سه‌شنبه ۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۸:۵۷
کد خبر: 309434

مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: عوامل خشکسالی که در منطقه سیستان و بلوچستان بوجود آمده است می‌توان تغییرات اقلیمی که در این منطقه بوجود آمده است باید گفت که به همان اندازه خشکسالی‌های ما بیشتر شده است خشکسالی و بارش کم هم در بالا دست منطقه افغانستان هم بوده است و میزان بارندگی‌ها طی دو دهه کاهش چشمگیری داشته استو این خشکسالی و تغییر اقلیم در کره زمین خصوصا در منطقه سیستان و افغانستان یکی از دلایل خشکسالی عمیق در این منطقه شده است.

چرا سیستان و بلوچستان خشک شده است

سلامت نیوز:مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان گفت: عوامل خشکسالی که در منطقه سیستان و بلوچستان بوجود آمده است می‌توان تغییرات اقلیمی که در این منطقه بوجود آمده است باید گفت که به همان اندازه خشکسالی‌های ما بیشتر شده است خشکسالی و بارش کم هم در بالا دست منطقه افغانستان هم بوده است و میزان بارندگی‌ها طی دو دهه کاهش چشمگیری داشته استو این خشکسالی و تغییر اقلیم در کره زمین خصوصا در منطقه سیستان و افغانستان یکی از دلایل خشکسالی عمیق در این منطقه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از میزان ،وحید پور مردان، مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان در خصوص علت خشکسالی سیستان بلوچستان و تالاب هامون به میزان گفت: از طرف دیگر هم علاوه بر بارش کم و بهره برداری‌ها در بالا دست این تالاب افزایش پیدا کرده است مثل فعالیت هایی، چون کشاورزی صیادی و دامداری از جمله فعالیت‌هایی هستند که در خشک شدن تالاب نقش اساسی دارند و دیگر اینکه ایجاد سد یا بند خاکی در بالادست عوامل خشکسالی در این منطقه شده است؛ و متاسفانه پوشش گیاهی تالاب هم با خشک شدن تالاب افزایش داشته است؛ که دو مورد یکی تغییرات اقلیمی و دیگری فعالیت‌های انسان‌ها در زمینه کشاورزی صیادی و دامپروری باعث ایجاد خشکسالی با شدت بالا در این منطقه شده است.


وی ادامه داد: با خشکسالی در این منطقه بسیاری از مشاغل از بین رفته است و پدیده مهاجرت در اینجا رخ می‌دهد. علاوه بر این موارد این خشکسالی تالاب هامون باعث شده است که به کانون ایجاد گردوغبار در منطقه می‌شود در سال‌های گذشته با وزیدن باد‌های ۱۲۰ روزه که با خود باران را به ارمغان می‌آورد و همچنین با وزیدن بروی آب تالاب مانند کولر برای منطقه عمل میکرد، ولی با خشک شدن تالاب با وزیدن کوچکترین بادی گردوغبار در منطقه بوجود می‌آید.
پور مردان اظهار کرد: خشکسالی یک پدیده اقلیمی موقت است، ولی وقتی علیرغم کمبود بارش از ذخایر آبی بیش از اندازه استفاده شد، دیگر بحرانِ خشکسالی نام میگیرد. در تعریف علمی "خشکسالی" به دوره‌های پیوسته کم بارشی میگویند که رطوبت کافی به خاک نمی‌رسد و به تدریج با تبخیر همان رطوبت اندک، زمین با خشکیدگی مواجه میشود. میزان رطوبت خاک به موازنه میان بارش و میزان تبخیر وابسته است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان بیان کرد: در فواصلی از سال که بارندگی کاهش داشته و دمای هوا هم افزایش می‌یابد رطوبت خاک هم به حداقل میرسد. متاسفانه منطقه سیستان به دلیل تغییرات اقلیمی و کاهش سطح بارندگی به مدت بیست سال متوالی با درجاتی از خشکسالی روبه رو شده است.
وی گفت: سیستان و بلوچستان با خشکسالی رو به روست و با وجود اینکه دنبال این هستیم که کشاورز و دامدار ما فعالیت اقتصادی خوبی داشته باشند، اما با توجه به اینکه در استان آب نداریم باید بار اشتغال از بخش کشاورزی کاهش یابد. برای کاهش گردوغبار در منطقه با کاشت گیاهانی همچون گز می‌توان از بروز گردوغبار جلوگیری کرد، گز از درختجچه‌های مناطق بیابانی و شور می‌باشد. این گیاه اغلب در بستر آبراهه‌ها و رودخانه‌های شور و قلیایی نواحی خشک رویش دارد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان توضیح داد: پوشش گیاهی در منطقه کم کم رو به نابودی است که هم عوامل انسانی و هم عوامل طبیعی که طی دو دهه گذشته بارش باران بسیار کم بوده است و در طی دو سال پی در پی که نذورات آسمانی باریده است و تا حدودی هم با اقداماتی که سازمان محیط زیست انجام داده است تا حدودی از خشکسالی این تالاب کاسته است؛ و با کاشت گیاهانی همچون گز از شدت گردوغبار کهسته شده است.


وی بیان کرد: گیاهی است مقاوم به خشکی و سازگار با شرایط سخت بیابان، دارای گل‌هایی قرمز رنگ که در فصل بهار و پاییز در انتهای انشعابات و ساقه‌ها مشاهده می‌شود. اراضی شوری که خاک مرطوب داشته و یا تحت تاثیر جریانات فصلی رودخانه‌ها و آبراهه‌ها قرار دارند، از جمله رویشگاه‌های درختچه گز محسوب می‌شود. این گیاه در انواع خاک‌ها با بافت شنی – رسی، سنگریزه دار و دشت‌های سیلابی با خاک‌های رسوبی عمیق یا نیمه عمیق دیده می‌شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست سیستان و بلوچستان تاکید کرد: دامنه ارتفاع رویشگاه بین ٨٠٠ تا ١٢٠٠ متر از سطح دریا است. این درختچه در رویشگاه‌های طبیعی همراه با سایر گونه‌های شور پسند مانند اشنان، آنابازیس و علف شور اجتماعات طبیعی را بوجود می‌آورد. گز بواسطه ایجاد تپه‌های نبکای در اطراف خود، نقش بسیار مهمی در حفاظت خاک نواحی شور بیابانی بعهده دارد. انشعابات فرعی و متراکم ساقه‌ها، شکل کروی کپه‌ای به این درختچه می‌بخشد. گز علاوه بر قلمه از طریق جدا کردن پاجوش نیز قابل تکثیر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha