ‌
 
به گفته متخصصان و كارشناسان تغذیه، چنانچه روزه‌داری با اصول درست تغذیه انجام شود، پس از پایان ماه مبارك رمضان باعث كاهش میزان كلسترول، كاهش وزن، بهبود فشارخون، كاهش اضطراب و افسردگی خواهد شد.
این در حالی است كه الگوی نادرست تغذیه در این ماه مبارك به دلیل آنكه مدت زمان بسیاری معده خالی از مواد غذایی است، می‌تواند مشكلات متعددی را ایجاد كند.
سوءهاضمه، سردرد، احساس بی‌حالی و كسالت پس از افطار، از جمله نشانه‌های شیوه تغذیه نادرست در ایام روزه‌داری است. ‌
وعده های غذایی در ماه رمضان به سه وعده افطاری، شام و سحری تقسیم می شوند و افرادی كه در ماه رمضان روزه می گیرند باید به این نكته توجه داشته باشند كه خوردن افطاری و سحری با رعایت اعتدال ضروری است.
متخصصان تغذیه توصیه می كنند: افطار را با یك یا چند عدد خرما، چای كمرنگ یا شیر ولرم به همراه مقداری نان و سبزی و پنیر آغاز كرد.
به گفته آنان، مصرف بیش از حد مواد غذایی شیرین و پرچرب هنگام افطار منجر به تشنگی می شود و مصرف نوشیدنی های زیاد به خصوص مایعات خنك با رقیق كردن اسید و آنزیم های دستگاه گوارش باعث اختلال در هضم و جذب مواد غذایی می گردد.
همچنین، استفاده از مایعات و میوه ها در زمان افطار و در فاصله زمانی بین افطار تا سحر به دلیل اینكه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش مفید است و مانع بروز یبوست می شود.
روزه داران باید شام خود را با غذاهای سبك كم قند و فیبردار مثل سوپ و سبزی ها یا سالاد كه فشار چندانی به معده وارد نمی كند، شروع كنند و سپس سراغ شام اصلی بروند.
در مورد وعده سحری، بیشتر انرژی بدن باید با خوردن این وعده تامین شود و بهترین غذاها برای استفاده در این وعده، غلات همراه سبزیجات است.
مصرف بیش از حد گوشت، مواد غذایی شیرین و شور، ادویه جات و كله پاچه و سیرابی در سحری توصیه نمی شود.
محمدرضا وفا متخصص تغذیه و استاد دانشگاه در این زمینه می گوید: افرادی كه بیمار هستند و از ناراحتی های مختلف جسمی رنج می برند، باید سطح درجه بیماری برای گرفتن روزه، توسط پزشك بررسی شود.
وی می افزاید: افراد باید براساس شدت و ضعف بیماری و شرایط فیزیكی با پزشك خود برای گرفتن روزه مشورت كنند؛ بنابراین نمی توان دراین مورد، یك دستور كلی برای بیماران مختلف صادر كرد.
وی اضافه می كند: بیمارانی كه روزه می گیرند در صورت رعایت نكات و دستورات مهم غذایی می توانند روزه بگیرند تا مشكلی برایشان ایجاد نشود.
وفا تاكید می كند: ‌روزه داران نباید بدون سحری روزه بگیرند چرا كه این كار از نظر علمی و پزشكی، تایید نشده است.
وی می گوید: روزه داران نباید وعده های غذایی خود را به دو وعده اصلی سحر و افطار محدود كنند؛ ‌آنان می توانند از میان وعده های مناسب غذایی ازافطار تا هنگام سحر استفاده كنند.
وفا می افزاید: روزه داران باید روزه خود را با یك نوشیدنی گرم كه دمای آن با دمای بدن مناسب باشد، باز كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha